לא פחות מ-771 מיליון חבילות מחו"ל, פטורות ממס, יובאו על ידי אזרחים פרטיים לארצות הברית בשנת 2021. מדובר בגידול של כ-550 מיליון חבילות לעומת 2016.
הסיבה: בשנת 2016 חוקק חוק בארה"ב שמעלה את הפטור ממס על חבילות כאלה מ-200 דולר ל-800 דולר (כל עוד הן ארוזות וממוענות לאזרחים, ולא לחברות). נזכיר כי בישראל הפטור ממס עומד על 75 דולר בלבד, והיו כאלה שטענו במהלך השנים כי צריך להעלות את הסכום.
עכשיו, הפוליטיקאים בארה"ב רוצים לבטל את החוק, או לחוקק אותו מחדש, כשהמטרה היא להוריד את הסכום שמזכה בפטור באופן משמעותי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ספינה נתקעה בסואץ
ספינה נתקעה בסואץ
אוניה עם סחורות
(צילום: AFP)

סיבות פוליטיות וכלכליות

"הזינוק בכמות החבילות, בטח אלה שמגיעות מסין, גורם לחרדה", כך הסביר ג'ון דרייק, סגן נשיא בלשכת המסחר האמריקנית, שדווקא מתנגד לשינוי, את הדעה הרווחת בארה"ב. לפי הנתונים, 60% מ-771 מיליון החבילות שיובאו לארה"ב בשנת 2021 הגיעו מסין.
בשנה שעברה, דמוקרטים בבית הנבחרים ניסו לחוקק חוק שיאסור על מוצרים תוצרת סין ליהנות מהפטור המדובר, אך קבוצות עסקיות משמעותיות וחברים רפובליקנים בקונגרס התנגדו לכך, ולכן הוא לא עבר.
כמה חודשים בלבד עברו מאז והרוח בקונגרס השתנתה. שתי המפלגות הגדולות בארה"ב מבינות כי צריך לבצע שינוי כדי למנוע את ההשתלטות הסינית על היבוא למדינה, וכבר החלו לא מעט דיונים בנושא.
"אני חושב שכולם צריכים להודות בטעות שבוצעה", אמר רוברט לייטייזר, נציב הסחר של ארה"ב בתקופת שלטונו של הנשיא דונלד טראמפ. "אף אחד לא חלם שזה יקרה. בכל יום מגיעות כשני מיליון חבילות לארה"ב, רובן מסין. אין לנו מושג מה יש בתוכן".
אם נניח לרגע את המאבק הפוליטי בין ארה"ב לסין, החוק הנוכחי גם משפיע על הכלכלה האמריקנית. לטענת לייטייזר "חברות בינלאומיות מנצלות את 'הפרצה' ומפטרות עובדים בחנויות בארה"ב וגם בפס הייצור", כי משתלם להן יותר לשלוח חבילות אותן מספקים עובדים ממדינות אחרות מאשר לשלם לעובדים בארה"ב. הוא ניסה לדחוק בקונגרס להוריד את הפטור ל-100-50 דולר.

החברות האמריקניות משלמות מיליארדי דולרים

בארה"ב מציינים בעיקר שתי חברות - Shin ו-Temu, ששולחות סחורה ישירות ללקוחות פרטיים. בדוח שפורסם ביום חמישי בבית הנבחרים נכתב כי שתיהן לבד אחראיות ככל הנראה ליותר מ-30% מכלל המשלוחים הפטורים ממס שנכנסים לארה"ב בכל יום, שהם כמעט 600 אלף חבילות.
בדיון בבית הנבחרים נטען גם כי בזמן שקמעונאים אמריקניים כמו Gap ו-H&M שילמו יחד בשנת 2022 כמיליארד דולר על מיסי יבוא, כמעט כל הסחורה של Shin ו-Temu מגיעה לארה"ב תוך שימוש בפטור ממס.
בסנאט כבר החלו להציע מספר חוקים בנושא, רק בחודש האחרון. לפי אחד מהם, יש להוציא חלק מהמדינות מהפטור, וכמובן שסין וגם רוסיה ביניהן. הצעה אחרת מדברת על השוואת הפטור ממס לאירופה. כך למשל, אם במדינות האיחוד האירופי הפטור ממס על יבוא חבילות הוא עד סכום של 165 דולר (כך זה באיחוד האירופי), חבילות שיגיעו מאותן מדינות לארה"ב יהיו פטורות ממס עד לאותו הסכום.
המתנגדים להפחתת הסכום ממנו יגבו מס על חבילות, ובראשן לשכת המסחר האמריקנית והאיגוד הלאומי של התעשיינים, טוענים כי שינויים מהותיים כאלה "יכפו עלויות גורפות על עסקים, עובדים וצרכנים אמריקניים, יוסיפו לחצים אינפלציוניים חדשים על הכלכלה ויחריפו את השיבושים המתמשכים בשרשרת האספקה בנמלי ארה"ב. "יש סיבה שהקונגרס העלה את הסכום מ-200 ל-800 דולר בשנת 2016. הוא ידע שזה יספק תחרות עבור הקהילה העסקית בארה"ב, וגם הבין כי גביית מיסים על סכומים נמוכים כאלה לא באמת שווה את הטרחה".