ענף במשבר: שיא שלילי נוסף בהיקפי עסקאות נדל"ן בחודש אפריל 2023, כך עולה מנתוני הכלכלנית הראשית באוצר שפורסמו היום (א'). על פי הנתונים, בחודש אפריל בוצעו כ-4,000 עסקאות בלבד מה שמשקף צניחה בשיעור של כ-50% בהיקף העסקאות בענף לעומת אפריל אשתקד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
נציין כי חג הפסח חל השנה בחודש אפריל וייתכן שמיעוט העסקאות הושפע גם מימי החופשה והחג, אולם הירידה החדה לעומת אפריל 2022 לא מושפעת מכך כי חג הפסח נחגג באפריל גם בשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
דירה למכירה
דירה למכירה
דירה למכירה
(צילום: צביקה טישלר)
באוצר מציינים עוד כי מדובר בהיקף העסקאות הנמוך ביותר מאז תחילת שנות ה-2,000, למעט חודש אפריל 2020 שעמד בצל הסגר הראשון של מגיפת הקורונה ובו בוצעו 2,126 עסקאות בלבד. גם בהשוואה לחודש הקודם (מרץ 2023) נרשמה ירידה לא מבוטל בשיעור של כ-41%.
מדובר בהמשך מגמה ברורה של ירידה בעסקאות נדל"ן למגורים בשנה האחרונה שהגורם העיקרי לה היא הריבית שהחלה לזנק באפריל שנה שעברה. הירידה באה לידי ביטוי בכל הסגמנטים של השוק וגם בהיקפי נטילת המשכנתאות.
במקביל, בנק ישראל פרסם היום את נתוני המשכנתאות לחודש מאי, לפיהם סך המשכנתאות שניטלו עמד על 6.517 מיליארד שקל - לעומת 11.978 מיליארד שקל במאי אשתקד (צניחה של כ-46%). בחודש אפריל האחרון נרשם שיא שלילי של 4.612 מיליארד שקל - הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2019.
3 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל: צניחה במשכנתאות שניטלו במאי
(צילום: AFP)
הירידה המשמעותית בהיקפי העסקאות באה לידי ביטוי גם בפעילות המשקיעים. כך, בחודש אפריל נרכשו רק 564 דירות על ידי מי שמחזיק ביותר מדירה אחת - ירידה בשיעור של כ-60% לעומת שנה שעברה. באוצר מציינים בסקירה כי גם בקרב המשקיעים נשבר שיא שלילי: "בארבעת החודשים הראשונים של השנה הולכים ומתעצמים שיעורי הירידה ברכישות המשקיעים, כל חודש לעומת המקביל לו אשתקד. נציין כי בעשרים השנים האחרונות רק בחודש אפריל 2020 (הסגר הראשון) נרשמה רמה נמוכה יותר של רכישות משקיעים".
עוד על פי הסקירה, ירידה משמעותית יותר בהיקפי הרכישה על ידי משקיעים נרשמה באזור המרכז ורחובות. במקביל גם שיעור המשקיעים מסך העסקאות ממשיך לרדת ועומד נכון להיות על כ-14%. זה המקום להזכיר שלפני כעשור שיעור זה עמד על למעלה מ-25% ואף יותר.
ומה לגבי מכירות המשקיעים? גם כאן המגמה דומ,ה כך שבאפריל נמכרו 865 דירות - 53% פחות ממספר הדירות שנמכרו על ידי משקיעים באפריל שנה שעברה. הירידה המשמעותית בהיקפי הרכישה של המשקיעים באה לידי ביטוי גם בהכבדה נוספת על שוק השכירות כאשר מלאי הדירות להשכרה ממשיך להצטמצם.
גם בהקשר זה חשוב להזכיר כי הריבית העולה שיבשה את מנגנון הכדאיות הכלכלית של מכרזים להשכרה ארוכת טווח, מה שמוביל בשנה האחרונה גם לירידה בתחום זה. המשמעות בפועל היא פחות דירות להשכרה בשני המישורים (דירות בבעלות משקיעים כמו גם דירות בבעלות אחודה) מה שימשיך לייצר לחץ על שוק השכירות שרושם אף הוא עלייה משמעותית במחיר בחודשים האחרונים.

צניחה גם במכירות הקבלנים

נתוני האוצר מתייחסים גם למכירות הקבלנים. בחודש אפריל נמכרו רק 1,488 דירות חדשות (כולל דירות במסגרת התוכניות הממשלתיות מחיר למשתכן וכד') ומדובר בצניחה של כ-53% בהשוואה לחודש אפריל שעבר.
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
גם כאן באוצר מציינים כי מדובר בנתון קיצוני: "בהשוואה היסטורית רק בחמישה חודשים בעשרים השנים האחרונות נרשמה רמה נמוכה יותר של מכירות הקבלנים בשוק החופשי, כאשר המכירות בכל אותם חמישה חודשים הושפעו מזעזועים חיצוניים. כך באפריל 2020 נמכרו 387 דירות חדשות בשוק החופשי, על רקע פרוץ מגפת הקורונה והסגר הראשון, בספטמבר-אוקטובר 2011 נמכרו 969-741 דירות, על רקע פרוץ המחאה החברתית, ובחודשים אוקטובר ודצמבר 2008 נמכרו 773 ו-972 דירות, בהתאמה, על רקע פרוץ המשבר העולמי. מובן שבהינתן הגידול במספר משקי הבית בעשור האחרון הרי שרמת המכירות באפריל האחרון נמוכה מאלו שנרשמו בחודשים לעיל, למעט אפריל 2020".
עוד נכתב בסקירה, כי הירידה במכירות הקבלנים לא מתמקדת באזור אחד ספציפי ובאה לידי ביטוי בכל הארץ, הן במרכז והן בפריפריה, זאת לאחר שבתחילת השנה הירידות התמקדו דווקא באזור המרכז.

ירידה של כ-60% בעסקאות משפרי הדיור

גם משפרי הדיור ממשיכים לשבת על הגדר. פלח זה של הרוכשים, שנחשב לעיקרי מבין כלל הרוכשים בשוק רגיל, רשם אף הוא ירידה משמעותית בהיקפי העסקאות בשיעור של כ-60% לעומת אפריל שעבר. מדובר ב-1,212 דירות בלבד שנרכשו על ידי משפרי הדיור באפריל 2023. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה ברכישות אלו הקיפה באופן דומה את כל האזורים.
במקביל, באוצר מציינים בסקירה כי היקף "מצמצמי הדיור" מבין משפרי הדיור הולך וגדל מחודש לחודש: "כפי שצוין בסקירות האחרונות, אף כי אנו נוהגים לכנות סגמנט זה כ'משפרי דיור' ניתוח הממצאים מלמד כי מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק ועד תחילת 2023, הלך וגדל שיעור 'מצמצמי' דיור, דהיינו, מי שרוכשים דירה זולה יותר מזו שמכרו. כך, בעוד שבמרץ אשתקד עמד שיעור 'מצמצמי דיור' על 25%, הלך ועלה משקלם עד לשליש מסגמנט זה בארבעת החודשים הראשונים של 2023".