השופטת נועה גרוסמן הורתה היום (א') על פתיחת הליכי חדלות פירעון בכל הנוגע לחברת הנדל"ן רום כנרת. מדובר בצו פורמלי, אשר יאפשר לעובדים לקבל בהקדם האפשרי (בטרם חגי תשרי) את גמלתם. זאת, לאור העובדה כי העובדים לא קיבלו שכר זה למעלה מחודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הבקשה שהגישו הנאמנים, עוה"ד אהוד גינדס ושי מילוא, הוגשה בהסכמת בא כוח הממונה על חדלות פירעון, עו"ד אילון בריל. כאמור, מדובר בצו פתיחת הליכים אשר נועד לאפשר לעובדים לקבל את הגמלה מביטוח לאומי, כך שיקבלו את חוב השכר בהקדם האפשרי לפני ראש השנה. הצו אינו מצביע על התוכנית בקשר לתיק בכללותו.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במקביל, השופטת הורתה לנאמנים להגיש בקרוב דוח ראשוני ורק אז התמונה תתבהר. הנאמנים יצטרכו לבנות מתווה המותאם לכל פרויקט וקבוצת רכישה על פי נסיבותיהם. כמו למשל, האם מדובר בפרויקט בביצוע או רק קרקע, האם יש היתר או אין, מצב פיננסי של הפרויקט ועוד. רק לאחר שהנאמנים יבחנו את כלל הפרויקטים, יוכלו לגבש מתווה וניתן יהיה להבין כיצד הדבר ישפיע על הרוכשים ובעלי הזכויות.
חברת רום כנרת פעלה כיזמית, ארגנה וניהלה קבוצות רכישה לבניית פרויקט ענק שנקרא Sea Tower בשכונת פארק הים בבת ים. בפרויקט כולו חמישה בניינים. בין היתר שיווקה החברה פרויקטים למגורים בקו החוף בעיר בת ים.
החברה הציעה רכישת מניה - זכות לדירה בחברת פרויקט שתוקם. בדיון בבית משפט נטען כי כל אחד מרוכשי הזכות לדירות שילם סכומים שנעו בין 1.3 לבין שני מיליון שקל, תלוי בגודל הדירה ומיקומה. בהתאם להסכמי ההתקשרות, הופקדו הכספים בחשבון הנאמנות שהוחזק על ידי עו"ד אשר מונה לניהול ושמירה על אותם הכספים עד לרישום הזכויות במקרקעין על שם בעל הזכויות. בדיון נטען כי בעל החברה והעורך דין שהיה מופקד על חשבון הנאמנות אינם זמינים. רוכשי הדירות טענו שזכיותיהם הופרו.
חברת הנדל"ן "רום כנרת נכסים והשקעות" פנתה בשבוע שעבר, באמצעות עו"ד עדי בראונשטיין, לבית המשפט המחוזי בתל אביב לאחר שציינה במסגרת הבקשה שהגישה כי התחייבויותיה נאמדות בסך כולל של כ-137 מיליון שקל. מנגד טענו הנושים, כי החברה ציירה תמונה ורודה מידי.
מדובר בחברה פרטית ותיקה, המוחזקת (בשרשור) על ידי עו"ד אילן ששון, שהינו גם מנכ"ל החברה וביחד עם חברת מגדלי בי וחברת מגדלי קרוולה (שגם הגישו הבקשה - ל.ד), מבצעות ויזומות פרויקטים. החברות הינן חברות יזמיות הפועלות בתחום הבנייה והנדל"ן בישראל משנת 1995. החברה/חברות פועלת בתחום הייזום למגורים ולמסחר, בתחום ההתחדשות העירונית וכן בתחום הנדל"ן המניב.

"נחרדנו לגלות את גודל הקטסטרופה"

בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, סיפר בשבוע שעבר אחד מרוכשי הדירות בפרויקט סי טאוור 4 בבת ים כי "נכנסתי לפרויקט בשנת 2018 והבטיחו לנו דירת חמישה חדרים במחיר שהוא 'פיקס פרייס', כמו שקונים בעצם דירה מיזם. בחלק הראשון היינו צריכים לשלם עבור מרכיב הקרקע, הניהול, התכנון והרווח של החברה היזמית, בערך 1.6 מיליון שקל, והחלק השני היה אמור להיות מועבר לאחר שיתקבל היתר, עוד 1.2 מיליון שקל - פחות או יותר.
"התחלנו לשים לב שמשהו לא כשורה ברגע שבעצם החברה לא עמדה בהתחייבות החוזית שלה מבחינת לוחות הזמנים. ראינו שדברים נמרחים ושאנחנו לא מקבלים תשובות לגבי מה קורה ומתי. כשניסינו לקבל איזשהו מידע גם מהעירייה וגם מיועצים אחרים, נפלו על אוזניים ערלות - כי אמרו לנו שהבעלים של החברה, אילן ששון, הוא בעל העניין בבקשה ואנחנו לא צד בעניין. את היתר החפירה קיבלנו באיחור של שנתיים".
הרוכש המשיך לפרט על השתלשלות האירועים, ואמר שלבסוף "כשלא קיבלנו את ההיתר, העירייה דרשה מאיתנו היתר חדש - וזה הכשל הכי מהותי מבחינתנו כי היתר חדש גורר אותנו לסאגה של עוד שנתיים-שלוש רק סביב ההיתרים. נכון להיום אנחנו כבר באיחור של שלוש שנים.
"הסיפור מבחינתנו עכשיו שאם נלך להיתר חדש מול העירייה ולא נקבל עכשיו הארכה מטעם העירייה כדי להשלים את ההיתר הזה, ההיתר החדש יהיה כבר ללא ההטבות של 20% דירות, ואז במקום 80 דירות שהובטחו זה הופך ל-60 דירות, ובעצם 20 דיירים יישארו בלי דירה למרות שהם שילמו כסף. זאת אומרת יש פה עניין שהוא מהותי".
עורך הדין איתי אנשל, המייצג את אותו הרוכש ועוד 78 בעלי זכויות בפרויקטים, הוסיף כי "כשהרוכשים התחילו לחפור הם הבינו שיש שיעבוד על הקרקע לחברת אשראי חוץ בנקאית באיזשהו הסכם הלוואה נסתר ומנוגד להסכמים, ושלמעשה הם תקועים עם שותף שהריבית פיגורים השנתית שלו היא כ-9%. גם אחרי שהחברה ביצעה את השיעבוד הזה היא המשיכה למכור עוד ארבעים דירות ולהצהיר שאין שיעבודים על הקרקע. ברגע שגילינו את העניין הזה התחלנו להבין שהם בקריסה.
"אתמול (יום שלישי, 22.8) היה דיון בעקבות הבקשה שהגשנו, ובית המשפט נעתר בשלב הראשון עם מינוי נאמנים זמניים, הקפיא את הנכסים, את הכספים. לדיון הגיעו גם באי כוח בנק דיסקונט וגם עיריית תל אביב, ונחרדנו לגלות את גודל הקטסטרופה. הבנק אומר שחשבונות הנאמנות ריקים. כרגע אנחנו פועלים כדי להקטין את הנזקים ובשאיפה שהפרויקטים האלה כן יצאו לפועל", אמר אנשל.
הרוכש הוסיף, כי "נקיים מגעים עם הנאמן כדי שיאפשר לנו לגשת לעירייה ולהשלים את ההיתר בכוחות עצמנו, וגם שיבטל את השיעבוד והחוב הזה שבעצם נעשה לא כדין ולא כשורה".
עו"ד עדי בראונשטיין, בא כוח בעל השליטה ברום כנרת, מסר בתגובה כי "החברה פועלת מול הנאמנים לגבש הסדר אגב מכירת נכסים, וכפי שפירטנו יש מקורות ממשיים לשלם את ההתחייבויות, כמו מכירת המרכז המסחרי ביוספטל, המשך ההליכים לגבות כספים גיבוש הסדר בפרויקט sea 3. אנו מבקשים שנדבר בעוד 30 יום או אחרי הגשת דוח של הנאמנים, כי הדעת נותנת שהם יהיו הכי אובייקטיבים".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיונות המלאים באמצעות הסימנייה השנייה בנגן שבפתח הכתבה.