רשות התחרות בבריטניה עצרה היום (ד') את העסקה שבמסגרתה מיקרוסופט אמורה היתה לרכוש את מפתחת המשחקים אקטיוויז'ן בליזארד. מיקרוסופט, יצרנית קונסולת המשחקים Xbox, הודיעה כי היא מתכוונת לערער על ההחלטה.
רשות התחרות בבריטניה הודיעה כי היא מתנגדת לעסקה עקב חשש מפגיעה בתחרות בשוק הגיימינג בענן, שמאפשר גישה למשחקים דרך שרתים. לדבריה, "מתן אפשרות למיקרוסופט להשיג מעמד כה חזק בשוק הגיימינג בענן, שרק התחיל לצמוח באופן מהיר, יהווה סיכון לחדשנות בתחום, שהיא קריטית לפיתוח ההזדמנויות בו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מיקרוסופט הציעה לרשות פתרונות שאמורים להפיג את חששותיה, ואולם פתרונות אלה נדחו על ידי הרגולטור. לדברי הרשות, "למרות הפתרונות שהוצעו, עדיין קיימים סיכונים משמעותיים ליצירת קונפליקטים בין מיקרוסופט לבין ספקים אחרים של גיימינג בענן".
בראד סמית', נשיא מיקרוסופט, הודיע כי "החברה נותרה מחויבת לרכישת אקטיוויז'ן, ותגיש ערעור על ההחלטה". לדבריו, "כבר חתמנו על חוזים כדי שהמשחקים הפופולריים של אקטיוויז'ן יישארו זמינים ביותר מ-150 מיליון מכשירים, ואנו מחויבים ליישם את ההסכמים האלה. החלטת הרשות משקפת אי הבנה לגבי האופן שבו פועל השוק הזה".
בתחילת 2022 הציעה מיקרוסופט לרכוש את אקטיוויז'ן תמורת 68.7 מיליארד דולר - העסקה הגדולה ביותר בתולדות תעשיית המשחקים והרכישה הגדולה בתולדות ענקית התוכנה. כדי להוציא את העסקה לפועל, על מיקרוסופט לקבל אישורים מרגולטורים בשורה של מדינות. בספטמבר הודיעה רשות התחרות הבריטית כי תפתח בבדיקה מדוקדקת בנוגע לעסקה.
בין השאר, העסקה יצרה חשש אצל סוני, כי בעלי קונסולת פלייסטיישן - ובעיקר מעריצים מושבעים של משחקי היריות "קול אוף דיוטי" שפיתחה אקטיוויז'ן - יעברו ל-Xbox בעקבות העסקה.
זמן קצר לאחר שהוכרזה הרכישה, הצהיר ראש חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, פיל ספנסר, כי החברה מתכננת לכבד את הסכמי ההפצה הקיימים של אקטיוויז'ן . "אנחנו מתכוונים להשאיר את 'קול אוף דיוטי' בפלייסטיישן. סוני היא חלק חשוב בתעשייה שלנו ואנחנו מוקירים את יחסינו עמם".
אקטיוויז'ן בליזארד נמנית עם חברות הגיימינג הגדולות בעולם. היא מוכרת בין היתר כמפתחת "קול אוף דיוטי" (Call of Duty), משחק התפקידים רב-המשתתפים "וורלד אוף וורקאפט" (World of Warcraft), משחק היריות "אוברווץ'" (Overwatch) וכן סדרת משחקי "דיבאלו" (Diablo).
מיקרוסופט היא אחת משחקניות הגיימינג הגדולות בעולם, באמצעות חטיבת קונסולת Xbox. החברה אף ביצעה כמה רכישות בולטות בתחום. ב-2014 רכשה את מיינקראפט תמורת 2.5 מיליארד דולר, וב-2020 שילמה 7.5 מיליארד דולר על מפתחת המשחקים בת'סדה (Bethesda).