בשיתוף אתר "המקצוענים"
בשביל שההתקנה תהיה מקצועית יש להתאים את סוג ההתקנה לסוג הפרקט, להקפיד על כל שלבי ההכנה ולוודא שבעל המקצוע לא מדלג על שלבים. מדריך למי שבקרוב מתכוון להתקין פרקט חדש בבית.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהן ההכנות שחובה לבצע לפני שמתקינים פרקט?

רצפה ישרה ונקייה: הדבר הכי חשוב הוא לוודא שהרצפה ישרה. לכן, אם יש אריחים מתנדנדים, אם בסיס הרצפה אינו מפולס ואם יש לכלוך ושאריות של חומרי בניין, יהיו הבדלי גבהים בין אריחי הפרקט.
מהי הדרך הקלה והמהירה ביותר ליישר את הרצפה?
אם מדובר רק באריחים מתנדנדים בודדים, ניתן להסיר אותם ולמלא את המרווח במקומם, עד ליישור מלא של הרצפה.
במצב קיצוני יותר, ניתן לעשות יישור בצורה קלה ונוחה עם 'מדה מתפלסת' (סוג של 'בטון נוזלי'). כלומר, זהו חומר אבקתי שבמגע עם מים הופך לנוזל ומתפשט בצורה אחידה על פני כל הרצפה, ובכך מיישר אותה.
השוואת טמפרטורות: עוד דבר שכדאי לעשות לפני שמתקינים את הפרקט הוא השאר לוחות הפרקט בתוך החדר למשך יומיים.
פעולה זו, תאפשר לפרקטים להתאים את עצמם לתנאי החדר (טמפרטורה ומידת הלחות). לוחות הפרקט נוטים להתנפח או להתכווץ בהתאם לטמפרטורה בחדר.
היא אמנם משתנה בין עונות השנה השונות, ולכן יש להקפיד גם על מרווחים בפינות החדר, אך המתנה לפני ההתקנה היא בהחלט דבר מומלץ.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התאימו את סוג ההתקנה לסוג הפרקט

ישנן שיטות התקנה שונות: התקנה צפה, התקנה בהדבקה או התקנה במסמור לרצפה.
הוא פרקט תלת-שכבת, הוא פתרון הביינים, שנחשב ליותר איכותי ועמיד מלימניציה, אך פחות יוקרתי מפרקט מעץ טבעי גושני. אם בחרתם בסוג זה של פרקט, הרי שכל שיטות ההתקנה אפשריות איתו.
לעומת זאת, אם בחרתם בפרקט למינציה או בפרקט גושני, עליכם לוודא שהמתקין מקצועי ואכן מתקין בשיטה המתאימה לסוג הפרקט שרכשתם.

מהי התקנה צפה ומהם שלבי העבודה הנכונים?

אם רכשתם פרקט מסוג למינציה, הרי שההתקנה המתאימה עבורו היא התקנה 'צפה'. כלומר, התקנה שבה הפרקט אינו מחובר לרצפה, אלא שלוחות הפרקט מחוברים אחד לשני.
מאחר שהשיטה הזו נחשבת לקלה יחסית להתקנה, היא אף ניתנת להתקנה עצמית (DIY), אם יש לכם סבלנות, זמן וידיים טובות, בהחלט תוכלו 'לעשות זאת בעצמכם'.
אין צורך להשתמש בדבק או לחבר באמצעות הברגה את לוחות הפרקט אל הרצפה. מה שמונע את תזוזת הפרקט הוא העובדה שכל הלוחות ממלאים את רצפת החדר.
הנחת שכבת הספוג על הרצפה: בשלב הראשון, יש להניח את ספוג הבידוד, בכיוון המנוגד להנחת הפרקט. כלומר, אם הכיוון שנבחר ללוחות הפרקט הוא אופקי, נמקם את ספוגי הבידוד בכיוון אנכי.
הנחת לוחות הפרקט לפני החיבור שלהם: תחילה יש להניח את כלל לוחות הפרקט על רצפת החדר. חשוב לזכור לשמור על מרחק של 8-10 מ"מ מהיקף הקירות. כך, ללוחות יהיה מספיק מקום להתנפח ולהתרחב במשך הזמן. אחרת, הם יעלו האחד על השני, יתעוותו ויהפכו את משטח ההליכה לכזה שכולל בליטות ומסוכן להליכה עליו.
חיבור לוחות הפרקט: בשיטה זו, חיבור הלוחות מתבצע בהקלקה. כלומר, מניחים כל לוח בזווית של 45 מעלות, על גבי הלוח הסמוך אליו. ברגע ששומעים 'קליק', סימן שהחיבור בוצע כמו שצריך. כך, שורה אחרי שורה, תוך שמירה על אותו הכיוון.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התקנת הפאנלים: רק בסיום התקנת כלל הלוחות וחיבור שלהם זה לזה, מגיע שלב הנחת הפאנלים. כאמור, נהוג כיום להתקין פאנלים פולימריים (כשהגוון הנפוץ ביותר הוא לבן, כמו צבע הקירות במרבית הדירות בישראל).
הפאנלים למעשה מסתירים את המרווח של לוחות הפרקט מהקירות. הם מותקנים מעליהם, כך שגם כאשר לוחות הפרקט יתנפחו במשך הזמן, בשל הפרשי טמפרטורה, הם יתפשטו לכיוון הקיר (מתחת לפאנלים).
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התקנת סף: רק בסיום, נדביק את הסף בכניסה לחדר, או במעבר שבין אריחי ריצוף למשטח פרקט.

מהם סוגי ההתקנה של פרקט טבעי מעץ מלא?

בשונה מהתקנת פרקט למינציה, בה לוחות הפרקט מחוברים רק זה לזה בהקלקה, הרי שבהתקנת פרקט מעץ טבעי, לוחות העץ אמורים להיות מקובעים ישירות למשטח הרצפה.
זה יכול להיות באמצעות הדבקה או מסמור. הבחירה בסוג הקיבוע, היא בהתאם לסוג המשטח הקיים (בטון, אריחים או משטח עץ קיים).
הדבקה: שיטה זו היא הנפוצה ביותר, שכן היא משמשת למרבית סוגי הריצוף הקיימים.
שיטה זו מתאימה להדבקת לוחות עץ גושני ישירות על משטח בטון או על אריחים מרוצפים.
בשיטת ההדבקה, אין צורך לשים מתחת ללוחות הפרקט שכבת ספוג בידוד, שכן העץ עצמו נחשב לחומר מבודד. ההדבקה היא באמצעות מריחת דבק גמיש ייעודי (אפוקסי, למשל).
מסמור: שיטה זו מתאימה אך ורק למקרים בהם ישנו משטח עץ קיים, אותו רוצים לחפות בחיפוי פרקט נוסף. אז, עושים זאת עם סיכות או מסמרים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהי התקנה רשלנית ואיך להימנע ממנה?

כדי למנוע נזק לפרקט (התנפחות, סדקים או השתחררות הלוחות, למשל), חשוב מאוד לוודא שכל שלבי ההתקנה מתבצעים בצורה מקצועית.
התקנה רשלנית תעלה לכם ביוקר, לא רק בגלל שהיא יכולה לגרור עלויות של התקנה מחודשת, אלא גם מפני שהיא יכולה לגרור רכישה של חומר גלם נוסף, וחבל.
התקנה ללא יישור המשטח תחילה: זה לא חייב להיות כתוצאה ממתקין רשלן, אלא גם כתוצאה מהתעקשות שלכם לוותר על עלויות של יישור הרצפה לפני התקנת הפרקט.
בעל מקצוע אמין ומקצועי, יסרב להתקין לכם את הפרקט, בהיעדר יישור הרצפה לפני. זאת, גם אם לא הוא זה שיבצע את עבודת ההכנה הזו.
בהיעדר יישור של הרצפה, לוחות הפרקט יכולים לעלות לגובה, כשדורכים עליהם לאורך זמן, מה שממילא יגרור פירוק שלו, יישור הרצפה והתקנה מחדש. הזול, יעלה לכם ביוקר.
שימוש במעט מדי דבק: שימוש בדבק לא מתאים, מריחה של כמות קטנה מדי של דבק בניסיון לחסוך בעלויות חומרים – כל אלו יכולים למנוע היאחזות של לוחות הפרקט וללוחות הפרקט לצאת ממקומם במשך הזמן.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אי שמירה על מרחק מן הקירות: מרווח בין לוחות הפרקט להיקף החדר (במפגש בין הרצפה לקירות) הוא חשוב מאוד לאורך זמן.
ללוחות פרקט יש נטייה להתכווץ בקור ולהתפשט בחום, בייחוד כשמדובר בלוחות מעץ טבעי.
לכן, חשוב מאוד בשלב ההתקנה להשאיר מרווח בסמוך לקירות (אשר לרוב ממילא נסתר מתחת לפאנלים).
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אי שמירה על רווחים אלו, יכולה לגרום לפרקט להתנפח, אך בהיעדר מקום לעלות כלפי מעלה.
אז, לוחות הפרקט בולטים החוצה, וכשדורכים עליהם כשהם מתנדנדים, הם יכולים להיסדק, להישבר ואף לגרום לכם להיתקל בהם ביומיום.

כמה אמורה לעלות התקנה של פרקט?

התקנה צפה: התקנה של פרקט למינציה, בשיטת התקנה 'צפה', אמור לעלות בין 35 ל-50 שקל לכל מ"ר.
התקנת פרקט בהדבקה לריצוף הקיים: התקנה של פרקט גושני בהדבקה ישירות למשטח הריצוף תעלה לכם בין 60 ל-90 שקל למ"ר.
התקנת פרקט באמצעות מסמור למשטח העץ הקיים: שיטת התקנה זו נחשבת ליקרה יחסית בהשוואה לשאר השיטות – בין 100 ל-120 שקל לכל מ"ר.