ועידת הנדל"ן מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
"בחודשים מאי ויוני אנחנו רואים התאוששות בהיקף נטילת המשכנתאות, אני חושבת ששיש איזושהי ציפייה ולאט לאט חוזרים לשוק". כך אמרה היום (שני) שבי שמר, סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות", בהתייחסות להשפעת העלאות הריבית על נוטלי המשכנתאות.
שמר כיוונה בדבריה לכך שמאז חודש מרץ 2022 היקף המשכנתאות שניטלו ירד מכ-13.5 מיליארד שקל במרץ 2022 ל-4.6 מיליארד באפריל 2023 ובחודש מאי ויוני כבר נרשם היקף של 6-7 מיליארד שקל. "כמובן שיש כאן קשר הדוק בין המגמה שאנחנו רואים בשוק המשכנתאות למה שקורה בשוק הדיור לאור עליית הריבית", היא הבהירה. "בשנת 2021 ראינו 150,000 עסקאות, ירדו ל-130,000 עסקאות ב-2022 ולפי מה שאנחנו רואים עד מאי אנחנו מדברים על 80,000 עסקאות בלבד השנה. אבל האתגר של רוכש דירה בישראל לא התחיל בעליית הריבית אלא במחסור בדירות לאורך שנים רבות, וזה חלק משמעותי מהקושי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
שבי שמר
( צילום: עוז מועלם)
"עליית הריבית יצרה צינון בשוק. יש ירידה של עשרות אחוזים בדירות להשקעה, למשקיעים יש אלטרנטיבות יותר טובות מלהשקיע בדירות".
את זה אנחנו מרגישים בשוק השכירות אבל יש גם ביקושים כלואים. זאת אומרת מחכים. "נכון, יש ביקוש כלוא. יש הרבה צעירים שיושבים על הגדר, מחכים לראות מה יקרה לריבית. לצערי אני חושבת שהריבית פה תישאר גבוהה יותר ממה שציפינו למשך 4-3 שנים. לגבי בעלי המשכנתאות, עוד לפני העלאות הריבית הציבור בעצמו האריך את משך המשכנתא מ-20 ל-25 שנה בגלל הקושי. בנק ישראל העלה את האפשרות כשהייתה סביבת ריבית נמוכה להגדיל את מרכיב הפריים משליש לשני שליש כדי להקל ועליית הריבית עוד מקשה עליהם אז כן, יש יותר מיחזורים. אני חושבת ששוק המיחזור עלה באופן משמעותי. אם עד חודש מאי היקף המיחזורים היה מעל חמישה מיליארד שקל בכל המערכת הבנקאית, רק במאי אנחנו כמעט בשני מיליארד.
"הציבור מתקשה, ממחזר, מאריך את המשכנתאות עד הגבול הרגולטורי של 30 שנה. הלוואי ותהיה הארכה נוספת. אנחנו מקפיאים למי שצריך. אנחנו מאריכים למי שצריך. ומנסים למצוא פתרונות יצירתיים. הבנקים לבד לא יכולים לעשות את זה כמובן".