המשנה ליועמ"שית עו"ד אביטל סומפולינסקי אישרה לשר הפנים משה ארבל מש"ס לחלק את כרטיסי המזון המזוהים עם שר הפנים אריה דרעי. סומפולינסקי חייבה את ארבל בשינויים בקריטריונים אך עדין לא ברור מהם. משמעות הדבר היא שארבל יוכל לחלק את הכרטיסים לפני החגים ומה שחשוב עוד הרבה יותר מבחינת ש"ס – ערב הבחירות לרשויות המקומיות. בקשת ההעברה התקציבית של 400 מיליון שקלים לכרטיסים ממתינה בוועדת הכספים של הכנסת וצפוי שתאושר בתחילת ספטמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
במסגרת הכספים הקואליציוניים קיבל שר הפנים לשעבר אריה דרעי מיליארד שקלים לחלוקת כרטיסי מזון באמצעות משרד הפנים, אף על פי שהמשרד המטפל בעוני הוא משרד הרווחה. הכוונה של ש"ס היא לחלק 400 מיליון שקלים לפני החגים הקרובים ועוד שתי פעימות של 300 מיליון בשתי תקופות החגים ב-2024. הניסיון מלמד שסניפי ש"ס עושים שימוש הסברתי נרחב בכרטיסי המזון במסגרת התעמולה שלהם ולכן עשויה להיות לכך השפעה גדולה על הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות.
1 צפייה בגלריה
מתחם הקייטרינג גולדיס בירושלים
מתחם הקייטרינג גולדיס בירושלים
הקריטריון העיקרי לחלוקת הכספים הוא קבלת הנחה של 70% בארנונה - קריטריון שמעניק העדפה ברורה למשפחות חרדיות
(צילום: עמית שאבי)
הקריטריון העיקרי לחלוקת הכספים הוא קבלת הנחה של 70% בארנונה - קריטריון שמעניק העדפה ברורה למשפחות חרדיות בכלל ולמשפחות אברכים בפרט. לעומת זאת, רק 14% מהמשפחות שנמצאות בחוסר ביטחון תזונתי חמור (רעב) עומדות בקריטריון. השאיפה של ש"ס היא לתת 300 שקל בכל פעימת חלוקה להורה ו-225 לכל ילד עד 8 ילדים - וכדי לעמוד בכך היא צריכה להגביל את מספר המקבלים.
בישיבת הוועדה לטיפול בשורדי השואה של הכנסת באמצע יולי הודיע שר הפנים משה ארבל מש"ס על הוספת שורת אוכלוסיות למקבלי הכרטיסים. קשישים מקבלי השלמת הכנסה מהביטוח הלאומי יקבלו אוטומטית בלי להגיש בקשה - מה שיוסיף 55 אלף משקי בית ל-335 אלף שקיבלו בקורונה. כמו כן היו אמורות לקבל סכומים מלאים שתי אוכלוסיות נוספות - 15 אלף נכים ניצולי שואה ו-11 אלף נשים שמקבלות מזונות מהביטוח הלאומי . התווספו גם 46 אלף משפחות שמקבלות הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי, שהן מהמשפחות העניות בארץ אלא שהן היו אמורות לקבל 50% בלבד.
הסיכום הזה עוגן במכתב של סומפולינסקי, אבל טיוטת קריטריונים חדשה שהעביר משרד הפנים לפני שבועיים לא עמדה בסיכום. כך למשל סומפולינסקי כתבה שגם נכים ניצולי שואה יהיו זכאים לקצבה אבל משרד הפנים הגביל את המקבלים למי שיש להם יותר מ-50% נכות - מה שמוריד את מספר המקבלים מ-15 אלף ל-3,000 בלבד. כמו כן קבע המשרד כי בקרב מקבלות המזונות ומקבלי הבטחת הכנסה יקבלו את הכרטיסים רק ההורים ולא הילדים - מה שמשאיר לפחות 50 אלף ילדים עניים בחוץ וכנראה גם עניים הרבה יותר.
במכתב ששלחה יו"ר הועדה לטיפול בשורדי השואה, השרה לשוויון חברתי לשעבר מירב כהן מיש עתיד, היא כותבת לארבל כי "טיוטת הקריטריונים לא כוללת כל נימוק, הסבר, או נתונים שיוכלו לתמוך את הבחירה באמות המידה האמורות ולהניח את דעתנו". בשבוע שעבר התקיים ברור נוסף אצל סומפולינסקי ועכשיו הודיע ארבל שקיבל אישור לחלוקת הכספים. עם זאת, הוא חויב בשינויים בקריטריונים שעדיין לא ברור מהם.