בשיתוף yellow
תחום הדלק והאנרגיה מזוהה כמעט באופן טבעי עם גברים, אולם מסתבר שהם לא לבד. מספר נשים בישראל כבר נכנסו לתחום והפכו לזכייניות מתחמי רשת חנויות הנוחות yellow, ומנהלות בפועל תחנה שלמה.
"אחרי שנתיים וחצי במכירות בהייטק חיפשתי עבודה שונה ומאתגרת, פעילות עם אנשים. שמעתי שמחפשים זכיינים בפז והתחלתי להתגלגל עם הרעיון הזה", מספרת תומר קפלן בת ה-28, נשואה טרייה מהרצליה וזכיינית מתחם תדלוק yellow בעיר.
"תמיד חיפשתי לעשות משהו בכוחות עצמי ושיהיה בידיים שלי. זכיינות היא אמנם עסק עצמאי ממש, אבל עדיין יש לך את הגב של חברה גדולה ומאורגנת. ככה שהפכתי להיות עצמאית עם גב. הסיכון שאת מרגישה הוא לא כמו שאת מקימה את עצמך לגמרי מאפס".
גם ליאת חג'ג', בת 38, אם לשלושה, זכיינית של מתחם yellow בתחנת רופין כבר עשור עשתה מהפך בחייה בהחלטה. "למדתי בכלל בהנדסת תעשייה וניהול. כשהייתי סטודנטית עבדתי ברשת גדולה של תכשיטים וניהלתי מספר סניפים והמשכתי להתקדם שם. ואז חבר של בעלי לקח זכיינות פז ואמר לי זה תפור עלייך. במקום שתעבדי בשביל אחרים תעשי לעצמך".
"בהתחלה היה הלם", מספרת חג'ג'. "משכירה הפכתי לאחראית לפרנסה של אנשים אחרים וצריכה לשלם להם משכורות. כמנהלת, את חייבת להיות אדם חברותי שיודע להכיל וגם קצת פוליטיקאית, כי את צריכה לשמר את העובדים. אחרי עבודה קשה הצלחתי לעשות את זה, והיום אני מחזיקה מתחם ענק עם עשרות עובדים – זה סיפוק אדיר".
2 צפייה בגלריה
"יש סיפוק גדול בעבודה עם לקוחות" - ליאת חג'ג'
"יש סיפוק גדול בעבודה עם לקוחות" - ליאת חג'ג'
"יש סיפוק גדול בעבודה עם לקוחות" - ליאת חג'ג'
(צילום: עזרא לוי)
חג'ג', שרואה את חברותיה לתואר עובדות בהיי-טק ובתעשייה לא מתחרטת על ההחלטה אלא להפך. "השכר שלי היום הוא מהטובים שיש בשוק לנשים, בטח ביחס לשעות. אם הייתי הולכת לעבוד במקצוע אותו למדתי, כמהנדסת, הייתי עובדת הרבה יותר שעות ומרוויחה פחות. היום גם אם אני עובדת מסביב לשעון, התגמול והסיפוק בהתאם".
"יש לי גמישות שאין לאנשים אחרים. בניתי במהלך השנים צוות מצוין, אם הילד חולה באמצע היום ואני קופצת לקחת אותו ומביאה אותו לעבודה או נשארת איתו בבית, אני יכולה להיות רגועה כשהעובדים שלי בעסק. גם הילדים מאוד מחוברים ועוזרים במשימות קטנות בחנות. אנחנו מתייחסים לעסק כמשפחתי - כך שאם אני עובדת במהלך היום וממשיכה לתוך הלילה יש לי את התמיכה מהמשפחה. אם הייתי שכירה עכשיו במשרה מלאה לא הייתי יכולה לחבר את המשפחה באופן כזה, וגם הייתי כנראה משתכרת פחות".
"יש סיפוק גדול בעבודה עם לקוחות", מוסיפה חג'ג'. "אני מכירה באופן אישי מאות לקוחות שבאים מדי יום לעשות את הקניות בחנות ולתדלק. אני יודעת איזה קפה שותה מי, למי להכניס את הבורקס לתנור כבר כשהוא נכנס בדלת ואיזה מסטיקים הוא אוהב. יש הערכה הדדית ונאמנות של לקוחות שנהנים מהשירות. מערכות היחסים הבינאישיות שיצרתי עם הלקוחות ועם העובדים שלי היא המרכיב הסודי להצלחה".
גם תומר קפלן כבר מזוהה עם חנות הyellow שלה. כשהיא נשאלת על הרמת הגבה כשרואים אישה צעירה מנהלת תחנת דלק, היא אומרת שזה דווקא ההפך הגמור. "כשהגעתי, אנשים מהשכונה הכירו אותי מתוך החנות וכולם הופתעו לטובה שהתחנה הזו שלי. בעיניי זה אפילו גורם ליותר הערכה. אנשים ממש פרגנו והרימו. רואים שאני עובדת קשה, משקיעה, מקפידה על רמת שירות גבוהה ומפרגנים".
2 צפייה בגלריה
תומר קפלן
תומר קפלן
"כולם הופתעו לטובה שהתחנה הזו שלי". תומר קפלן
(צילום: עזרא לוי)
קפלן מנהלת כיום כ-16 עובדים, רובם עובדי yellow, אך גם מתדלקים. היא מנהלת את הפעילות השוטפת של התחנה, מהזמנת מלאי מוצרים לחנות נוחות, הוצאת תלושי משכורת ועד הזמנת מלאי דלקים וסיוע לרכבים שנתקעו בדרך והגיעו לתחנה.
אז את דוחפת ידיים למכסה המנוע?
"יש לי פה מתדלק שהוא מוכשר לדברים האלה, אבל גם לי יוצא לצאת החוצה ולעזור. אני עברתי הכשרה גם בתחום הטכני של הדלק. אם צריך לפתוח את המכלים ולעשות מדידות ידניות אני מלכלכת את הידיים ועושה את זה. אני לא מתביישת. זה העסק שלי והכסף שלי, ואני רוצה שהוא יצליח".
ומה לגבי השכר? הרי באת מההייטק
"אי אפשר להשוות. ב-yellow יוצא לי שכר הרבה יותר גבוה, זה לגמרי עסק שלי אז כל מאמץ מורגש אצלי בכיס. נכון שיש השתתפות עם פז אבל העסק מנוהל על ידי ובהתאם לכך אני מכשירה עובדים למכירות איכותיות, למכור ללקוחות מה שצריך. אין מה להשוות להייטק בכלל. ככל שאני מפתחת יותר כך פוטנציאל ההכנסה גדל. אני מתחילה כל בוקר בחיוך לעובדים שלי, ללקוחות שלי ולספקים שלי – מה עוד אפשר לבקש".
בשיתוף yellow
פורסם לראשונה: 11:58, 13.09.22