נטל המשכנתא על האזרחים רק הולך ונהיה כבד יותר עם העלאות הריבית של בנק ישראל בחודשים האחרונים, כאשר אתמול הוחלט על העלאה נוספת בשיעור של חצי אחוז. שבי שמר, סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, התייחסה למצב הנוכחי במסגרת ראיון ב"ועידת האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות".
"יש קשר ישיר בין העסקאות שנעשות בשוק לבין ביקושים למשכנתא", אומרת שמר. "אם בשנת 2021 היו 150 אלף עסקאות בשוק מסוגים שונים, יד שנייה ומקבלנים, בשנת 2022, ראינו 110 אלף עסקאות. אבל אם ניקח את המחצית השנייה של שנת 2022, ונתייחס רק אליה, ניתן לראות את המגמה. נעשו עסקאות שבהיקף שנתי משקפות רק 90 אלף עסקאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
שבי שמר, סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות
(צילום: דנה קופל)
"זאת אומרת, יש ירידה בביקושים ומכוח כך גם ירידה במשכנתאות. אם בשנת 2022, שהייתה שנת שיא במשכנתאות, ביצעו כ-117 מיליארד משכנתאות במשק, השיא היה במרץ, 13.5 מיליארד משכנתאות נלקחו במדינת ישראל. בחצי השני אנחנו רואים ירידה משמעותית, הביקושים כבר יורדים לסביב 6.5-7 מיליארד ביצועים בחודש, כך שאני מאמינה שהמגמה הזאת תימשך לאור עליית הריבית גם בשנת 2023, ואנחנו נתייצב על קצב של כ-80-84 מיליארד ש"ח לביצועי משכנתאות".
את מרגישה שציבור נוטלי המשכנתאות בפאניקה? "אני חושבת שהרגולציה במדינת ישראל היא מאוד שמרנית. היא קבעה כללים מאוד ברורים בנושאי המשכנתאות, ובסך הכל, רוב נוטלי המשכנתאות לא משדרים לחץ בהחזר המשכנתאות. נכון יש עלייה בדרישה של לקוחות למחזור, לדחיית תשלומים, אבל ההיקפים לא גדולים. עדיין הביקושים הם מתונים, אני חושבת שהעלייה המשמעותית כבר אחרינו. ובכל מקרה, הבנק וגם מזרחי טפחות, ערוך לעזור ללקוחות, הן בפריסת משכנתאות, הן בדחיית תשלומים. אנחנו יודעים לייצר את המוצרים הרלוונטיים לכל לקוח".