מניות הבנקים באיטליה ספגו הבוקר (ג') מכה, לאחר אישור הקבינט באיטליה של 40% מס על רווחים עודפים של הבנקים המלווים ב-2023. מניות הבנקים בארץ המגף נחתכות בין 7%-10% ומכבידות על בורסת מילאנו שנסוגה ביותר מ-2%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ההשפעות הורגשו גם מחוץ לאיטליה, כאשר הבנק הגרמני קומרצבנק ירד בסביבות 3.2% ודויטשה בנק נסחר בירידה של 2%.
1 צפייה בגלריה
בית הנבחרים של איטליה פונדקאות
בית הנבחרים של איטליה פונדקאות
בית הנבחרים של איטליה
(צילום: רויטרס )
סגן ראש ממשלת איטליה, מתאו סלביני, אמר אתמול (ב') כי גביית המס של 40% על הרווחים הנוספים של הבנקים, הנובעים מריביות גבוהות יותר, תגיע להיקף של כמה מיליארדי אירו, אשר ישמשו להורדת מיסים ולהצעת תמיכה פיננסית במשלמי המשכנתאות.
"עלות הכסף למשקי הבית ולעסקים גדלה והכפילה את עצמה", אמר סאלביני, "אך מה שניתן לבעלי חשבון עו"ש לא הכפיל את עצמו באותה מידה".
"המס החד-פעמי יהיה שווה לכ-19% מהרווח הנקי של הבנקים לשנה", העריכו אנליסטים בבנק סיטי שהתבססו על הנתונים הזמינים כעת.
"המס הזה שלילי מאוד עבור הבנקים בהתחשב הן בהשפעה על ההון והרווח והן על עלות ההון העצמי של מניות הבנקים", אמר אנליסט מחקר המניות של סיטי.
המס יחול על הכנסות ריבית "עודפות" נטו הנובעות משיעורי ריבית גבוהים יותר, הן ב-2022 והן ב-2023, והבנקים נדרשים לשלם את המס תוך שישה חודשים לאחר תום שנת הכספים. המס עשוי להוביל לכך שהבנקים באיטליה יגדילו את עלות הפיקדונות שלהם כדי להפחית רווחים נוספים שיחויבו במס, אמרו בסיטי.