לאחר שעלה בסוף השבוע ביותר משני אחוזים, הדולר שבר היום (ב') שיא של 4 וחצי שנים מול השקל, וחצה את רף ה-3.75 שקלים. כעת הוא נסחר סביב 3.752 שקלים, לאחר שהעליות החזקות שלו בבוקר נרגעו מעט עם פרסום הדוח של חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ', שהודיעה כי היא אינה מורידה את הדירוג של ישראל, אבל קפץ שוב מייד לאחר קביעת השער היציג - שנקבע על 3.72 שקלים. האירו דווקא נחלש מעט מול השקל ונסחר כעת סביב 4.07 שקל. גורמים שונים טוענים כי הנדנדה בשערי המט"ח מקורה בספקולנטים שמנצלים את אי הוודאות וחוסר היציבות הפוליטית.
המשמעות של העלייה בדולר מול השקל היא שהישראלים הנופשים כעת בחודש שיא החופשות בחו"ל משלמים עוד מאות ואף אלפי שקלים יותר בהוצאותיהם במדינות אירופה, בארה"ב ובארצות רבות אחרות, לעומת הקיץ שעבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
לעומת זאת, היצואנים והתעשיינים דווקא שבעי רצון מעלייה ברווחיהם בשל התחזקות הדולר, האירו והמטבעות הזרים האחרים מול השקל, שנחשב בחודשים האחרונים לאחד המטבעות החלשים ביותר בעולם ופוחת אף מול הלירה הלבנונית והדינר הירדני. היחלשות השקל נובעת, כדברי בכירי בנק ישראל, מהשפעת הליכי חקיקת הרפורמה המשפטית, ולפחות כ-10% ממנה נובע רק בגינה.
יוסי פרנק, מנכ"ל ובעלים של אנרג'י פייננס לניהול סיכונים פיננסיים, אמר ל-ynet כי "אני המום מבנק ישראל שישן בעמידה ומאפשר לספקולנטים לעשות ככל העולה על רוחם. כאשר הבורסה בארה"ב עולה - לא קורה כלום. כאשר היא יורדת - השקל נחלש. כאשר הדולר נחלש בעולם - פה לא קורה כלום. כאשר כמו היום, הדולר בעולם מתחזק קצת - פה הדולר מזנק. הגענו כבר ל-3.75 שקל נטו לדולר בעיקר כתוצאה מפעילות של ספקולנטים, שמנצלים גם את השקט בחודשי הקיץ. לצערנו, בנק ישראל ישן ונגרמים בשוק המט"ח נזקים בלתי הפיכים".
הנסיגה בשקל מגיעה לקראת פרסום שלל נתונים חשובים במשק השבוע: נתוני האבטלה יפורסמו היום בצהריים, מדד המחירים לצרכן ומחירי הדירות יפורסמו מחר לקראת הערב, נתוני הצמיחה הראשונים של הרבעון השני יפורסמו ביום רביעי וכמות המשרות הפנויות תפורסם ביום חמישי.
כלכלנים בכירים ואנליסטים מהמוסדות הפיננסיים מציינים שהיחלשות המשק נובעת, בין השאר, מחשש מדוח חמור במיוחד של חברת פיץ' ומנתונים פחות טובים של המשק שיפורסמו מחרתיים במסגרת החשבונות הלאומיים.
עוד בשורה לא משמחת למשק היא שהכלכלנים מעריכים כעת שהעלייה בשערי המטבעות הזרים לעומת השקל תחייב את בנק ישראל לבצע בעוד שלושה שבועות בדיוק העלאה נוספת של הריבית הבסיסית במשק ברבע אחוז ל-5%, שתקפיץ את ריבית פריים ל-6.5%, ותקשה מאוד על ההחזרים של נוטלי המשכנתאות. התחזקות השקל בראשית ספטמבר צפויה להוביל, ערב חגי תשרי, להיחלשות מסוימת של המטבעות הזרים מול המטבע הישראלי.
מדד המחירים לצרכן שיפורסם מחר צפוי לעלות בכ-0.3%-0.4%, ומאחר שיהיה נמוך בהרבה ממדד חודש יולי 2022, שעלה בשיעור שיא אשתקד של 1.1%, צפויה ירידה בשיעור האינפלציה השנתי מ-4.2% לכ-3.5% (ההפרש בין מדד יולי 2022 למדד יולי 2023 יהיה כ-0.7%).
אולם, האינפלציה השנתית צפויה שוב לעלות בפרסום מדד אוגוסט בחודש הבא, שכן מדד חודש זה ירד אשתקד ב-0.3% והשנה התחזית היא שמדד אוגוסט 2023 יעלה בכ-0.4%.
פורסם לראשונה: 12:00, 14.08.23