מאז שנירית זוכרת את עצמה תמיד חלמה להגיע לכוכבים. אלא שבמקרה שלה היא גם עשתה הכל כדי שהחלום יהפוך למציאות. אחרי שהשתחררה מהשירות במינהלת החלל במינהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת), היא עברה לארצות הברית במטרה להתברג בתעשיית החלל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
היא עבדה ימים ולילות ביצירת קשרים, "התמנגלה" באירועים עם האנשים הנכונים, פנתה לבכירים ולכל מי שרק היה מוכן לשמוע ולעזור לה להגשים את פסגת השאיפות: עבודה בנאס"א או ב-SpaceX, חברת שירותי שיגור לחלל ומייצרת החלליות של אילון מאסק.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: AP)
לפחות לגבי האחרונה, כעת נירית יכולה להבין מדוע זה היה קרב אבוד מראש. משרד המשפטים האמריקני תובע את SpaceX על אפליה בתהליכי הגיוס שלה נגד כל מי שאינו אמריקני או מחזיק בגרין קארד.
בכתב האישום נטען כי במשך 4 שנים, עד לשנת 2022, "טענה בטעות" SpaceX שבגלל חוקי הגירה הם לא יכולים להעסיק את מי שאינו אזרח ארה"ב או תושב קבע במדינה בגלל חוקי בקרת יצוא. לפי התביעה, "מגייסי SpaceX ועובדים בכירים בחברה נקטו בפעולות שמנעו באופן אקטיבי מפליטים ומבקשי מקלט הזדמנויות עבודה בחברה".
התביעה, שמתמקדת במיוחד באפליה נגד פליטים ומבקשי מקלט, מגיעה בעקבות תלונה שקיבל משרד המשפטים עוד ביוני 2020 על אפליה בחברה מאזרח שאינו אמריקני. פביאן האטר טען שבמהלך ראיון עבודה לתפקיד ייעוץ אסטרטגיה טכנית, הוא נשאל על מצב האזרחות שלו ולאחר שהתברר שהוא אזרח אוסטרי וקנדי, נשללה מועמדותו.
בעידן ה-woke ששוטף את ארצות הברית מדהים לגלות שעל פי נתונים שסיפקה SpaceX בעצמה, החברה גייסה יותר מ-10,000 עובדים - מתוכם רק אדם אחד ללא אזרחות או גרין קארד, וגם זה - רק ארבעה חודשים אחרי שמשרד המשפטים הודיע ל-SpaceX על פתיחת החקירה נגדה.
בכתב האישום מובאות גם דוגמאות לפוסטים וציוצים של מאסק בעצמו כדוגמה ל"הצהרות פומביות מפלות". למשל, ציוץ של מאסק מיוני 2020 שאמר: "החוק האמריקני מחייב לפחות גרין קארד כדי לעבוד בחברת SpaceX, בגלל שרקטות הן טכנולוגיית נשק מתקדמת".
לפי התביעה מדובר על אלפי משרות שנמנעו מאזרחים זרים - החל מהנדסת טילים ועד שטיפת כלים בקנטינה המשרדית. התביעה דורשת מהחברה לשנות את המדיניות, כמו גם לשלם קנסות בסכומים שיקבעו על ידי בית המשפט ולתת "תמורה הוגנת ופיצויי כספי לפליטים ומבקשי המקלט שהעסקתם נמנעה ב-SpaceX עקב האפליה".
מאסק עצמו כמובן לא נותר חייב ומיד עלה לצייץ בפלטפורמה שבבעלותו שהתביעה היא "מקרה נוסף של נשק של משרד המשפטים שמנוצל למטרות פוליטיות". לדבריו, "ל-SpaceX נאמר שוב ושוב כי העסקת כל מי שאינו תושב קבע בארצות הברית תפר את חוק הסחר הבינלאומי בנשק, שתהיה עבירה פלילית. אפילו לא יכולנו להעסיק אזרחים קנדים, למרות שקנדה חלק מ-NORAD! (ברית צבאית משותפת לארצות הברית וקנדה שנועדה להגן על המרחב האווירי של צפון אמריקה - ד.א)".
"זה נורא מבאס", אומרת נירית. "הייתה לי ויזת עבודה ואין שום סיבה שהעניין הזה ימנע ממני להתקבל למשרה שהתאימה בול עבורי. רק לחשוב על כמות הזמן והאנרגיה שבזבזתי לחינם. בסופו של דבר התעשייה הזאת די מצומצמת ולחשוב שנמנעה ממני ההזדמנות באחת החברות הגדולות בתחום בגלל אי הבנה של החוק? זה יותר עצוב ממצחיק. אם ככה הם מתנהלים שם אולי זאת בעצם הייתה ברכה במסווה שלא התקבלתי".