לאחר מותו המסתורי של בעלה, המיליארדר אדמונד ספרא, נפטרה אתמול (שבת) בגיל 87 לילי ספרא בז'נבה. הונה מוערך בכ-1.3 מיליארד דולר ועיסוקה התמקד בעיקר בפילנתרופיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אדמונד ספרא היה בנקאי, איל הון, בן למשפחת הבנקאים היהודית ספרא, שמוצאה בעיר חלב בסוריה, שאת הונם החלו לצבור לאחר שעברו ללבנון. הוא עמד בראש תאגיד החובק עסקים פיננסיים בינלאומיים, הקים וניהל קרנות פילנתרופיות. ב-1999 נספה בשריפה בדירת הפנטהאוז שלו במונקו.
2 צפייה בגלריה
לילי ספרא בחנוכת בית חולים ל ילדים על שם לילי ו אדמונד ספרא ב מרכז ה רפואי שיבא ב תל השומר     
לילי ספרא בחנוכת בית חולים ל ילדים על שם לילי ו אדמונד ספרא ב מרכז ה רפואי שיבא ב תל השומר     
לילי ספרא בחנוכת בית חולים לילדים על שם לילי ואדמונד ספרא במרכז הרפואי שיבא בתל השומר     
(צילום: שאול גולן)
לילי ספרא נולדה בברזיל בשם לילי וטקינס ולאחר נישואיה לאדמונד נכנסה לשושלת הבנקאות ב-1976. היא הייתה בבית בזמן השריפה, אולם ניצלה. לאחר מותו של בעלה פרץ סכסוך ירושה בינה לשאר בני המשפחה, לאחר שחודש לפני מותו ערך ספרא צוואה חדשה והוריש לה כמעט את כל רכושו, ארבעה מיליארד דולר.
לאחר שנפטר היא גם הובילה כיו"ר את קרן ספרא שהוקמה על ידו, כדי לסייע לארגונים שונים בעשרות ארצות בתחומים של איכות הסביבה, חינוך ותרבות ורווחה. בין היתר סייעה הקרן לבית החולים לילדים בתל השומר, בתי כנסת בישראל ובעולם, מחקר וטיפול במחלת הפרקינסון, כפר שיקומי עלה נגב-נחלת ערן, קמפוס ספרא באוניברסיטה העברית ועוד.
לפני כחודש פורסם כי הקומיקאי ג'רי סיינפלד יפצה את החברה של בנה מנישואים קודמים של לילי ספרא, בעקבות מכירת מכונית שלא הייתה "כשרה". זאל לאחר שב-2013 רכש הקומיקאי פורשה שהוגדרה כ"נדירה" ב-1.2 מיליון דולר; כמה שנים לאחר מכן מכר אותה לחברה הקשורה לבנה של המיליארדרית מנישואיה השניים; ואולם אז התברר כי הרכב עבר שיפוץ או צביעה מחדש שלא התאימו למפרט היצרן שעליו הוצהר.

"ציונית שאהבה את הארץ"

נינה ווינר, מייסדת שותפה של קרן אייסף וחברתה של לילי ספרא ז"ל, אמרה היום: "לילי נתנה כל כך הרבה לישראל, עד שכמעט כל ישראלי מכיר או פגש במשהו שהיא עשתה, אבל כמעט בלתי אפשרי לעקוב ולדעת את כל הדברים שקרו בזכות התרומה שלה - גם זו שהעניקה באופן אישי וגם דרך קרן ספרא. היא הייתה ציונית שאהבה את הארץ ואת העם היהודי והתעניינה בלי הפסקה כיצד אפשר לקדם עוד את החברה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
נינה ויינר (מימין) ולילי ספרא
נינה ויינר (מימין) ולילי ספרא
נינה ויינר (מימין) ולילי ספרא
(צילום: Sylvain Gaboury)
היא הוסיפה, כי "כמייסדת שותפה היא תמיד ביקשה לפגוש את הסטודנטים והבוגרים של אייסף באירועים בהם השתתפה - היא רצתה לדבר עם האנשים, להבין את הצרכים שלהם ונהנתה לשמוע על ההצלחות שהשיגו יחד עם אייסף. היה לה חשוב מאד להמשיך את הקו של בעלה אדמונד ז"ל ולסייע לבני עדות המזרח ולצעירי הפריפריה. היינו חברות טובות, נפגשנו שבעלי ז"ל ניהל את הבנקים של אדמונד ומאז היינו בקשר ונפגשו במקומות שונים בעולם וכמובן בישראל. היא תחסר לי ולכולנו מאוד".