בשיתוף איירובוטיקס
בימים האחרונים סוכמה סופית רכישה נוספת של חברה ישראלית אשר נחשבת פורצת דרך בתחומה. איירובוטיקס, הפועלת בתחום מערכות הרחפנים האוטונומיים מאז 2014 ופרסה מערכות במפעלים, מכרות וערים מסביב לעולם, נרכשת על ידי קבוצת אונדס (Ondas Holdings) האמריקאית, אשר פועלת בתחום של אספקת תשתית קריטית של תקשורת אלחוטית למטרות חיוניות. על פי ההסכם בין החברות, איירובוטיקס תהפוך לחברה-בת של הקבוצה האמריקאית, שנסחרת בשווי של כ-80 מיליון דולר בנאסד"ק, והחברה הממוזגת תיסחר באופן דואלי בארה"ב ובישראל.
על רקע הרכישה, זה הזמן להכיר את הטכנולוגיה העומדת מאחורי תשתית הרחפנים.

השלב הבא של הרחפנים - 'רחפן בקופסה'

רחפנים מודרניים נמצאים בשוק כבר שני עשורים. הם שימשו למגוון מטרות ביטחוניות, מסחריות, מוניציפליות ואזרחיות. אחד החידושים המרכזיים בתחום הוא Drone In a Box, או 'רחפן בקופסה' - מערכת המוציאה את האדם מהמשוואה ומבצעת הכל באופן אוטונומי ואוטומטי. הרחפן ממריא, מבצע משימה ונוחת באופן אוטונומי בתחנת עגינה בה מתבצעות החלפות של סוללות וחיישנים בהתאם למשימה. החברה אשר נחשבת בתור הראשונה לפתח ולהפעיל 'רחפן בקופסה' היא איירובוטיקס שמפעילה במשך שנים את המערכת שלה מעל מכרות ומפעלים בישראל וברחבי העולם, ולאחרונה החלה לפעול גם במרחבים עירוניים בהם היא פורסת מערכות ההופכות ביחד לתשתית קבועה.
טכנולוגיית Drone in a Box החלה במרחבים פרטיים של מפעלים וארגונים. "ב-2016 התחלנו לפרוס מערכות במפעלים", מספר איתן רוטברג, סמנכ"ל מוצר ושיווק של איירובוטיקס. "הלקוח הבולט הראשון שלנו היה מפעל גדול בישראל שהמערכת האוטונומית שלנו עובדת שם עד היום. ב-2017 קיבלנו אישור מרשות שדות התעופה להפעלת המערכת במפעל זה באופן אוטומטי. זה היה אירוע משמעותי בעולם הרחפנים שדחף את התחום ה- Drone in a Box קדימה".
3 צפייה בגלריה
איירובוטיקס
איירובוטיקס
בתוך הקופסה זרוע רובוטית המחליפה לרחפן סוללות ומצלמות ומאפשרת עבודה מגוונת ורציפה ללא המתנה לטעינת סוללות.
(צילום: איירובוטיקס)
אחד החסמים הגדולים ביותר בהטמעת התשתית האוטומטית של רחפנים בשמי הערים הוא רגולציה. נכון להיום, איירובוטיקס קיבלה אישורים להפעלה ספציפית מהרשויות בישראל, אוסטרליה, סינגפור ואיחוד האמירויות. רשות ה-FAA בארצות הברית נמצאת בהליכי אישור מתקדמים לקראת הגדרת קטגוריה חדשה בתחום, שתאפשר לחברות לקבל רישיונות מוסדרים להתקנת מערכות תשתית של רחפנים מעל מרחבים אזרחיים. "נכון להיום ישנן 10 חברות שפיתחו רחפנים ועומדות לקראת קבלת 'אישור טיסה גלובלי', הדומה לאישור שניתן למטוסים מאוישים, ביניהן אמאזון וחברות אחרות לצד איירובוטיקס", אומר קליינר. "אנחנו עוזרים לסלול את הדרך לרגולציה, שהיא נושא מאוד חשוב. כחלק מהפעילות אף הוקמה קואליציה של חברות וארגונים לקידום הנושא ואנחנו חברים בה".
מיפוי בתלת ממד, וידיאו וסריקת לייזר - תשתית הרחפנים מציעה מגוון סוגי סנסורים
רחפנים משמשים כבר היום לטווח גדול של פונקציות. היתרון המשמעותי של 'רחפן בקופסה' הוא שדרוג יעילות הרחפנים עם יכולת כיסוי 24/7, ביצוע משימות לפי דרישה ותזמון אוטומטי, ללא צורך במפעילים או חדר בקרה.
"הרחפן של איירובוטיקס לא מוגבל לסוג דאטה אחד, משום שהוא יכול להחליף חיישן בתחנת העגינה באופן אוטונומי", אומר קליינר. "יש מקום ל-9 סנסורים שונים, וכמעט כל סנסור שקיים בעולם, במשקל של עד 2 ק"ג, אפשר לעשות לו אינטגרציה עם הרחפן והמערכת".
אחד השימושים הנפוצים של Drone in a Box הוא צילום תמונות סטילס ברזולוציה גבוהה למיפוי השטח. "הרחפן יכול לייצר מחומר הגלם מודל תלת-ממדי באיכות מאוד גבוהה, וכל לקוח יוכל לבחור את הניתוח הרצוי מבחינתו על גבי המודל", אומר קליינר.
סנסור נוסף אותו אפשר להתקין על מערכות הרחפנים בתור תשתית הוא סורק לייזר, הרלוונטי בעיקר לתחומים של בנייה. בכל הנוגע למצלמות, ניתן להתקין על הרחפנים מצלמת יום עם זום משמעותי, המאפשר צפייה באובייקט מרחוק ב-Full HD עם יכולת זיהוי פנים, לצד מצלמות לילה הפועלות באינפרא אדום ומספקות אימג'ים ברזולוציה של 720p.
עבור מי שחולם על משלוחי פיצה עם רחפן, קליינר אומר כי "הרבה לפני השימוש המסחרי, אנחנו מאמינים גדולים במשלוחים בעת חירום, כמו העברת דפיברילטור או דוגמיות דם בזמן קצר למקום האירוע. בתור התחלה, המיקוד הוא בתשתית אסטרטגית של הצלת חיים או שמירה על הביטחון".
חסם נוסף בתחום הרחפנים אשר עשוי למנוע את הכניסה העתידית שלהם לשימוש כתשתית, הוא הצורך ללמוד את המערכת ולהתמקצע בתפעול שלה. כדי להתגבר על כך פועלת החברה במודל עסקי של נותני שירות בלבד. "אנחנו סבורים שבשווקים שאינם ביטחוניים, הלקוחות לא רוצים להיכנס להכשרות על המערכת, אלא לקבל את התובנות בלבד. לכן, אנחנו מציעים תכנית לרכישת דאטה בתשלום חודשי, על פי הצרכים של כל לקוח", אומר קליינר. "בזכות ההבנה הזו של מתן שירות ונתונים, תחנה אחת יכולה לשרת מספר לקוחות. הרחפנים יכולים לטוס מסביב לשעון ויש להם שטח כיסוי אפקטיבי של 80 קמ"ר - שטח גדול פי 1.5 מתל אביב".
3 צפייה בגלריה
איירובוטיקס
איירובוטיקס
הרחפן לפני המשימה
(צילום: איירובוטיקס)

Eye in the Sky בעיר החכמה

ככל שהתקדמו השנים, הבינו החברות המובילות בענף כי מערכת הרחפנים יכולה לשמש תשתית קבועה ואוטומטית, בדומה למגדלי הסלולר או סיבים אופטיים - החברות קיבלו רישיון להקים מגדלים, והצרכנים משלמים לפי שימוש. כאשר מביטים על ההיסטוריה של תשתיות והשימוש בהן, גם רשת הסלולר התחילה לשימוש בשעת חירום והתפתחה לשימוש עבור הקהל הרחב.
"השלב הראשון בדרך לעיר חכמה הוא הנחת תשתיות", אומר רוטברג. "ערים חכמות משקיעות בתשתיות שעליהן מיושמות פונקציות שונות. מערכת רחפנים עירונית הזמינים בכל רגע נתון לאיסוף מידע ומשימות אוויריות, היא תשתית לכל דבר".
מבחינת שימוש בפועל, קליינר חוזה את שלבי ההתרחבות הצפויים של הטכנולוגיה המתקדמת של רחפנים בתור תשתית: "השלב הראשון והברור ביותר הוא תגובה בחירום והצלת חיים, על ידי גופי כיבוי אש, משטרה ומד"א, למשל פיתחנו יכולת הטסת דפיברילטור על פי נ.צ.". השכבה הבאה היא אכיפה של רשויות מקומיות למתן דוחות חנייה, דוחות על בנייה לא חוקית או השארת פסולת במקום אסור. מעבר לכך, עיריות יוכלו לייעל את הפעילות שלהן על בסיס הנתונים המתקבלים וניתוח הדאטה. "למשל, אפשר לערוך סימולציה של 40 מ"מ גשם בעיר ולראות איך המים מתנקזים, כך שאפשר לפתור בעיות מראש", אומר קליינר. "או למשל לזהות סדק בכביש ולטפל בנושא לפני שנפער בולען מסכן חיים".
שכבה נוספת של שימושים היא על ידי מפעלים ותעשייה. "כיום משתמשים בתעשיות ברחפנים, אבל השימוש הוא בעיקר ברחפנים ידניים עם מפעיל. השלב הבא הוא שימוש בתשתית הקיימת המותקנת באזור, כאשר אפשר לעשות הזמנה חד-פעמית או בכל תקופה מסוימת", אומר קליינר. "חברות בנייה, מפעלים לזיקוק ועיבוד חומרים, או אפילו צילומי תדמית של המפעל מהשמיים - כל מה שרחפנים מסחריים וחלק ממה שמסוקים עושים היום, אפשר לבצע באמצעות התשתית הזו, בעלויות משתלמות, עם פחות זיהום ממסוקים ועל פי דרישה".
בשלב האחרון נמצא שירות עבור משתמשי קצה. "בעתיד נוכל להזמין תמונה של הבניין או הבית ולקבל תצלום אווירי באיכות גבוהה באופן כמעט מידי", אומר קליינר. "כמובן שהמערכת תוכל לתעדף משימות לפי קריטיות ודחיפות".

"החזון כבר מיושם בשטח, הטכנולוגיה מספיק בוגרת"

בכל הנוגע לתחזיות לעתיד, אומר קליינר כי הצפי הוא להתפתחות מהירה. "אנחנו מפעילים כיום תשתית עירונית עבור גוף ממשלתי באיחוד האמירויות, ובעקבות ההצלחה צפויה התרחבות בהמשך גם לערים נוספות. הטכנולוגיה עצמה בוגרת מספיק, עברה את הניסויים ואף נמצאת בשימוש בשטח. האוטומציה, התחנה הקבועה, יכולת התגובה של המערכת, הרציפות והאמינות שלה - הופכים את השירות לתשתית לכל דבר".
3 צפייה בגלריה
איירובוטיקס
איירובוטיקס
עובדי חברת איירובוטיקס – ראשון משמאל מאיר קליינר מנכ"ל החברה.
(צילום: איירובוטיקס)

על רקע האישור המתקרב מה-FAA והרחפנים שטסים כבר עכשיו במגוון משימות באיחוד האמירויות, , קליינר אומר כי "בפעם הראשונה מזה שנים רבות, מתגבשת תשתית אווירית חדשה – לדעתי אנחנו בשלבים האחרונים של התכנסות הרגולציה, הטכנולוגיה, האוטומציה והבנת הערך מצד הלקוחות". לדבריו, "כל מי שמשתמש ברחפנים באופן ידני, מבין היום את הפוטנציאל האדיר של תשתית קבועה של רחפנים רב-תכליתיים - מבחינת עלויות, מכפיל כוח וכמות היישומים".
בשיתוף איירובוטיקס