לראשונה מאז אוגוסט 2022 האינפלציה בבריטניה ירדה לשיעור חד ספרתי - והיא בקצב שנתי של 8.7 אחוזים. כך פרסמה הבוקר (רביעי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בממלכה. מדובר בהאטה משמעותית מאוד לעומת החודש שעבר, אז עמד הקצב השנתי על 10.1%. יחד עם זאת, האנליסטים העריכו כי האינפלציה תרד אפילו עוד יותר לקצב של 8.2%, אך התחזיות שלהם התבדו. מדובר בעלייה חודשית של 1.2% באפריל לעומת צפי לעלייה של 0.8%.
"מחירי החשמל והגז באפריל 2023 לעומת המחירים שלהם בתקופה המקבילה אשתקד, שהיו יקרים יותר, תרמו לירידת האינפלציה", נמסר מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הבריטית, כאשר אז הם היו יקרים במיוחד לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה. "יחד עם זאת, מחירי המזון והמשקאות הלא אלכוהוליים המשיכו להתייקר באפריל ותרמו לאינפלציה השנתית הגבוהה. אולם, שיעור האינפלציה השנתי של מזון ומשקאות לא אלכוהוליים ירד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
 גשר לונדון
 גשר לונדון
גשר לונדון
(צילום: רויטרס)
למרות הירידה החדה באינפלציה, הצפי הוא שהבנק המרכזי בממלכה יעלה שוב את הריבית בהחלטה הבאה מאחר שהיא עדיין גבוהה מאשר כלכלות אחרות שדומות לה.
פרסום המדד בחודש שעבר הפתיע לרעה את הבריטים, שחשבו כבר אז שהוא ישוב לשיעור חד ספרתי, כאמור, לראשונה מאז אוגוסט 2022, אז עמד על 9.9%. אלא שעליית מחירים משמעותית בתחום המזון, ובעיקר של ירקות ופירות, לא אפשרה זאת.
לפני פחות משבועיים העלה הבנק המרכזי בממלכה את הריבית ב-25 נקודות בסיס לרמה של 4.5%, השיעור הגבוה ביותר שלה מאז אוקטובר 2008, זאת לאור העובדה שקצב האינפלציה הואץ.
בארה"ב האינפלציה ירדה ל-4.9% באפריל, שפל של שנתיים, וגם בגוש האירו האינפלציה במגמת ירידה קבועה כבר חמישה חודשים רצופים ועומדת על 7%. בישראל, האינפלציה השנתית עומדת בחודשיים האחרונים על 5%, לאחר שהפתיעה לרעה בחודש האחרון כאשר התחזיות חזו שתרד מ-5%. אחרי החלטת הריבית העשירית ברציפות השבוע בישראל, הריבית עומדת על רמה של 4.75%.