רגע לפני שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) צפויה לפרסם מחרתיים את מדד מחירי הדיור לחודשים יוני-יולי, שהציג בחודשיים האחרונים מגמת בלימה, שמאי המקרקעין אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת השמאים, מפרסם היום (א') סקירה לגבי מחירי הדירות בערים מרכזיות בישראל ברבעון השני של השנה, שמצביעה על עלייה קלה לעומת הרבעון הקודם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
על פי הסקירה, בחודשים אפריל-יוני 2023 חלה עלייה של 0.1% במחיר הממוצע של הדירות שנסקרו, לעומת הרבעון הראשון (ינואר-מרץ השנה), כאשר עליית המחירים נצפתה ב-6 ערים מתוך 16 הערים שנבדקו: ירושלים, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, רחובות ורמלה. ב-7 ערים נצפתה ירידת מחירים: אילת, אשדוד, אשקלון, הרצליה, חולון, חיפה ומודיעין. ואילו ב-3 ערים נותרו המחירים ללא שינוי בחישוב רבעוני: באר שבע, ראשון לציון ותל אביב.
1 צפייה בגלריה
צניחה במחירי הדירות בשנה שחלפה. שכונת רמות בבאר שבע
צניחה במחירי הדירות בשנה שחלפה. שכונת רמות בבאר שבע
צניחה במחירי הדירות בשנה שחלפה. שכונת רמות בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
בשנה החולפת (ביחס לרבעון המקביל אשתקד), נצפתה עליית מחירים בשיעור ממוצע נומינלי של 11.7% בערים שנסקרו. באר שבע היא העיר היחידה שבה נרשמה ירידת מחירים שנתית. ירושלים מובילה בעליות המחירים השנתיות. דנוס מסביר כי "עליות מחירים חריגות נרשמו בירושלים, והרחק אחריה בפתח תקווה, רחובות וחולון. בתל אביב התמתנה העלייה באופן דרמטי לשיעור שנתי של כ-8%, פחות מהממוצע הארצי. אנו רואים ירידות מחירים בפריפריה הדרומית ובמעגל השני של תל אביב וירושלים. ברמה השנתית, באר שבע מראה ירידה חריגה ועקבית, תולדה של הגדלת היצעים, הן בשוק החדשות והן בשוק היד השנייה".
לדבריו, "ברבעון השני של 2023 מחירי הדירות עצרו ביחס לרבעון הקודם. ביחס לרבעון המקביל אשתקד ניתן לומר שהעלייה התמתנה מאוד ואנו מצויים כבר בעיצומה של מגמה, שעם הימשכות המצב, הן במישור הכלכלי והן במישור המשפטי/לאומי, צפויה לעת עתה להתחזק. זאת, בכמות עסקאות נמוכה היסטורית ובמגמה מעורבת בין הערים השונות".
אוהד דנוסאוהד דנוסצילום: רועי עידן
מדובר בבדיקה המבוססת על שיטת העבודה שהייתה נהוגה בלשכת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, שדנוס עורך מדי רבעון מאז 2016, אשר יש מי שטוען שהיא מדויקת יותר מהסקירה שמפרסמת הלמ"ס. באותה שנה החליט שר האוצר דאז, משה כחלון, להפסיק את השיטה ולהותיר את הנתונים על מחירי הדיור ללמ"ס בלבד. ההבדל בין ניתוח הנתונים לפי שיטת השמאי הממשלתי לבין שיטת הלמ"ס נעוץ במשתנים שנבחנים. בבדיקה של דנוס נבדקות רק דירות בנות 4 חדרים ב-16 ערים קבועות. בבדיקה של הלמ"ס נבדקים כל טיפוסי הדירות בכל היישובים בארץ.

הכי זול – בבאר שבע

אז מה היו המחירים בכל עיר שנבדקה ברבעון השני של השנה, היכן ניתן למצוא את הדירה הזולה ביותר ואיפה הנכס היקר ביותר? על פי הנתונים, באילת מחיר דירת 4 חדרים עמד על 1.53 מיליון שקל – ירידה של 5% לעומת הרבעון הראשון ועלייה של 4% לעומת אשתקד. באשדוד עמד המחיר על 1.81 מיליון שקל – ירידה של 2% לעומת הרבעון הקודם ועלייה של 5% לעומת התקופה המקבילה. באשקלון המחיר עמד על 1.59 מיליון שקל – גם כן ירידה של 2% לעומת הרבעון הראשון ועלייה של 8% לעומת אשתקד.
בבאר שבע עמד המחיר על 930 אלף שקל – ללא שינוי לעומת הרבעון הראשון וירידה של 6% לעומת הרבעון המקביל. בהרצליה עמד המחיר על 3.47 מיליון שקל – ירידה של 4% לעומת הרבעון הראשון ועלייה של 15% לעומת התקופה המקבילה. בחולון עמד המחיר על 2.141 מיליון שקל – גם כן ירידה של 4% לעומת הרבעון הראשון ועלייה של 16% לעומת אשתקד. בחיפה עמד המחיר על 1.6 מיליון שקל – ירידה של אחוז לעומת הרבעון הקודם ועלייה של 13% לעומת אשתקד.
בירושלים עמד המחיר על 2.79 מיליון שקל – עלייה של 3% לעומת הרבעון הראשון ושל 33% לעומת אשתקד. בכפר סבא עמד המחיר על 2.92 מיליון שקל – עלייה של 5% לעומת הרבעון הקודם ו-15% לעומת הרבעון המקביל. במודיעין עמד מחיר דירת 4 חדרים על 2.86 מיליון שקל – ירידה של 4% לעומת הרבעון הקודם ועלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה. בנתניה המחיר עמד על 2.25 מיליון שקל – עלייה של 6% לעומת הרבעון הראשון ושל 15% לעומת הרבעון המקביל.
בפתח תקווה עמד מחיר דירת 4 חדרים ברבעון השני של השנה על סכום של 2.43 מיליון שקל – עלייה של אחוז לעומת הרבעון הקודם ושל 17% לעומת המקביל. בראשון לציון עמד המחיר על 2.32 מיליון שקל – ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם ועלייה 13% לעומת הרבעון המקביל. ברחובות עמד המחיר 2.48 מיליון שקל – עלייה של 4% לעומת הרבעון הקודם ו-16% לעומת אשתקד. ברמלה המחיר עמד על 1.71 מיליון שקל – עלייה של 5% לעומת הרבעון הקודם ו-8% לעומת אשתקד. ואילו בתל אביב עמד המחיר על 3.76 מיליון שקל – ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם ועלייה של 8% לעומת אשתקד.