ועידת החינוך מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
מנכ"ל החברה למתנ"סים, טל בסכס, דיבר הבוקר (יום רביעי) בוועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות" על אתגרי החינוך הבלתי-פורמלי, והציג כיצד פועלת החברה כדי להשלים את הלימודים בבית הספר ולצמצם פערים. "אחד האתגרים הגדולים ביותר הוא שמעט מאוד - מעט מדי - מתקציב המדינה מופנה לאתגרים של החינוך הבלתי-פורמלי", הבהיר בסכס.
1 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
מסייעים גם בטיפול באלימות בחברה הערבית. בסכס
(צילום: דנה קופל)
לדבריו, "רק שני אחוז מתקציב החינוך מופנה למסגרת הלא-פורמלית, מה שנקרא 'המסגרות המשלימות', למרות הפוטנציאל". בסכס הסביר על פעילות החברה למתנ"סים, ובהמשך הדגים גם כיצד היא מסייעת לילדים ובני נוער משכבות נמוכות יותר להיכנס למסגרת מסודרת. "מעבר לפעילות שמחברת בעצם בין הפעילות הפורמלית ללא-פורמלית, המנעד של התחומים שאנחנו נותנים - בהם שירותים ברמה הקהילתית ובמסגרת החברתית, מגיל לידה ועד גיל זקנה - הוא עצום", אמר. "פוגשים אותנו במהלך השנים הרבה מאוד אנשים שלא תמיד יודעים שהם מקבלים שירותים מהחברה למתנ"סים".
ביחס לחינוך הבלתי-פורמלי אמר בסכס כי "בסוף כולנו מסכימים, וגם המחקרים מוכיחים את זה, שקיים רצף ולשם העולם הולך - וגם משרד החינוך עושה מהלכים משמעותיים מאוד בחיבור בין הפורמלי ללא פורמלי. כולנו מבינים שהחינוך לא מסתיים במסגרת כותלי בית הספר, אלא הוא ממשיך גם אחרי זה. המרכזים הקהילתיים, שיושבים למעשה בפריסה ארצית במדינת ישראל, מתמודדים עם אתגרים חברתיים שאני לא חושב שיש עוד ארגונים שמתעסקים איתם".
החברה למתנ"סים פועלת בכל רחבי הארץ, אך לא בכל היישובים האתגרים זהים. "אנחנו נותנים שירות לכל החברות במדינת ישראל, מכל האשכולות, וזה נותן לנו יכולת לקבל פרספקטיבה על מה שנדרש. יכול להיות שבשכונה מאוד מסוימת יש הרבה מאוד אתגרים וצרכים וקהילות שונות שצריך להתאים להן את המענים. למשל, הנושא של צמצום פערים חברתיים ומוביליות חברתית - זה אחד האתגרים המשמעותיים שהחברה למתנ"סים מתמודדת איתם. הבנו שמסגרת יום הלימודים הפורמלית נותנת לך כלים, אתה לומד בה ומשתדל בה, והיא מערכת הרבה יותר מחייבת ונוקשה. אבל, כדי לאפשר לאוכלוסיות מסוימת מפריפריה חברתית-גיאוגרפית שוויון הזדמנויות, הקמנו יחד עם יותר מ-100 רשויות מקומיות את מרכזי 'למידה מהלב'. זו מערכת נוספת שמאפשרת לעשרות אלפי תלמידים שמגיעים כל יום לקבל חיזוק לימודים בתחומים שונים, מכיתה א' עד י"ב".
גם בחברה הערבית פועלת החברה למתנ"סים. "אני בקשר ישיר עם ראשי הרשויות המקומיות בחברה הערבית ועם ח"כים ושרים בממשלות השונות", אמר בסכס. "יש כאלה שיגידו שבמהלך השנים הייתה הזנחה או חוסר במבנים או אי-מתן דגש מספק על הצורך החברתי".
לדבריו, הנושא של האלימות בחברה הערבית עולה לאחרונה, אך "אנחנו לא מתעסקים בשיטור או במניעת פשיעה - אלא במתן פתרונות מניעתיים, שבעצם מאפשרים פתרונות אלטרנטיביים טובים יותר, בריאים יותר, חינוכיים יותר. בסופו של דבר, מחוץ לבית הספר, המרכז הקהילתי שאנחנו מעמידים מייצר נוחות ובית מאוד בטוח לילדים שאיך נגדיר אותם? 29% מהם חסרי מעש (לפי נתוני מבקר המדינה, נכון לנובמבר 2021, 29% מהצעירים בחברה הערבית מוגדרים 'חסרי מעש' - פי 2 ממוצע ה-OECD). כשאתה חסר מעש, אתה נפלט לרחובות. זו סטטיסטיקה שמבקר המדינה הציג, ופה אנחנו נכנסים לתמונה במתן מעטפת שלמה של תוכניות, גם ברמה המקומית וגם כזרוע ארוכה, זרוע ביצועית של הממשלה".