הריבית זינקה וענף הנדל"ן נכנס לטלטלה משמעותית. לא רק שהחזרי המשכנתה עולים, העלאת הריבית משפיעה גם על יציאה לדרך של פרויקטים, הלוואות של יזמים וקבלנים וגם על תחומים נוספים. עו"ד יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנהל של חברת אאורה, הגיע לאולפן ידיעות הנדל"ן כדי לספר עד כמה עליית הריבית משמעותית, כיצד היא משפיעה והאם למרות הכל, אפשר למצוא אפילו עכשיו גם הזדמנויות.

"ב-15 השנים האחרונות התרגלנו לסביבת ריבית נמוכה וכבר כולם חשבו שזה לנצח. אבל בשנה האחרונה יש עליית ריבית גבוהה וזה משמעותי מאוד, בעיקר לכאלה שלקחו מינוף גבוה, קנו מגרשים יקרים בשיא והיום מחירי המגרשים יורדים. הריבית משפיעה דרמטית על התזרים ואני חושב שפה יכולה להיווצר איזשהי בעיה", כך סבור אטרקצ'י. במקביל, דווקא תחום ההתחדשות העירונית לדבריו חסין יותר מפני עליית הריבית: "שוק ההתחדשות העירונית הוא שונה לגמרי, אין מרכיב קרקע, אפשר לייצר יותר פרויקטים. בנוסף, אני חושב שאנחנו גם יותר יכולים ללכת לקראת הרוכשים וסביבת הריבית פחות משפיעה עלינו. לכן רואים היום התחזקות של החברות בתחום הזה, לעומת חולשה של חברות שהתפתו וקנו מגרשים יקרים בתקופת השיא".
אטרקצ'י מתייחס גם לעובדה שמחירי השכירות עולים במקביל לעליית הריבית, וסבור שהמצב עוד עלול להיות אף קשה יותר: "קודם כל אנשים צריכים לגור, צריכים דירות. וכיום יש בעיה כפולה. מצד אחד המשכנתה התייקרה, ופתאום ההחזר החודשי עולה ולפעמים אנשים לא יכולים לקחת משכנתה מספיק גדולה כדי לרכוש דירה, כי יכולת ההחזר שלהם לא מספיקה. מצד שני מחירי השכירות עולים. זו בעיה קשה. דרך אגב, אני צופה שדווקא בגלל שיותר ויותר פרויקטים של התחדשות עירונית קורמים עור וגידים ומצד שני דיור להשכרה מוסדי משותק בגלל הריבית, תהיה עלייה נוספת במחירי השכירות".

"חברות טובות ישרדו ואולי יתחזקו בעתיד"

אטרקצ'י סבור שהתקופה הזו היא גם הזדמנות לרוכשים פוטנציאליים שיכולים להרשות זאת לעצמם, ומסביר: "אם נסתכל קדימה, בהמשך, השוק ייכנס עוד פעם למסלול של עליית מחירים. ולכן זו שנה שרוכשי הדירות יכולים להתמקח, יכולים להשיג תנאים טובים. מי שיכול שיקנה דירה, כי כשהשוק יתחיל לעלות שוב, הם לא יוכלו לעשות זאת. יש היום אפשרויות תשלום מגוונות. אנחנו מאפשרים תנאים של 20/80. אז אם יש מי שאין לו את ה-20%, רצוי באמת שלא יקנה דירה. אבל אם יש לו 20% הוא יכול להשתמש בהון העצמי וכל היתר אנחנו מאפשרים לו לשלם בסוף הפרויקט - כלומר עוד 3 או 4 שנים. אני חושב עד סוף שנה יש הזדמנות קנייה ושהשוק יעלה בשנה הבאה. אנחנו ראינו מה קרה לפני שנה-שנתיים. העליות היו מטורפות. זה יחזור. למה זה יחזור שבעתיים? כי מה שקורה היום בשוק נגרם בגלל סביבת הריבית הגבוהה ובגלל שיש קבלנים שהם בלחץ, ולכן יש ירידה דרמטית בהתחלות הבנייה. תוסיף לזה בחירות מוניציפאליות באוקטובר - זאת אומרת שעד ינואר שנה הבאה אין ועדות, אין היתרים, אין בנייה. נשלם על זה בריבית בעוד שנה-שנתיים".
בסיכום הדיון העניק אטרקצ'י עצה לרוכשים ועצה ליזמים: "לרוכשים, אני חושב חד משמעית שזו השנה לחפש, להתמקח ולקבל תנאי מימון טובים. לנסות להוריד את המחיר ולקנות דירה. לגבי יזמים זה מאוד תלוי, קודם כל ברור שצריך ללכת לתחום ההתחדשות העירונית. אבל כולם רוצים התחדשות עירונית, ולא כולם יודעים לעשות התחדשות עירונית. זו התמקצעות, זה קשר אנושי עם הדיירים, וצריך לעבוד עם הנשמה בתחום הזה. מי שיעשה את זה טוב יצליח. ויש עוד משהו שחשוב להגיד - בשנים האחרונות הייתה עדנה לשוק שלנו. מי שלא יודע, אחרי כמה שנים טובות בשוק הזה, לספוג שנה או שנה וחצי רעות - יש לו בעיה בביזנס. אני חושב שחברות טובות ישרדו ואולי יתחזקו בעתיד. חברות פחות טובות יכול להיות שייצאו מהמעגל הזה לצערי".