הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה באופן סופי תוכנית להרחבת קיבוץ דגניה א' - הקיבוץ הראשון בישראל. התוכנית, שהוגשה באוקטובר 2019 והופקדה להתנגדויות הציבור ביוני 2020, מוסיפה 204 יחידות דיור, 100 יחידות אירוח, שימור מבנים היסטוריים והבטחת הגישה לציבור לנהר הירדן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
קיבוץ דגניה א' ממוקם על גדות הכנרת והירדן הדרומי, בצמוד לכביש 90 בגובה של כ-200 מטרים מתחת לפני הים. יש בו כ-635 תושבים. האזור שמדרום לכנרת לאורך הירדן הוא אחד המקומות בהם החלה ההתיישבות היהודית בתחילת המאה הקודמת. לקיבוץ תוכנית מאושרת משנת 1999, והוחלט לקדם תוכנית חדשה על מנת להתאים את המצב התכנוני לשינויים הרבים שחלו בקיבוץ, בין השאר לגבי מבני ציבור, מגורים, תנועה וחניה, שטחים פתוחים, שימור ותשתיות.
2 צפייה בגלריה
דגניה
דגניה
דגניה א'
(צילום: ניסים איפרגן)
התוכנית מוסיפה, כאמור, 204 דירות ל-196 יחידות הדיור המאושרות לסך של 400 יחידות דיור שיוקמו הן בקיבוץ הוותיק והן בהרחבה. כמו כן, היא כוללת תמהיל יחידות דיור מגוון, המציע אפשרויות מגורים שונות בקיבוץ לאוכלוסיות שונות. בנוסף, בתוכנית ניתנו 1,000 מ"ר לשימושי מסחר, ובחלק מהמבנים לשימור ניתנו זכויות לתעסוקה תלוית שימור.
ממינהל התכנון נמסר כי "מטרתה העיקרית של התוכנית היא הרחבת הקיבוץ והסדרת המצב התכנוני, בהתאם לשינויים הרבים שחלו בקיבוץ לאורך השנים, תוך מתן מענה לצרכיו העתידיים, הן בהיבטים של מגורים, שטחי ציבור, תעסוקה ותיירות".
הקיבוץ, שנוסד בשנת 1910, הוא ראשון הקיבוצים, ובהתאם לחשיבותו בתולדות ההתיישבות בארץ ישראל, התוכנית קבעה מבנים ומתחמים לשימור, בהם חדר האוכל, בתי הילדים, מוזיאון בית גורדון, אתר המורשת חצר ראשונים, מתחם קאופמן, מתחם בית החינוך ועוד. בנוסף לשימור, התוכנית כוללת, כאמור, מנגנון הקובע כי בחלק מהמבנים המיועדים לשימור יינתנו זכויות לשימושי תעסוקה - כתנאי לשימור המבנים.
2 צפייה בגלריה
דגניה
דגניה
דגניה
(צילום: ניר אלפרט)
התוכנית הוגשה על ידי המועצה האזורית עמק הירדן וקיבוץ דגניה א', ונערכה על ידי צוות תכנון בראשות משרד א.ב. מתכננים. היא מאפשרת גישה של הציבור הרחב למשאב הטבע הסמוך נהר הירדן, ומעבר פתוח לאורך גדת הנהר המזרחית העוברת בסמוך לקיבוץ. כמו כן, התוכנית הגדילה את מספר יחידות האירוח לסך של 100 יחידות אירוח - לצורך הרחבת היצע חדרי האירוח, באזור אגן הכנרת.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון, ערן ניצן, ציין כי "התוכנית תוכננה תוך רגישות לערכי הטבע, הנוף והמורשת, והיא מחזקת את מעמדו של הקיבוץ כנכס של המורשת ההתיישבותית בארץ ישראל. עם אישורה של תוכנית זו, עתידו של היישוב בן 120 שנה מובטח".
עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן, מסר: "התוכנית שאושרה מאפשרת לקיבוץ הראשון בארץ להמשיך ולהתפתח גם בשנים הבאות, הן בהיבט של תוספת יחידות דיור למגורים והן בהיבט התעסוקתי וגיוון מקורות הפרנסה שלו, בעיקר באמצעות הפיתוח התיירותי בקיבוץ. כל אלה עולים בקנה אחד עם התוכנית לשיקום ופיתוח הירדן הדרומי, שאושרה זה מכבר וקודמה על ידי המועצה האזורית עמק הירדן בשיתוף רשות הטבע והגנים, והפיכתו לפארק ירוק מהיפים בישראל".
דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי, אמר ל-ynet: "אני מברך על היכולת של הקיבוץ לצמוח ולהצעיר את הקהילה שלו. הליך אישור תוכנית להרחבת ישוב, כידוע, אורך מספר שנים, וחשוב שדגניה א', כאחד הישובים הוותיקים בעמק הירדן, יתפתח עם אוכלוסייה צעירה. היעדר הרחבה הייתה הופכת את הקיבוץ לקהילה מזדקנת".