לאחר שחברת הנדל"ן "רום כנרת נכסים והשקעות" הגישה השבוע בקשה דחופה לעיכוב הליכים לשם גיבוש הסדר חוב עם נושיה בצל חובות של כ-137 מיליון שקל, ואחרי שהשופטת החליטה מוקדם יותר היום (ד') למנות נאמנים זמניים לחברה וקבעה כי מדובר ב"טענות חמורות של הרוכשים", דיברנו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, עם אחד מרוכשי הדירות בפרויקט סי טאוור 4 בבת ים ועם עורך הדין איתי אנשל, שמייצג אותו ועוד 78 בעלי זכויות בפרויקטים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הרוכש, שהעדיף להישאר בעילום שם בריאיון, סיפר כי "נכנסתי לפרויקט בשנת 2018 והבטיחו לנו דירת חמישה חדרים במחיר שהוא 'פיקס פרייס', כמו שקונים בעצם דירה מיזם. בחלק הראשון היינו צריכים לשלם עבור מרכיב הקרקע, הניהול, התכנון והרווח של החברה היזמית, בערך 1.6 מיליון שקל, והחלק השני היה אמור להיות מועבר לאחר שיתקבל היתר, עוד 1.2 מיליון שקל - פחות או יותר.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"התחלנו לשים לב שמשהו לא כשורה ברגע שבעצם החברה לא עמדה בהתחייבות החוזית שלה מבחינת לוחות הזמנים. ראינו שדברים נמרחים ושאנחנו לא מקבלים תשובות לגבי מה קורה ומתי. כשניסינו לקבל איזשהו מידע גם מהעירייה וגם מיועצים אחרים, נפלו על אוזניים ערלות - כי אמרו לנו שהבעלים של החברה, אילן ששון, הוא בעל העניין בבקשה ואנחנו לא צד בעניין. את היתר החפירה קיבלנו באיחור של שנתיים".
הרוכש המשיך לפרט על השתלשלות האירועים, ואמר שלבסוף "כשלא קיבלנו את ההיתר, העירייה דרשה מאיתנו היתר חדש - וזה הכשל הכי מהותי מבחינתנו כי היתר חדש גורר אותנו לסאגה של עוד שנתיים-שלוש רק סביב ההיתרים. נכון להיום אנחנו כבר באיחור של שלוש שנים.
"הסיפור מבחינתנו עכשיו שאם נלך להיתר חדש מול העירייה ולא נקבל עכשיו הארכה מטעם העירייה כדי להשלים את ההיתר הזה, ההיתר החדש יהיה כבר ללא ההטבות של 20% דירות, ואז במקום 80 דירות שהובטחו זה הופך ל-60 דירות, ובעצם 20 דיירים יישארו בלי דירה למרות שהם שילמו כסף. זאת אומרת יש פה עניין שהוא מהותי".
עו"ד אנשל שמייצג כאמור 79 מהרוכשים, הוסיף כי "כשהרוכשים התחילו לחפור הם הבינו שיש שיעבוד על הקרקע לחברת אשראי חוץ בנקאית באיזשהו הסכם הלוואה נסתר ומנוגד להסכמים, ושלמעשה הם תקועים עם שותף שהריבית פיגורים השנתית שלו היא כ-9%. גם אחרי שהחברה ביצעה את השיעבוד הזה היא המשיכה למכור עוד ארבעים דירות ולהצהיר שאין שיעבודים על הקרקע. ברגע שגילינו את העניין הזה התחלנו להבין שהם בקריסה.
"אתמול היה דיון בעקבות הבקשה שהגשנו, ובית המשפט נעתר בשלב הראשון עם מינוי נאמנים זמניים, הקפיא את הנכסים, את הכספים. לדיון הגיעו גם באי כוח בנק דיסקונט וגם עיריית תל אביב, ונחרדנו לגלות את גודל הקטסטרופה. הבנק אומר שחשבונות הנאמנות ריקים. כרגע אנחנו פועלים כדי להקטין את הנזקים ובשאיפה שהפרויקטים האלה כן יצאו לפועל", אמר אנשל.
הרוכש הוסיף, כי "נקיים מגעים עם הנאמן כדי שיאפשר לנו לגשת לעירייה ולהשלים את ההיתר בכוחות עצמנו, וגם שיבטל את השיעבוד והחוב הזה שבעצם נעשה לא כדין ולא כשורה".
צביקה וייסמן (63), רוכש נוסף בפרויקט של החברה בבת ים, סיפר: "זה היה החלום בית על הים בבת ים. היזם הבטיח שתוך 48 חודשים סיום הבנייה ואפילו בחוזה נכתב שאחר כך כל חודש איחור פיצוי כספי. היום אנחנו כבר 5 שנים אחרי שהשקעתי אצלו מיליון וחצי. נראה לי שהדירה תהיה אחרי 14 שנים ובטוח שנצטרך לצאת הפסדים של עוד כספים רבים כדי להשלים לבד את הפרויקט.
"אני גר ברעננה, חיפשתי לקראת הפנסיה איכות חיים על הים לגור במגדל משקיף לים בבת ים. יש הרבה מאוד אנשים, קורבנות, רובם בני 50 עד 70... הרבה מאוד מכרו דירות כדי לממן את הרכישה בפרויקט, לקחו משכנתאות גדולות ועכשיו נשארו בלי כסף ובלי דירה".
עו"ד עדי בראונשטיין, בא כוח בעל השליטה ברום כנרת, מסר בתגובה כי "החברה פועלת מול הנאמנים לגבש הסדר אגב מכירת נכסים, וכפי שפירטנו יש מקורות ממשיים לשלם את ההתחייבויות, כמו מכירת המרכז המסחרי ביוספטל, המשך ההליכים לגבות כספים גיבוש הסדר בפרויקט sea 3. אנו מבקשים שנדבר בעוד 30 יום או אחרי הגשת דוח של הנאמנים, כי הדעת נותנת שהם יהיו הכי אובייקטיבים".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיונות המלאים באמצעות הסימנייה השנייה בנגן שבפתח הכתבה.