אם הצ'אטבוט המפורסם ChatGPT הנגיש את טכנולוגיית הבינה המלאכותית שמתבססת על מודלים גדולים של שפה לכל בית, מטרת הצעד האחרון של מטא היא להנגיש אותו לכל חוקר ומפתח. בחודש שעבר השיקה ענקית הטכנולוגיה את "Llama 2", דור שני ומשופר למודל השפה שלה, בקוד פתוח. המשמעות - תינתן אליו גישה בחינם לצרכי מחקר וגם שימושים מסחריים. זהו צעד משמעותי מכיוון שמודלים גדולים של שפה יכולים לחקות שפות טבעיות (וגם שפות תכנות), אחרי שהתאמנו על כמות עצומה של נתונים. מפתחים יכולים לייצר באמצעותם צ'אטבוטים, וכלי AI נוספים. במילים אחרות - מדובר בטכנולוגיה שהתניעה את הפיצוץ הגדול בפופולריות ה-AI לו אנו עדים לאחרונה.

עוד בנושא:

בהודעת החברה סביב ההשקה נכתב כי "הגישה הפתוחה היא הנכונה להתפתחות מודלי ה-AI של היום, במיוחד הגנרטיביים, שם הטכנולוגיה מתקדמת במהירות. על ידי ההפיכה של המודלים לזמינים באופן פתוח, הם יכולים לסייע לכולם, ולתת לעסקים, סטארטאפים, יזמים וחוקרים גישה לכלים שיהיה מאתגר עבורם לבנות בעצמם. זה יפתח עבורם הזדמנויות להתנסות, להיות חדשניים בדרכים מרגשות, וליהנות מיתרונות כלכליים וחברתיים".
2 צפייה בגלריה
מודל השפה של מטא, LLaMA
מודל השפה של מטא, LLaMA
מודל השפה של מטא, LLaMA
(צילום: rafapress / Shutterstock)

מה ייחודי בגישה של מטא?

גישת הקוד הפתוח למעשה מקדשת דמוקרטיזציה של פיתוחים טכנולוגיים. היא מתעדפת שיתוף פעולה וידע בתוך קהילת המפתחים והחוקרים, בתקווה להגיע לפיתוח מהר יותר בזכותו. מתן האפשרות להשתמש במודל בחינם, שונה מהגישה של OpenAI למשל (החברה שמאחורי ChatGPT) שמציעה גישה למודל GPT-4 תמורת תשלום. במטא טוענים כי הדבר יהפוך את המודלים ל"בטוחים ומשופרים", על ידי ההזמנה של ביקורת מבחוץ. "בעזרת חוכמת ההמונים הופכים את המערכות לבטוחות וטובות יותר, ומוציאים אותן מהידיים הדביקות של חברות הטכנולוגיה הגדולות, שכרגע הן היחידות שיש להן את כח המחשוב או את מאגרי הנתונים כדי לבנות את המודלים האלה", אמר על כך ניק קלג, נשיא ליחסים בינלאומיים במטא, על רקע ההשקה.

איך זה ישפיע על המתחרות?

עם כל הכבוד למניעים אלטרואיסטיים, ניתן לשער כי מאחורי הצעד יש עוד כמה שיקולים שיטיבו עם מטא. נתחיל מהעובדה שמטא עוסקת כבר עשור במחקר בינה מלאכותית, באמצעות ארגון מחקר מוביל, ועם השנים היא כבר פיתחה והנגישה מודלים שונים בקוד פתוח. למרות כל אלה, בתקופה האחרונה היא לא שם שמזוהה עם התחום בקרב הקהל הרחב. OpenAI הייתה מובילת הטרנד כאמור, ומיד אחריה מיקרוסופט וגוגל מיהרו להשיק מוצרים דומים.
הצעד של מטא עשוי לפגוע בחברות כמו OpenAI ובכך להוריד מעט מההילה שלהן. ראשית, מפתחים עשויים להעדיף את המודל הפתוח של מטא ובכך לפגוע בהכנסות של ספקיות המודלים תמורת תשלום. שנית, מאחר שהוא יאפשר למפתחים רבים יותר ליצור יישומי AI, התחרות וההיצע יגברו, מה שגם עשוי לפגוע בדומיננטיות של השחקניות הגדולות. מטא עצמה אמנם הודתה שלאמה 2 נמצא מאחורי GPT-4 ביכולות מסוימות, אך כאן אנו חוזרים לכוחה של הקהילה לשפר אותו ולהפוך אותו למודל חזק יותר.
נקודה מעניינת בהקשר זה היא שהמודל החדש הושק בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט - משקיעת ענק ב-OpenAI שגם משתמשת בטכנולוגיה שלה בצ'אטבוט שלה עצמה, בינג AI. האם זו הדרך שלה לגזור רווח משתי הגישות?
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: David Ramos, Getty Images)

איך זה מחזק את מטא?

בנוסף לפגיעה הפוטנציאלית במתחרות, הגישה של מטא עשויה להיטיב איתה בדרכים נוספות. נזכיר כי מדובר בחברה שהסתבכה בלא מעט שערוריות בעבר, שסבבו סביב נושאים כמו הפצת דיסאינפורמציה ופגיעה בפרטיות. במקרה או שלא, מדובר בשני חששות גדולים מאוד גם סביב השימוש במודלים של שפה. גם כאן, מטא יכולה לרתום את כוחה של הקהילה לטובתה, שיכולה לעלות על בעיות שונות, להתריע ולטפל, ובכך אולי אפילו לחסוך לחברה את השערורייה הבאה.
מעבר לכך, הצעד ממצב את החברה כמי שעושה צעד חיובי עבור הקהילה והקדמה, מה שגם יכול לעזור לה להרוויח כמה נקודות בונוס בכל הנוגע לדימוי הציבורי שלה.

אז מה עשוי להשתבש?

כאמור, יש לא מעט חששות סביב מודלים גדולים של שפה והפוטנציאל לשימוש לרעה בהם, ונכון להיום אומנם יש לא מעט דיונים על רגולציה סביב כלי AI, אבל עדיין לא הרבה מיושם בשטח. נכון שהקהילה עשויה להתריע על בעיות, אבל קיימת גם הסכנה שככל שהטכנולוגיה מונגשת ליותר אנשים, גובר גם הסיכון לניצול שלה לרעה. מטא אמנם דורשת מכל מי שנרשם להורדת המודל להסכים למדיניות שלה, שאוסרת למשל על שימוש כדי לתכנן או לעודד אלימות או טרור, או לייצר דיסאינפורמציה, וכוללת מדריך לשימוש אחראי. אבל האם זה באמת יעצור את מי שבכוונתו להזיק?
מה זה בינה מלאכותית גנרטיבית?

עד כמה הקוד הפתוח באמת פתוח?

לפי העיתונאי אלכס הית' מאתר הטכנולוגיה The Verge, כדאי לשים לב לפרטים הקטנים סביב ההשקה של מטא. הוא מצביע על כך שלמרות האופן בו פורסם, גם ל"לאמה 2" יש מגבלות שהופכות אותו ללא פתוח לחלוטין. על השימוש במודל מוטלת הגבלה שלפיה חברות עם 700 מיליון משתמשים חודשיים ומעלה (בזמן ההרשמה לשירות) צריכות לבקש רישיון ישירות ממטא כדי להשתמש במודל. הגבלה זו ככל הנראה מכוונת אל המתחרות הישירות של החברה בתחום הרשתות החברתיות, כמו סנאפצ'ט וטלגרם. נראה שלהרחיב את התחרות מול OpenAI זה נחמד, אבל לא צריך להגזים ולהרחיב את התחרות הישירה במטא.

המתחרה השקטה

בעוד ש-OpenAI וגוגל כבר השיקו צ'אטבוטים, ומטא מנגישה את המודל שאולי יאפשר את השקת הדור הבא של הצ'אטבוטים, מי ששומרת על שקט אופייני היא אפל. אבל מאחורי הקלעים, לפי דיווחים, גם היא מפתחת כלי AI שיאתגרו את החברות המובילות בתחום. לאחרונה דווח כי החברה יצרה צ'אטבוט שנמצא כרגע בשימוש פנימי בחברה, שאותו מכנים בתוך החברה "אפל GPT", וגם יוצרת מודלים גדולים של שפה משלה, שמהווים את הבסיס לכלי הזה. עוד דווח כי היא מתכננת הודעה חשובה בתחום ה-AI בשנה הבאה. לפי מודעות דרושים שפורסמו באתר שלה, החברה גם מגייסת מומחים בתחום ה-AI הגנרטיבי. האם היא עומדת לטרוף את הקלפים? נראה שהקרב בתחום רק מתחיל להתחמם.