המיליארדר ואיש הנדל"ן האמריקני סם זל (Sam Zell) מת היום (ה') בגיל 81 מסיבוכים של מחלה בה לקה. החברה שייסד, Equity Residential, מסרה כי הוא היה "דמות אייקונית בתחום הנדל"ן ובעולם התאגידי". שווי נכסיו מוערך ב-9.5 מיליארד דולר, כך לפי הערכת בלומברג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
המיליארדר סם זל ז"ל
המיליארדר סם זל ז"ל
המיליארדר סם זל ז"ל
(צילום: רויטרס)
זל, יהודי תושב שיקגו, נודע ביכולתו לאתר נכסים בתחום הנדל"ן הנתונים בקשיים, ולשקם אותם. הוא נודע ב"מגע הזהב" שלו, וכבר בהיותו סטודנט עסק בתחום וניהל בנייני מגורים.
זל מכר ב-2007 את חברת Equity Office, שעסקה בתחום מגדלי המשרדים, שלושה עשורים לאחר שהקים אותה לחברת בלאקסטון תמורת 39 מיליארד דולר. היתה זו עסקת הפרייבט אקוויטי הגדולה ביות עד אז. לאחר חודש ביצע עסקה שפגעה קשות בתדמיתו לאחר שרכש את חברת התקשורת טריביון ב-13 מיליארד דולר, ושנה לאחר מכן היא פשטה את הרגל.
הוא כאמור זוהה עם תחום הנדל"ן, אך חודש לפני הרכישה הכושלת אמר בראיון כי תחום זה מייצג רק כ-25% מכלל אחזקותיו. "אני אופורטוניסט מקצועני", אמר זל לסוכנות AP, "אני בטוח שלא משנה באיזה נושא תבחרו - אנו מעורבים בו בדרך זו או אחרת".
זל נולד בשנת 1941, ארבעה חודשים לאחר שהוריו, שברחו מפולין במלחמת העולם השנייה, הגיעו לארה"ב. אביו מכר תכשיטים בסיטונאות ובהמשך הצליח בהשקעות בנדל"ן ובמניות. ההצלחה הראשונה שלו בתחום הנדל"ן נרשמה בזמן היותו סטודנט באוניברסטית מישיגן, אז כאמור ניהל נכסים ובהמשך מכר אותם. בהמשך עבד במשרד עורכי דין ולאחר מכן החל לרכוש יחד עם חברו ללימודים רוברט לוריא נכסים במצוקה ולמכור אותם ברווח גדול, בעיקר בתקופת המיתון באמצע שנות השבעים של המאה שעברה.