חברת הנדל"ן "רום כנרת נכסים והשקעות" הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה דחופה לעיכוב הליכים לשם גיבוש הסדר חוב עם נושיה. זאת לאחר שהחברה הוותיקה ציינה במסגרת הבקשה כי התחייבויותיה נאמדות בסך כולל של כ-137 מיליון שקל. מתוך סכום זה לחברה חוב לנושים מובטחים בסך של כ-101 מיליון שקל.
מהבקשה עולה כי חובות בדין רגיל מוערכים בכ-50-55 מיליון שקל כאשר מרביתם (כ-23 מיליון שקל) ללקוחות אשר ביקשו לבטל את רכישת דירות בפרויקטים B TOWERS ו- SEA TOWER בבת ים ויתרת החוב לספקים וקבלנים שונים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בין הנושים המובטחים (חלק מהחובות אינם לפירעון מידי) ניתן למצוא את בנק מזרחי טפחות המיוצג על ידי עו"ד מור נרדיה, חברת בונוס, חברת קרדיטו ועוד. עוד עולה מהבקשה כי החובות לנושים בדין קדימה (רשויות) עומדים על כ-400 אלף שקל והחוב לעובדים הינו על פי הבקשה כ-300 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

החברה מציינת בין הסיבות שגרמו לה להיקלע לקשיים את השלכות הירידה בפעילות ענף ההיי-טק: "מסוף שנת 2022 חלה ירידה הדרגתית בפעילות ענף ההיי-טק בישראל, אשר מצוי בימים אלו בשלב שלא היה כמותו שנים רבות. כתוצאה מכך, התפנו משרדים שונים שהשכירה החברה ...כמו כן עליית מחירי הריבית והקפאון בשוק הנדלן הביאה להכבדה של ממש על פעילותה של החברה. כך למשל יודגש, כי ב- 8 החודשים האחרונים החברה מכרה 5 זכויות קרקע לדירות בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד מכרה החברה כ- 50 זכויות קרקע לדירות. בשנת 2022 הייתה התעוררות מאוד גדולה בשוק הנדלן ומחירי הדירות זינקו באופן דרמטי, אך מסוף שנת 2022 החל שינוי מגמה שהולך ומחריף ובו שוק הדירות נכנס לקיפאון עמוק... האווירה הכללית במשק כי המשק נכנס למיתון עמוק מביאה את הרוכשים לחששות להיכנס להתחייבויות של רכישת דירה בעלות של מאות אלפי שקלים".
עוד טוענת החברה כי לנוכח המורכבות של חלק מן הפרויקטים, בכל הקשור לפן הרישומי ועיכובים בקבלת היתרי בניה מלאים, נתקלה החברה בקשיים בקבלת מימון ודבר זה גרם לחברה לפנות לקבלת אשראי מגורמים חוץ בנקאיים דבר אשר ייקר בצורה מהותית את עלויות הכסף בשל הריביות הגבהות שנדרשה החברה לשלם חודש בחודשו, ובנוסף הדבר גם פגע בתזרים המזומנים של החברה.

"גל של שמועות"

במסגרת הבקשה שהוגשה באמצעות עוה"ד עדי בראונשטיין ויפים דוידוב ממשרד גיל הירשמן נטען כי "כבר בראשית הדברים יובהר ויודגש, כי לעמדת חברת רום כנרת , חדלות פירעונה של החברה הינה רק בפן התזרימי, להבדיל מן המאזני-נכסי והחברה נקלעה למצבה המאתגר בגלל נסיבות שלא בשליטתה. בקשה זו מוגשת בבהילות היות וחלק מעובדי החברה לשעבר, הגישו בקשה למתן צו פתיחת הליכים כנגדה וטענו במסגרת הבקשה טענות אשר הביאו לגל של שמעות בייחס לחברות ופעילותן, דבר אשר גרם למתח רב ודריכות בקרב לקוחות החברות ונושיהן. לחברה קיימים נכסים שונים (זכויות בפרויקטים גדולים ומורכבים בתחום הנדל"ן), שהמשך ביצוע חלקם ומימוש חלקם, באופן מושכל, יביא למצב שבו לחברה יוותר עודף נכסים על התחייבויות. בהתאם לכך, במסגרת בקשה זו, מבוקש למעשה "פסק זמן" של עיכוב הליכים, שיאפשר לחברה, למצות את המגעים עם נושיה השונים, באופן שיאפשר לה לעשות סדר באופן פירעון חובותיה אגב מימוש חלק מנכסיה". יש לציין כי הבקשה הוגשה לפי תיקון 4 אשר במסגרתו לא ממונה נאמן לחברה , המפקיע את הניהול שלה מהנהלתה הנוכחית, אלא מנהל הסדר.
עורך דין עדי בראונשטייןעורך דין עדי בראונשטיין

חברת רום כנרת היא חברה פרטית ותיקה, המוחזקת (בשרשור) על ידי עו"ד אילן ששון, שהינו גם מנכ"ל החברה וביחד עם חברת מגדלי בי וחברת מגדלי קרוולה (שגם הגישו הבקשה לעיכוב הליכים-ל.ד), מבצעות ויוזמות פרויקטים. החברות הינן חברות יזמיות הפועלת בתחום הבניה והנדל"ן בישראל משנת 1995. החברה/חברות פועלת בתחום הייזום למגורים ולמסחר, בתחום ההתחדשות העירונית וכן בתחום הנדל"ן המניב. בבעלות החברה מגרשים המיועדים לבניית פרויקטים לבניית מגדלי מגורים ומשרדים בבת ים. נכון למועד הגשת הבקשה, החברה מעסיקה כ- 17 עובדים, ומנוהלת על ידי מטה מצומצם. "בעל השליטה מאמין כי החברות יצליחו להתגבר על מצבן המאתגר ולראיה רק לפני מספר חודשים הזרים לחברות סך של 7 מיליון שקל כנגד שעבוד זכויותיו בבית מגוריו", נטען.
מהבקשה עולה כי החברה מעורבת במספר פרויקטים וקבוצות רכישה כמו למשל פרויקט B TOWERS כאמור הממוקם במרכז ברח' יוספטל 80 בבת ים. מדובר במגרש בשטח של כ 5.2 דונם. הפרויקט משלב מגורים עם מרכז מסחרי, מגדל משרדים ומרפאות, בקומפלקס ענק של 130,000 מ"ר. כמו כן החברה מציינת כי היא קידמה, ומקדמת בין השאר פרויקט בעיר בת ים, הידוע כפרויקט 1-5 SEA TOWER המהווה פרויקט יזמות מרכזי בשכונת פארק הים החדשה, העתידה להיבנות כשכונה יוקרתית בבת-ים המתחדשת.