"מחירי השילוח הימי לא יירדו עד אפריל 2022, הם רק נעשים גבוהים יותר". כך לפי צביקה גיור, המנכ"ל והבעלים של ניופאן, שלמרות משבר ההובלה הימית, השיקה לאחרונה מוצרים חדשים ב-21 המותגים שהיא משווקת בארץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ירון צפדיה, מנכ"ל משותף בחברה, מסביר את עומק המשבר: "חלק ממוצרי קיטשן אייד הטסנו לארץ במקום להביאם דרך הים. לפחות במותג זה הסתיים המחסור. יש מחסור בחומרי גלם, נחושת ברזל ושבבים. מדפסות אין בכל המותגים, לא רק במותג שלנו - קאנון. אנחנו מזמינים 5,000 מדפסות ומקבלים בקושי 100 מדפסות. אבל, אנחנו לא מתלוננים, הקורונה הקפיצה את כל ענף החשמל והמיחשוב במכירות, יש גם עלייה במכירות אונליין: הן מהוות 15% מהמכירות בעקבות משבר הקורונה".
1 צפייה בגלריה
מדפסת ומחשב נייד
מדפסת ומחשב נייד
מדפסת ומחשב נייד
(צילום: shutterstock)
לירון כץ, מנהל הפיתוח העסקי של מחסני חשמל, מאשר: "יש מחסור חריף במדפסות בעיקר במותגים של 400-200 שקל. לשם השוואה, ב-2019 המחיר הממוצע אצלנו היה 327 שקל למדפסת, היום המחיר הממוצע הוא 455 שקל. זה אומר שהדגמים הזולים שהיו פשוט נעלמו.
"אנחנו נלחמים עם היבואנים, עושים שיחות עם הספקים בחו"ל, שמבחינתם אנחנו מדינה מפותחת לכן הם לא רואים צורך לתעדף אותנו במשלוחים של הסוגים הזולים, הם נותנים להם תיעדוף למדינות עולם שלישי, אבל ישראלים רגילים למדפסות זולות וכל הציר הזה נעלם. כשאנחנו מצליחים לגרד כמה מאות יחידות מכל דגם, זה מלאי שנעלם תוך שבוע זאת הקטגוריה היחידה שנמצאת בחוסר תהומי, בכל המותגים: אפסון, Hp, קאנון ובראדר.
"יחד עם זאת, אולי זה יעשה חינוך שוק. אני ממליץ לא לקנות מדפסת זולה, אלא מדפסת יקרה שכל ראש דיו שלה מספיק ל-5,000 דפים. אומנם מדפסת כזאת עולה 800-700 שקל, אבל היא יותר כדאית, כי לא צריך להחליף ראשי דיו כל חצי שנה או מדפסת אחרי שנה".
יש עדיין מחסור במחשבים ניידים? "להיפך. ברגע שהקורונה הסתיימה והביקושים למחשבים ניידים החלו לרדת, קטגוריית המחשוב הנייד בישראל נכנסה להיצף והדרך היחידה של היבואנים להיפטר מהמלאים הייתה להוריד מחירים בסדר גודל של 20%-30%. למעשה, כעת מחירי המחשבים הניידים בישראל הם ברף הנמוך ביותר שהיה בשנתיים האחרונות. לדוגמא, אסוס 14 אינץ' שעלה לפני שנה 6,120 שקל נמכר כעת ב-4,311 שקל, ירידת מחיר של 1,809 שקל - הוזלה של כ-30%. שיומי 14 אינץ' הוזל ב-20% אחרי שמחירו ירד באלף שקל מ-4,999 שקל ל-3.999 שקל.
"אני ממליץ עכשיו לרוץ ולקנות, כי בעוד חודש, מי שירצה לקנות לפטופ יתעורר למציאות אחרת לגמרי. ברגע שיחוסל המלאי הקיים, המחירים יעלו בלפחות 18% וזה עוד לפני מחיר ההובלה שעלה מאוד".
מחירי השילוח עדיין גבוהים. "הם רק עולים. חשבנו ב-7,000 דולר שזה מחיר גבוה כי בעבר עלות הבאת מכולה היתה 3,000-2,500 דולר. ואז מחיר מכולה הגיע ל-12 אלף דולר והיום זה כבר עומד על 18 אלף דולר, למכולה, כך אמר לי אחד היבואנים אתמול. אם הממשלה לא תתערב: תחכור שתי אוניות צים ותשלח לסין, תהייה פה אינפלציה מטורפת. זה משפיע על הכל".