סדריק ברי, האנליסט הראשי של ישראל בחברת דירוג האשראי העולמית פיץ', הסביר בריאיון לבלומברג שפורסם היום (ב') את השיקולים מאחורי הדוח היחסית אופטימי של החברה שפורסם בשבוע שעבר, במסגרתו פיץ' לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל - אך הזהירה מהמשך החקיקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לדבריו, "גם אם ממשלת ישראל תחזיק ארבע שנים, זה לא סביר שלאחר מכן תקום קואליציה דומה, כך שיידרשו רפורמות מאוד משמעותיות (כעת) כדי לגרום נזק משמעותי ואנחנו לא חושבים שהממשלה הנוכחית הולכת לשם. גם אם יש יציאה כלשהי של כסף ושל הון-אנושי, עדיין יש הרבה פעילות בישראל שהיא מספקת כדי להניע את הכלכלה. זו תמיד שאלה של קנה מידה".
1 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
בבלומברג ציינו כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לדוח של פיץ' וטען כי "מדובר בחדשות טובות מאוד" המעידות על כך שהמהפכה המשפטית לא משפיעה לרעה על הדמוקרטיה הישראלית או על הכלכלה שלה. לצד זאת, בסוכנות ציינו כי ההשפעות של צעדי הממשלה "הלאומנית והדתית ביותר בהיסטוריה של ישראל", כבר ניכרות: השקל נחלש בלמעלה מ-11% אל מול הדולר מאז ינואר האחרון והגיע לרמתו הנמוכה ביותר זה למעלה משלוש שנים.
ברי הוסיף בהקשר זה כי "מטבעות ומניות נוטים להגיב בצורה יותר חזקה מאשר יסודות כלכליים. אחת השאלות הגדולות בכל הנוגע לעתידה של ישראל היא האם חוסר הוודאות (השורר בשווקים) הוא זמני או סימן לשינוי מבני בתפיסת המשקיעים". להערכתו, "ככל הנראה תדרש אג'נדה יותר חזקה ונחושה מצד הממשלה בכל הנוגע לרפורמה בכדי לשנות את התפיסה הזו (של המשקיעים) באופן מבני".
בעוד ברי סירב לומר האם נפגש עם נתניהו עצמו או אם פיץ' קיבלה מסרים כלשהם מהממשלה, ניכר מדבריו כי חלק משמעותי מההערכה של החברה את המצב הכלכלי-חברתי בישראל נובע מהרושם שקיבלו כי המהפכה המשפטית לא תעבור במתכונתה המקורית.
על אף שרמת ההשקעות בהייטק הישראלי ברבעון השני של השנה הייתה הנמוכה ביותר מאז 2018 וכי סקירים מעידים על כך שלמעלה משני שליש מהסטארטאפים הישראלים החלו לנקוט בצעדים כדי להעביר עובדים או כספים לחו"ל, ברי סבור כי מדובר בירידה נקודתית ולא במשבר קבוע. "להערכתנו, אנו צפויים לראות השקעות חדשות בישראל כאשר המגמה העולמית תשתנה. המסר העיקר כאן הוא: 'זה לא יום הדין'.
"תדרש יציאה משמעותית של כישרונות ושל הון כדי שדירוג האשראי של ישראל יפגע, וזה לא משהו שאנחנו צופים שיקרה נכון לעכשיו", הוסיף ברי.
יחד עם זאת, בדוח המקורי של החברה פיץ' כן ציינה מספר תרחישים אשר עלולים להשפיע לרעה על דירוג האשראי של ישראל, בהם: פגיעה ב"חוסן המוסדי" כתוצאה מ"רפורמה אשר תחליש את פיקוח המערכת המשפטית ותביא להשפעה שלילית על המדדים הכלכליים והפיסקליים". עוד ציינו בדוח כי הורדת דירוג עשויה להתקיים גם בעקבות עלייה ביחס החוב הממשלתי לתוצר, הנגרם מהגדלה מתמשכת של הגירעון או צמיחה כלכלית נמוכה מהצפוי.
לריאיון המלא עם ברי באתר בלומברג (באנגלית) לחצו כאן.