"אנחנו נמצאים במיתון עמוק והמשבר בענף הבנייה והתשתיות מסכן את המשק בישראל". כך הזהיר היום (ד') ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בפתח הוועידה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת שמקיימות ההתאחדות והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
לדבריו, "בשנה האחרונה נרשמה צניחה של 43% בהכנסות הממשלה הישירות מנדל"ן. על בסיס נתוני תחילת 2023 אנו צופים ירידה של כ-33% נוספים השנה - כלומר ירידה של כ-15 מיליארד שקל בהכנסות ממסי הבנייה שאליהם התרגלה המדינה. יש בעיה קשה וענף הנדל"ן, שהוא הקטר של הכלכלה הישראלית, 'ירד מהפסים'. נגיד בנק ישראל ממשיך להעלות את הריבית, אבל האינפלציה ממשיכה להשתולל. הממשלה נעדרת מהאירוע, לא מכנסים את קבינט הדיור ואין תיאום בין-משרדי הממשלה או תוכנית".
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
סרוגו הציג בכנס תוכנית שמציעים הקבלנים כדי לחלץ את הענף מהמשבר. במסגרת התוכנית, מציעים הקבלנים למדינה לשנות את שיטת המכרזים ולעבור למתווה של עסקאות קומבינציה: "אנחנו מציעים למדינה שרשות מקרקעי ישראל תשווק קרקע במסגרת עסקאות קומבינציה, המדינה תקבל דירות במקום כסף על הקרקע. במרכז הארץ, 50% מהדירות ילכו למדינה. במקומות אחרים בשיעורים אחרים. את הדירות המדינה תוכל לייעד לדיור בר-השגה, שכירות ארוכת טווח או למכור אותן. אפשר גם למכור נניח לקרנות ריט ולהגדיל את היצע השכירות. זה יגדיל את ההכנסות, זה טוב להגדלת היצע דירות מוזלות ודירות להשכרה. גם לקבלנים זה טוב כי הם לא יצטרכו לממן את הקרקע ולשלם על הריבית".
2 צפייה בגלריה
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו
(צילום: יח"צ)
מהלכים נוספים שמציעים הקבלנים: הבטחת רכישה ליזמים ("כמו שאריק שרון ז"ל עשה בתחילת שנות ה-90. רשת ביטחון ליזמים בפריפריה. אם זה יקרה היזמים יחזרו למכרזים בפריפריה"), שינוי במיסוי ("להפחית את המע"מ ל-16%, לאשר פטור ממס רכישה על קרקע כהוראת שעה וגם להקל על יזמים בפרויקטים של דיור להשכרה") ותמיכה ברוכשי דירות על ידי הגדלת מענקי מקום בפריפריה, שדרוג תנאי משכנתאות לזכאים בסבסוד משרד הבינוי והשיכון והכרה בריבית על המשכנתא בהוצאה מוכרת לצרכי מס.

"שיא שלילי של עשור"

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק, הוסיף לדברי סרוגו ופירט עד כמה קשה המצב בענף: "ענף הבנייה שרוי במיתון. אם לא יינקטו צעדים מידיים על ידי הממשלה קצב ההתדרדרות של התשתיות והבנייה בישראל יהיה מהיר יותר, לתהום עמוקה יותר. אין תוכנית ממשלתית להאצת ענף הבנייה, אין תוכנית ארוכת טווח לבינוי ותשתיות וכל זאת לצד שיא שלילי של עשור בהשקעה בתשתיות".
סלוביק התייחס גם לעובדה כי המצב הנוכחי בשוק מוביל גם לירידה משמעותית בהכנסות המדינה: "אנחנו מעריכים את הירידה בכ-32 מיליארד שקל אם המשק ימשיך להתנהל כפי שהוא מתנהל כעת. אם הייתי שר האוצר, הייתי מנחה את כל הצוותים המקצועיים לפעול כמה שיותר מהר כדי לטפל בשוק".
סלוביק הרחיב גם על המצב בשוק ואמר: "יש ירידה בהיקף של כ-40% ברכישות הקרקע, שזה כ-5,000 יחידות דיור פחות. זו העמקה של הפער הקיים. והמשמעות ידועה לכולם. גם התחלות הבנייה בירידה, פחות דירות נבנות, אבל עם ישראל ממשיך לייצר עוד ועוד משקי בית שזקוקים לקורת גג.
"המדיניות הלא ברורה של משרד הבינוי והשיכון וממשלת ישראל בנוגע לתמ"א 38, מתווה שקד או החלופות האחרות תוביל לקריסה של ההתחדשות העירונית. בסיטואציה הכלכלית בה אנחנו נמצאים עכשיו - חייבים וודאות. חייבים תוכנית ברורה. בלי זה - היצע הדירות רק יקטן. מחירי הדירות הפסיקו לעלות והיום יש היום ירידה ארעית. אם קצב התחלות הבנייה והיקף רכישת הקרקעות לא יואצו - אנחנו נמצא עצמנו עוד עשור עם היצע נמוך מאוד. אנשים יתרגלו לסביבת ריבית גבוהה, וימשיכו להתחתן. תהיה השפעה קשה על מחירי הדירות בעתיד. גם שוק השכירות נמצא במצוקה. הריבית שעלתה הופכת את הפרויקטים ללא כלכליים. היצע הדירות להשכרה גם יורד ומחירי השכירות עולים ומרקיעים שחקים. גם כאן אין מענה לאזרחי ישראל".
סלוביק התייחס בסוף דבריו גם להשקעה הבלתי מספקת בתשתיות ואמר: "ההשקעה בתשתיות הכי נמוכה מזה עשור. הפסקת החשמל לפני שבוע ביום שישי לא מפתיעה את מי שמכיר את המצב. אבל מה יהיה בעוד שנה או עשור. מה זה אומר עלינו כאזרחים, הורים לילדים, סבים וסבתות? אנחנו צריכים להיות מאוד מודאגים".
דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, התייחס לעוד מצוקה משמעותית של ענף הבנייה - מחסור חמור בכח אדם. לדבריו, "זו מגמה עולמית אבל בישראל זה הרבה יותר גרוע. בישראל ענף הבנייה לא אטרקטיבי לישראלים. יש מחסור חמור בהיקף של עשרות אלפי משרות. במקצועות הרטובים, מנהלי עבודה וגם מהנדסים. זה מוביל לירידה בהיקפי הבנייה. כמענה לצורך הקמנו אקדמיה למקצועות הבנייה. אבל לצורך הגשמת המטרות החיוניות הללו אנחנו צריכים תקציבים ומשאבים ממשרדי הממשלה. הממשלה חייבת להבין ולתקצב את החוסר הזה".
במסגרת מסיבת העיתונאים, הוצגו נתונים אודות מצב ענף קבלני הביצוע בישראל, נתונים שמשקפים מציאות עגומה. "בחצי הראשון של שנת 2023 זינק ב-40% מספר הקבלנים שנקלעו לקשיים ואנחנו צופים את הפסקת פעילותם של 680 קבלנים השנה", הסבירה תהילה ינאי, מנכ"לית חברת המידע העסקי Cocface BDI,. "מהסקר השנתי שלנו בקרב מנהלי חברות הבנייה עולה, כי 55% מהם צופים ירידה משמעותית בפעילות הענף השנה לעומת 7% בלבד שהעריכו כך אשתקד. בנוסף, שליש מהם כבר מדווחים על קושי לקבל אשראי לביצוע הבנייה".

"איבדנו שליטה לגמרי בשטח"

צביקה דוד, סגן נשיא ההתאחדות ויו"ר אגף תשתיות, התייחס למצוקות המקצועיות של ענף הבנייה וגם הזהיר שתחום הפשיעה הכלכלית הולך וגדל: "אנחנו במשבר עולמי של עלויות בחומרי הגלם ובמדדים תשומות שמזנקים בעקבותיו, יחד עם קשיים פיננסים. על המדינה לבטל את החרגת עבודות הנדסה בנאיות בחוק מוסר תשלומים שקובע תשלום תוך 45 יום מתום חודש העבודה. צריך לערוך חוזים בין הקבלן, מזמין בנייה ציבורי, וגוף פיננסי המלווה את הקבלן והחוזה ישמש כבטוחה למימון התזרימי של הפרויקט.
"המדינה חייבת לטפל בסכנה חדשה לענף של היעדר יכולת קבלנים לרכוש ביטוח על עבודתם, עקב משבר ביטוחי עולמי. המדינה גם חייבת לחסל בפעולה מיידית את הפשיעה הכלכלית. ארגוני פשע כבר לא מסתפקים בפרוטקשן אלה משתלטים על חוזי בנייה של המדינה. הממשלה הנוכחית הבטיחה הבטחת בחירות בעניין הזה. אני בא מהשטח, אני אומר לכם - איבדנו שליטה לגמרי בשטח. שרים יקרים תתעוררו. אתם תשאירו לנו מדינה אחרת - שחלק לא קטן ממנה לא בשליטתנו".
סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובנייה של ההתאחדות, חיים פייגלין, התייחס לכלל הנתונים שהוצגו במסיבת העיתונאים ואמר: "כואב הלב לראות את כל המספרים וכל הנתונים. אנחנו מודאגים. חייבים לטפל בנקודות הללו. המדינה תגיע ל-20 מיליון תושבים בדור הנוכחי אך מקדמת כל שנה בניית 100-200 אלף יחידות דיור ובכך מסכנת את כולנו. כבר היום אי אפשר לזוז וקשה מאוד לבנות בגוש דן. יקר פי שניים ממקומות אחרים. חייבים להקים שני מטרופולינים חדשים בצפון ובדרום אין פתרון אחר".
רוני בריק, נשיא הכבוד של ההתאחדות ויו"ר ארגון הקבלנים בשרון, סיכם ואמר: "המצב בעייתי ויש אפס תוכניות ואין חזון. למשל בהתחדשות עירונית. התחדשות עירונית מחזיקה כיום מעל חמישית (20.9%) מהתחלות הבנייה בישראל והפוטנציאל הוא אדיר. למרות זאת, המדינה ממשיכה לתכנן חיסול של תמ"א 38. אומרים לנו הקבלנים שאנחנו בעלי אינטרס. זה נכון, אנחנו רוצים לשמור על החברות שלנו. כל חברה עושה היום חישוב מחדש על הפעילות לשנים הבאות . גם הקבלנים מעדיפים למכור דירות בשני מיליון שקל ולא בחמישה מיליון שקל. אבל המצב שאנחנו רואים היום בשטח הוא לא טוב ואני מעריך שהוא רק יחמיר, והחברות נערכות לזה".