ענקית האופנה המקוונת שיין, שמוערכת ביותר מ-60 מיליארד דולר, נרשמה לקראת הנפקה מתוכננת בניו יורק, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, שמתבסס על אנשים המעורים בנושא.
ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) עשויה להפוך את שיין לחברה הסינית בעלת השווי הגבוה ביותר המונפקת בארה"ב, זאת מאז ההנפקה של חברת שיתופי הנסיעות דידי ב-2021, שהעניקה לה שווי של 68 מיליארד דולר. עם זאת, דידי נמחקה מהמסחר כעבור שנה בעקבות לחץ שהפעילו הרגולטורים בסין.
1 צפייה בגלריה
שיין
שיין
שיין
(צילום מסך מתוך האתר של שיין)
לפי המקורבים, שביקשו להישאר בעילום שם, שיין הגישה לרשות ני"ע האמריקאית (SEC) את מסמכי הרישום להנפקה, כך שהיא עשויה לצאת לדרך עוד לפני סוף השנה. דובר של שיין מסר בתגובה כי החברה "מכחישה את השמועות", אך לא סיפק פרטים נוספים מעבר לכך. ב-SEC סירבו להגיב.
שיין, שגייסה במרץ שני מיליארד דולר בסבב גיוס הון, הוערכה אז ביותר מ-60 מיליארד דולר. המשקיעים שהשתתפו כללו את ג'נרל אטלנטיק, קרן מובאדלה מאבו דאבי, טייגר גלובל וסקויה קפיטול צ'יינה. בחברה מתכננים את ההנפקה בארה"ב כבר שלוש שנים, אך התוכניות נדחו בין השאר בשל הביקורת המוגברת בארה"ב כלפי חברות סיניות, השלכות הקורונה והפלישה הרוסית לאוקראינה שטלטלו את השווקים.
הדיווחים על ההנפקה מעוררים התנגדות בקרב מחוקקים אמריקאים, על רקע המתיחות עם סין ובעקבות ההאשמות על שימוש בכוח עבודה בכפייה. לפי הדיווח, המחוקקים אף פנו ל-SEC בדרישה שיחקרו את ההאשמות לפני שיאשרו את ההנפקה. בשיין כבר הכחישו בעבר כי הם מבצעים משלוחים ממחוז שינג'יאנג בסין, שם הוקמו לפי החשד מחנות עבודה למיעוט האויגורים. מסיבה זו בארה"ב אוסרים על יצוא מהמחוז. "יש לנו אפס סובלנות לעבודה בכפייה", אמר דובר החברה במאי. בחודש שעבר ניסו בחברה להרגיע את ההאשמות על ידי הטסת קבוצה של משפיענים אמריקאים למחסנים בסין, אך המהלך גרר ביקורת רבה כלפי אותם משפיענים שהואשמו בסיוע ל"תעמולה".
שיין הואשמה גם שהמודל העסקי של ייצור פריטים רבים בשנה גורם לנזק אקולוגי רב. לפי דו"ח שפורסם בשנה שעברה החברה גורמת לפליטה של 6.3 מיליו טונה של פחמן דו חמצני בשנה.
מייסד החברה, כריס שו העביר בשנה שעברה את המטה מסין לסינגפור, צעד שנועד להקל על שיין לעקוף את החוקים החדשים שהחילו בסין על הנפקות במדינות זרות.