ועידת הנדל"ן מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
"שוק השכירות מת כיום, יש שם בעיות מימון מאוד קשות. זו אולי הבעיה הכי גדולה כיום, כי בגללת עליית הריבית התשואה מהשכירות למול הריבית שצריך הקבלן לשלם לבנק הופכת את זה לאירוע ללא רווחים". כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות".
לדבריו, "יש כרגע פתרון שנמצא במחלוקת גדולה מהבית ומבחוץ והוא מתן ערבויות מדינה בשוק. אין ספק שזה פתרון שיכול להפוך את ההלוואה להרבה יותר זולה וממילא יכול להיות שבמקרה כזה שיהיה שווה לבנות דיור להשכרה ארכות טווח, אבל זה פתרון מאוד קשה פיסקלית. בניגוד לטענה שחושבים שזה 'לא עולה', לפתרון הזה יש עלות תקציבית כי המדינה צריכה לשריין את הערבות הזו כאיזשהו חוב בצד ההוצאה. זה פתרון מאוד דרמטי, אבל יכול להיות שצריך לקחת אותו ברצינות והוא אחד הפתרונות שעולים כרגע על השולחן".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, בוועידת הנדל"ן
( צילום: עוז מועלם)
הייזלר עוד טען, כי "חלק מתופעת ההאטה בהתחלות הבנייה זה מה שניסינו להגיע אליו בשנתיים האחרונות - לצנן את השוק. לצד זאת, אנחנו מתמודדים עם שתי בעיות שאומנם עכשיו עוזרות לצינון שדיברתי עליו, אבל אם מסתכלים שנתיים קדימה אנחנו יכולים להיתקל בתופעה מאוד חמורה וזה נושא התחלות הבנייה ובעיות המימון. לכן, אין ספק שאנחנו צריכים לעשות פעולות משמעותיות בשוק הנדל"ן כדי שלא נגיע לבעיה בעוד שנתיים. אנחנו נשלים את עבודת המטה בימים הקרובים ושר האוצר מתכוון לדעתי בחודש הקרוב לצאת עם תוכנית דיור מאוד מעניינת.
"קודם כל אנחנו עובדים על הפחתת מס הרכישה כפונקציה של מועד התחלת הבנייה לקבלנים, ליזמים. יש שאלה אם זה יחול בפריפריה או לא רק בפריפריה, לא בטוח, צריכים לדון בזה ולראות מה ההשלכות התקציביות. אבל בסוף, הרעיון הוא שככל שהקבלן יבנה יותר מהר את הדירה, כך הוא יקבל הפחתה או אפילו ביטול של מס הרכישה על הקרקע. זה צעד בעולמות המיסוי, מה שנקרא צעד אוצרי גרידא. זה צעד שנבחן וצריכים לבדוק מה המקום הנכון ביותר להתחיל אותו ובעיקר איך לגרום לזה שזה לא יתגלגל בסוף על הדייר", אמר הייזלר.
עוד טען מנכ"ל משר האוצר, כי "אנחנו עובדים כרגע על עוד שני פתרונות בעולמות הרישוי, אני כבר אומר שזה פתרונות דרמטיים שקשורים לעולמות היטל ההשבחה. בהיטל ההשבחה יש את חלף היטל ההשבחה ויש את היטל ההשבחה, תלוי אם זו קרקע מדינה, כן או לא. אחד הפתרונות שנבחנים זה הגדלת חלף היטל ההשבחה, שוב, הכל בשאלה של כמה מהר הוציאה הרשות המקומית את היתר הבנייה. ככל שהיא תוציא יותר מהר, יש מחשבה להגדיל את החלף.
"במילים פשוטות, אפשר להגיד שככל שהרשות המקומית תוציא יותר מהר היתר בנייה, היא תקבל יותר כסף. זה צעד שצריך לדבר עליו עם השלטון המקומי ולבחון אותו. אני בטוח שהשלטון המקומי ישמח כי בסופו של דבר הוא יקבל יותר, אבל יש שאלות של רמ"י וכולי ומאיפה לוקחים את הכסף, אבל זה בהחלט צעד שנבחן לעומק.
"הצעד השני שהוא הרבה יותר דרמטי מזה ופה אני מניח שהוא יתקל גם בלא מעט ביקורת, זה קביעת שיעור היטל ההשבחה, שכל אחד ואחד ישלם כפונקציה של כמה מהר אושרה התוכנית וגם פה אפשר לחשוב על מגוון אפשרויות: לקבוע איזה 'מועד אפס' מה שנקרא, שמי שהקדים את המועד הזה יקבל אפילו יותר מהשיעור שקבוע בחוק, ומי שיאחר את המועד הזה בצורה ליניארית יקבל פחות.
"אני מניח שגם יגידו 'מה אתה רוצה מאיתנו, אין לנו מספיק תקנים, אין לנו מספיק בוחני תוכניות', אבל אני חושב בסופו של דבר, רשות מקומית צריכה להבין שאם היא רוצה שהדברים יבנו מהר, אז היא תקבל יותר. אגב, יכול להיות שגם יותר ממה שהיא הייתה מקבלת בשיעור הנוכחי. אני בטוח שיהיו פה הרבה יזמים שיגידו שכל חודש שחסכתי להם שווה להם פי אלף מהתוספת של היטל ההשבחה", טען הייזלר.