נמצא קונה ל"יאכטת הרפאים" שעוגנת באנטיגואה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, וקושרה לאוליגרך אנדריי גורייב. מנכ"ל גוגל לשעבר, אריק שמידט, רכש את "אלפה נירו" במסגרת מכירה פומבית ב-67.6 מיליון דולר, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג.
כלי השייט הענק (אורכו 81 מטרים), שעל סיפונו יש בין השאר בריכת שחייה, שהופכת למנחת מסוקים בעת הצורך, ננטשה בנמל פאלמות' באנטיגואה אחרי שמשרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על גורייב. לטענת האמריקנים, האוליגרך הרוסי קנה את אלפא נירו בשנת 2014 תמורת 120 מיליון דולר. גורייב מכחיש את היותו בעלי היאכטה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
היאכטה אלפא נירו
היאכטה אלפא נירו
היאכטה אלפא נירו
(צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר Antigua Observer by NewsCo Ltd)
למרות אותה הכחשה, כלי השייט היוקרתי נמכר לשמידט - לא לפני שבתו של גורייב ניסתה להגיש צו מניעה ברגע האחרון בטענה כי היאכטה שייכת לה.
חלק מכספי מהמכירה יועבר לנמל בו שהתה היאכטה, שכן היא צברה חובות רבים על תחזוקה ושהייתה במקום. לפי השלטונות, רק ההוצאות על הצוות שהפעיל את היאכטה במהלך 15 החודשים בהן היא עוגנת במקום הגיעו ל-112 אלף דולר לחודש.
מאז פלישת הרוסית לאוקראינה, והסנקציות שהטילו מדינות המערב על אוליגרכים עם קשרים לשלטונו של ולדימיר פוטין, כ-24 יאכטות, ששווין מוערך ב-4 מיליארד דולר, הושבתו ברחבי העולם.
"תעשיית היאכטות היא מקור ההכנסה הימי המשמעותי ביותר שלנו, אפילו יותר מעסקי השייט", אמר מנהל הנמל באנטיגואה, דרווין טלמק, בראיון לבלומברג לפני שלושה חודשים כשהוחלט להעמיד את כלי השייט למכירה פומבית. "אנחנו צריכים לנקוט בכל צעד אפשרי כדי להגן על זה, ולא לאפשר ליאכטה להפוך לנטל על ארצנו".
גורייב, ששוויו מוערך ב-10.3 מיליארד דולר, לפי מדד העושר של בלומברג, הוא מייסד ובעל המניות הגדול ביותר של חברת הדשנים הגדולה באירופה, PhosAgro, והוא בין האוליגרכים היחידים שהשווי שלהם רק הלך וגדל מאז המלחמה. שמידט, שכיהן כמנכ"ל גוגל במשך כעשור, מוערך ב-25 מיליארד דולר. לפני שנתיים מונה ליו"ר מכון המחקר Broad בקיימברידג'.