ועידת הנדל"ן מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
"אנחנו רואים מצב שבו יזמים מצד אחד ורוכשים מצד שני יושבים על הגדר ומחשבים מסלול מחדש. זו תופעה שחוזרת על עצמה במחזוריות, אחת לכמה שנים, שיש איזשהו משבר שגורם לכולם לשבת על הגדר. מניסיון העבר, הציפייה היא שבסופו של דבר תהיה התפרצות של ביקושים כבושים", כך אמרה היום (ב') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, נחמה בוגין, בפאנל שעסק בהשפעות עליית הריבית על ענף הנדל"ן במסגרת הוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בוגין הוסיפה כי להערכתה, "תוך שנה מהיום כבר נראה איזושהי התייצבות".
1 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
רועי פדלון, נחמה בוגין ודרור פלדמן בוועידת הנדל"ן
( צילום: עוז מועלם)
לדברי דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות, יש התייצבות מסוימת בהיקף המשכנתאות שנוטלים לאחר הירידה המתמשכת בשנה האחרונה. "אין ספק שאנחנו נמצאים באיזשהו שינוי מגמה שהחל באמצע השנה שעברה, רבעון שלישי לתוך הרביעי, שבהם ראינו ירידה בכמות הביקושים לדירות ולמשכנתאות, בעיקר כתוצאה של עליית הריבית הסופר-מהירה שחווינו בשנה האחרונה", הוא אמר. "אבל כמסתכלים על נתוני מאי, אנחנו רואים שהשוק מתחיל להתייצב על 6-7 מיליארד שקל משכנתאות חדשות בחודש".
הוא מסביר כי אחת הסיבות לכך היא, "אנשים שיש להם הון עצמי וחזרו בחודשים האחרונים לשוק במידה מסוימת. בחודשיים האחרונים אנחנו רואים יותר ויותר בקשות מצד לקוחות שמבינים שהריבית לא הולכת לרדת בתקופה הקרובה, כלומר, אין מה להמתין לזה אם זה השיקול".
רועי פדלון, מנכ"ל ובעלים משותף של קבוצת הנדל"ן שפונדר פדלון, התייחס להתמודדות של הקבלנים והיזמים עם הזינוק בריבית. "אפשר לראות לא מעט אתרים שכבר קיבלו היתרי בנייה ולא מתחילים. יש קושי להתחיל לבצע, קושי לגייס מימונים וקושי לפתוח ליוויים", הוא פירט. "אבל אני חושב שיש פה דווקא הזדמנות, אני חושב שהשוק מגיב והוא יותר חכם מהכל. ההזדמנות של הריבית הכביכול גבוהה, אני לא בטוח שהיא גבוהה, אני בטוח שהתרגלנו לכסף בחינם, אני חושב שהיא יחסית סבירה. הריבית הכביכול גבוהה הזאת, גורמת לנו, היזמים, לייצר משהו שלא היה לפני שנה, כמו עסקאות ללא הצמדה למדד, ללא ריביות. אלה דברים שיכולים להכניס זוג צעיר למשחק של לקנות דירה, לפרויקטים במכירה מוקדמת או בהתחלת בנייה, שבעצם המפגש עם הדירה יהיה בעוד שלוש שנים".
פדלון הוסיף, כי "אני מאמין שבשלוש השנים הקרובות, כנראה שנצא מהמשבר הזה. בעוד שלוש שנים, מי שעלה על העגלה הזאת, סביר מאוד להניח שהוא יכנס לתוך המעגל הזה ובתוך חמש-עשר שנים הוא יוכל לשפר. זו הזדמנות אדירה בעיניי לקפוץ על העגלה בשלב הזה, לזוגות צעירים או לכל אחד שלפני שנה פשוט לא יכל. אז יש גם פלוסים בריבית הגבוהה ובתגובה היפה הזאת של השוק. לא חושב שצריך להתערב לו יותר מדי, אני חושב שאנחנו לבד נהיים יצירתיים יותר והשוק כופה עלינו ובעיניי יש בזה יתרון".
בוגין מציינת עוד היבט חיובי בתחום הנדל"ן לעליית הריבית: "עליית הריבית נתנה בוסט להתחדשות העירונית. אמנם אפשר לראות הרבה מאוד חברות יזמיות עוצרות. רואים קבלנים שמקבלים היתר בנייה אבל מעדיפים לחכות. אבל בהתחדשות עירונית אין את הבעיה הזאת, הפרויקטים הם ארוכי טווח ואין צורך לרכוש את הקרקע היום".
עם זאת, היא מבהירה כי "כל מה שקורה עם דיור להשכרה הוא מאוד בעייתי. השוק הזה פשוט נמחק עכשיו".
לדבריה, "השוק הזה חייב להתפתח. זה אחד הפתרונות החשובים. אני לא רואה את השוק מצליח להתגבר על הפער העצום בין ביקוש להיצע, ואני מאמינה שדיור להשכרה כאן בשביל להישאר. רק שמה שקורה בתקופה זאת, זה שהריבית הרגה אותו, זה תחום שבו התשואות יותר נמוכות ועליית ריבית פשוט מחסלת אותו. לטעמי, אחת המשימות הראשונות צריכה להיות לטפל בשוק הזה, להחריג באיזושהי צורה את השוק הזה מעליות הריבית המטורפות ולתת לתופעה הזאת להמשיך ולהתפתח".