תוכנית מענקים לרכישת דירות מיד שנייה במסגרת של הגרלות והגדלת המענקים לרכישת דירות במסגרת תוכנית "דירה בהנחה" בפריפריה - אלה שתי הצעות מרכזיות שמשרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) צפויים להעלות ולקבל עליהן אישור בדיון הראשון של קבינט הדיור, שיתכנס מחר (ג') לראשונה מאז הוקמה הממשלה לפני כחצי שנה. כך נודע ל-ynet.
נזכיר כי בסוף ינואר השנה אישרה הממשלה להקים ועדת שרים לענייני דיור, בנייה ומקרקעין - למעשה קבינט דיור חדש - בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף. זאת לאחר שבהסכמים הקואליציוניים בין סיעת הליכוד לסיעת יהדות התורה, שנחתמו בדצמבר אשתקד, נכלל סעיף 175 הקובע כי יש להקים "ועדת השרים לענייני מקרקעין ודיור".
1 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ורה"מ בנימין נתניהו. יעמדו בראש קבינט הדיור
( צילום: רויטרס, יואב דודקביץ')
בוועדה יהיו חברים גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הפנים משה ארבל, שרת התחבורה מירי רגב, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שר האנרגיה ישראל כץ, שר החינוך יואב קיש, השר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל יצחק וסרלאוף, שרת ההתיישבות אורית סטרוק ושר החקלאות אבי דיכטר.
למרות משבר הדיור העמוק, הזינוק במחירי הנדל"ן בשנה האחרונה, הקיפאון בעסקאות והירידה בהתחלות הבנייה של דירות חדשות, זמן ההמתנה עד להתכנסות קבינט הדיור התארך, ובמשרדי הממשלה תלו את הגורם לכך בדיוני התקציב. כעת, משהושלם תקציב המדינה, תתכנס הוועדה על מנת לדון במשבר ובדרכים לפתור אותו, בין היתר באמצעות הגדלת מספר שיווקי הקרקעות למגורים ומספר התוכניות שיאושרו לבניית דירות.
כפי שנודע ל-ynet, אחת התוכניות שתקודם בשלב זה כפיילוט תהיה תוכנית למתן מענקים בגובה של כ-50 אלף שקל לרכישת דירות מיד שנייה באמצעות הגרלות, אולם מדובר בדירות ספציפיות שמחיריהן ינועו בין 300-600 אלף שקל בלבד, ולכן מדובר בנכסים ביישובי הפריפריה. גורמים המעורים בתוכנית מסבירים כי נעשתה עבודת מטה בנושא ונמצאו דירות בטווח המחירים הזה, כאשר מטרת התוכנית בעיקר "להעיר את שוק הנדל"ן" שסובל מקיפאון בהיקף העסקאות. ואולם, מדובר בפיילוט שכן אם לא יהיו מימושים של הזכאות, ייתכן שטווח המחירים יעלה. בסביבת המחירים כיום בישראל, מדובר בדירות ספורות בטווח המחיר הזה.
תוכנית נוספת מבקשת להגדיל את המענקים שניתנים לזוכי תוכנית דירה בהנחה בפריפריה מ-40 אלף שקל ל-50 אלף שקל, וכן להגדיל את סבסוד עלויות פיתוח התשתיות של הקבלנים שיבנו את הפרויקטים של תוכנית דירה בהנחה בעוד 30 אלף שקל מ-50 אלף שקל ל-80 אלף שקל. זאת על רקע כישלונות המכרזים של רמ"י לאחרונה ביישובי הפריפריה, ומתוך מטרה להשלים מכרזים בהצלחה כדי להגדיל את התחלות הבנייה.
עוד נודע כי בקבינט יוצגו יעדי הממשלה לגבי הגדלת היצע הדיור עד סוף 2023, בין היתר שיווק קרקעות למגורים לבנייה של כ-90 אלף יחידות דיור חדשות וקידום עסקאות להקמת 60 אלף יחידות דיור אחרי השלמת המכרזים על ידי רמ"י; אישור תוכניות לבנייה של כ-115 אלף דירות על ידי מינהל התכנון; הקצאת תקציבים לתשתיות תחבורה והקמת כיתות בשכונות חדשות שיוקמו על ידי משרד האוצר.
על פי החלטת הממשלה, קבינט הדיור מחזיק בסמכויות לקביעת מדיניות ממשלתית בתחום הדיור, והוא הוקם לצורך קידום רפורמות ושינויים מבניים לייעול מדיניות הממשלה בתחומי המקרקעין, ייזום תכנון וביצוע בנייה למגורים, מעקב אחר יישום ההחלטות לצורך ייעול השימוש בקרקע, וכן קידום פרויקטים ומודלים בתחום ייזום וביצוע הבנייה למגורים, כגון דיור בר השגה, דיור להשכרה לטווח ארוך ודיור ציבורי.
עוד ידון ויחליט קבינט הדיור בנושאים כגון פינוי מקרקעין לצרכי דיור, רפורמות ושינויים מבניים בתחום מקרקעי ישראל, לרבות בעניין רמ"י, גיבוש פתרונות לחסמים ותיאום בין הגורמים בתחומי תקציב, תחבורה, חינוך, תשתיות וסביבה בכל הנוגע לפרויקטי דיור, פיתוח וקידום התחדשות העירונית כגון ייזום תוכניות, וגיבוש צעדי מדיניות בהיבטי ייזום תכנון ובנייה, מתוך מטרה להאיץ פרויקטים של ההתחדשות העירונית באזורי הביקוש והפריפריה.
עם זאת, קבינט הדיור לא יעסוק בנושאי תכנון בסמכות שר הפנים, בין היתר תוכניות שמקודמות על ידי הוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). על המעקב אחר יישום החלטות הוועדה יהיה אחראי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן.