לאחרונה יצא לאקרנים הסרט "ברבי" וגרם לטירוף סביב הבובה האייקונית, שאפשר להגיד שדי נשכחה בשנים האחרונות. מה שהיה פעם תחביב סתמי הפך לפופולרי מאוד עם צאת הסרט, בעיקר עבור אנשים שרוצים לעשות כסף. חנויות יד שנייה ואספנים בשוק הפרטי הוצפו בבקשות לקניית הבובה ולהערכת שווי - וכתוצאה מכך המחירים עלו מאוד.
מרל דווידסון, אספנית וסוחרת בובות ברבי ותיקה, אמרה כי המחירים טיפסו בכ-25% בחודשים האחרונים, וטוענת כי האתר שלה זוכה לכ-3,000 כניסות יומיות, פי 3 מהרגיל. רבים הם כאלה שרוצים לקנות לראשונה בובה. "מעולם לא ראיתי סוג כזה של עניין. זה באמת מביא הרבה מבוגרים לעולם איסוף בובות הברבי", אמרה דווידסון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בובת ברבי
בובת ברבי
בובת ברבי
(צילום: EPA)
בובות של אספנים, כלומר כאלה שיוצרו לפני שנים רבות, עולות בדרך כלל בסביבות 100 דולר, ואילו בובות חדשות בין 10 דולר ל-30 דולר. בובות הברבי הראשונות שיוצרו ב-1959, נמכרות כבר בעשרות אלפי דולרים.
ד"ר לורי ורדראמה, היסטוריונית של אמנות, כשהמומחיות שלה היא שמאות של ענתיקות, אמרה שהסרט ייצר אצלה עלייה של כ-60% בביקוש להערכות שווי הבובות בחודש האחרון. "זו כמות שלא הייתי רגילה אליה קודם לכן. ראיתי כמה בובות נדירות ונפלאות, שאולי לא היינו רואים אם הסרט לא היה יוצא לקולנוע", היא סיפרה.
רבים מהאנשים שהגיעו לוורדארמה הם כאלה עם מעט ניסיון באיסוף בובות, או כלל ללא ניסיון. אדם אחד למשל רכש בובת ברבי בחנות יד שנייה, שאחרי הערכה של ההיסטוריונית הסתבר כי היא שווה יותר מ-10,000 דולר. אישה אחרת מצאה בובה שהייתה בבית של אמא שלה במשך שנים, שהתבררה כשווה 8,500 דולר.
הסרט "בארבי" מוקרן החל מסוף השבוע, וצפוי לגרוף בארה"ב עד מחר כ-100 מיליון דולר. אגב, לא רק אספני בובות מקווים להרוויח מההייפ סביב המותג, אלא גם בתי מלון שעיצבו במיוחד סוויטות בסגנון בארבי, וקמעונאים שהחלו לייצר אביזרים ממברשות שיניים ועד בגדים.