בעוד ארבעה ימים ייערך משאל במחוז ז'נבה בשווייץ, שעשוי להשפיע על אלפי מיליונרים תושבי העיר והסביבה. תוצאות ההצבעה יקבעו האם אותם מיליונרים יצרכו לשלם "מס סולידריות" מוגדל על הרווחים שלהם לעשור הקרוב. ההצבעה נעשית לאור טענה על אי השיוון המתרחב במחוז, כאשר קיימת דאגה אמיתית כיצד מועצת ז'נבה תתמודד עם החוב הציבורי שהולך וטופח. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג.
יש לציין כי בז'נבה מוטל כבר מס סולידריות על עשירים של 1% מההכנסות השנתיות, אבל קואליציה של מחוקקים, איגודי עובדים ופעילים מהשמאל אספו מספיק חתימות כדי לבצע את המשאל בעיר ולהגדיל את המס ל-1.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אגם ז'נבה
אגם ז'נבה
ז'נבה
(צילום: shutterstock)
"בכדי לצאת מהמשברים בתחומי הבריאות, הרווחה, הכלכלה ואיכות הסביבה, בהם אנו נמצאים, נדרשת פעולה רצינית", נכתב בהודעה על היוזמה לקיים את המשאל. "מעמדות הביניים משלמים מחיר כבד על המשברים הללו, ולכן הוגן לבקש מהמולטי-מיליונרים מאמץ של סולידריות".
בשנה שעברה עשירי ז'נבה שילמו כמעט 700 מיליון פרנק שווייצרי (773 מיליון דולר), או 83% מסך מס הסולידריות. לפי הקמפיין שנערך לקראת ההצבעה, הגדלת המס על עשירים תביא להכנסה של 430 מיליון פרנקים שווייצריים נוספים (474 מיליון דולר) לקופת העירייה בעשור הקרוב.
ז'נבה היא העיר השנייה בגודלה בשווייץ עם קצת יותר מחצי מיליון תושבים. הנתונים מראים שכ-19,000 מהם מוגדרים כמיליונרים (הונם מוערך ביותר מ-3 מיליון פרנק שווייצרי, שהם כ-3.3 מיליון דולר).
בזמן שהרעיון עצמו הוצע לראשונה, דברים השתנו בז'נבה. לאחרונה דיווחה מועצת המחוז על עודף תקציבי של לא פחות מ-727 מיליון פרנק שווייצרי (803 מיליון דולר) לשנת 2022, שנבע מהכנסות גבוהות יותר מהצפוי ממיסים. זו גם הסיבה שמועצת המחוז החדשה שנבחרה לאחרונה קוראת לאזרחים להצביע נגד ההצעה. "היוזמה הזו הוצעה בתקופת משבר הקורונה ונועדה על מנת לאפשר למועצה להתמודד עם העלייה בעוני", אמרה מחזיקת תיק הכלכלה במחוז, נטלי פונטאנט. "ההכנסות ממיסים בשנים האחרונות הצליחו להתמודד עם זה".
המתנגדים להצעה מביאים כדוגמה את נורבגיה, בה מס הסולידריות על עשירים עלה מ-1% ל-1.1% בלבד, פחות מזה שמוצע בז'נבה, אבל גרם להרבה מאוד עשירים לעזוב את המדינה הסקנדינבית. "אנחנו רוצים להימנע לחלוטין מהתסמונת הנורבגית", אמר וינסנט סוביליה, נשיא לשכת המסחר והתעשייה של ז'נבה. "יש לדחות את היוזמה האידיאולוגית והדמגוגית הזו. היא מסוכנת כי היא עלולה לסכן את התושבות של עשירי ז'נבה".
מערכת המשאלים המחוזיים בשווייץ קיימת כבר יותר ממאה שנה, ומאפשרת לתושבים להביע את דעתם על נושאים מהותיים. על מנת לקיים משאל, יש צורך באיסוף של 100,000 חתימות.