כולנו מכירים את Shein כאתר סחר אלקטרוני סיני שמוכר ביגוד בזול. הצלחתו הגדולה גרמה לו תוך שנים ספורות בלבד להתחיל ולהתחרות בשחקנים הגדולים בשוק, ולא רק בתחום האופנה.
שיין עובר ממכירת ביגוד לפלטפורמה בה סוחרים אחרים יכולים למכור דרכה הכל, בדומה לאמזון. השינוי, עליו דווח כבר בדצמבר האחרון בוול סטריט ג'ורנל, קורה כשהחברה מחפשת הזדמנויות לגדול עוד יותר, בדומה לאמזון, שהחלה בכלל את דרכה כאתר למכירת ספרים אונליין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שיין
שיין
Shein
(צילום: רויטרס)
שיין השיקה לאחרונה את פלטפורמת הסחר האלקטרוני שלה בארצות הברית, מקסיקו וברזיל, כשמהטרה שלה היא להפיץ אותה גם באירופה בשלב מאוחר יותר. "אנחנו מחפשים מוכרים שישלימו את היצע המוצרים שלנו, ויסייעו לקהל הלקוחות שלנו", אמר פיטר פרנוט-דיי, ראש מחלקת האסטרטגיה בחברה לוול סטריט ג'ורנל.
כדי לגייס מוכרים לפלטפורמה, שיין הודיעה ברשתות החברתיות על תמריצים שתיתן להם, כמו למשל שלושה חודשים ללא עמלת מכירה, וגם פרסום בחינם. כדי להצטרף לפלטפורמת המכירות של שיין, המוכרים צריכים להוכיח כי סך המכירות השנתיות שלהם באמזון עומד על לפחות שני מיליון דולר.
המטרה של שיין היא להציע תמריצים משמעותיים ל-100 אלף מוכרים, שיגיעו למכירות שנתיות של 100 אלף דולר, ול-10,000 מתוכם, שיגיעו למכירות של מיליון דולר תוך שלוש שנים. רוב המוצרים שנמכרים כעת על ידי מוכרים הם של מותגים זולים, אבל בפלטפורמה האמריקנית של שיין, יש גם מוצרים של מותגים יוקרתיים.
שיין כבשה בזמנו את השוק האמריקני בזכות חצאיות שנמכרו ב-5 דולר וג'ינסים ב-9 דולר. היא נחשבת לקמעונאית האופנה שגדלה בקצב המהיר ביותר בארה"ב, עם נתח שוק של 40%, לפי חברת Earnest Analytics מניו יורק. שיין מכרה בארה"ב רק בשנת 2022 ביגוד ומוצרים בשמונה מיליארד דולר, כרבע מסך המכירות שלה בכל העולם. יחד עם זאת, לאור האינפלציה בארה"ב, קצב המכירות שלה הואט ב-13% בחמשת החודשים הראשונים של 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

תתחרה קודם ב-Temu

ההצלחה של שיין עד כה נבעה מהמודל העסקי שלה. החברה משתמשת באלגוריתם כדי לחזות את דרישת הלקוחות והעדפותיהם על סמך פעילויות הגלישה שלהם. במקביל, היא עובדת עם אלפי מפעלים קטנים בסין, ומבצעת דרכם תחילה הזמנות בכמות קטנה כדי לבדוק את השוק, ולאחר מכך מגדילה את הכמות לפי הדרישה מהלקוחות, מה שמסייע לה, לטענתה, לצמצם את עלויות הבלאי שלה למספרים חד ספרתיים, לעומת ממוצע של 30% בענף האופנה.
שיין תמשיך לייצר מוצרי ביגוד, קוסמטיקה ולייף סטייל, ובמקביל תסייע למוכרים בפלטפורמה להקטין עלויות בעזרת גישה לכלי המדידה וניהול הספקים השונים שלה. יש לציין כי פתיחת האתר למוכרים נוספים תהווה אתגר לשיין בכל מה שקשור לשרשרת האספקה שלה. היא תצטרך לדעת לנהל מוכרים ולהבטיח כי הלוגיסטיקה והמשלוחים יעבדו כמו שצריך.
החברה הסינית נכנסת, כאמור, לשוק בו שולטת אמזון, שבנתה במשך שנים רבות את המערך הלוגיסטי שלה. נראה כי תחילה תתמודד שיין מול Temu, שכבר משתמשת במוכרים סיניים כדי לשלוח סחורות במחיר זול במיוחד ללקוחות ברחבי העולם.
Temu הושקה בארה"ב בספטמבר 2022, ומאז הספיקה להתרחב ליותר מ-20 מדינות. שיין כבר החלה למכור פריטי נישתיים מאוד מהסוג שיריבתה, Temu, מתמקדת בהם, כמו למשל מכונות כביסה קטנות ומלכודות נגד זבובים.
השינוי של שיין הוא חלק מהאסטרטגיה שלה לבניית תשתיות אספקה מחוץ לסין. בארה"ב החברה כבר פתחה שני מרכזי הפצה גדולים, וכעת בונה את השלישי. רבים מהמוצרים שנמכרים כעת על ידי מוכרים בפלטפורמה שלה מגיעים ללקוחות תוך 7-4 ימים, כאשר זמן האספקה של המוצרים אותם מספקת החברה עצמה יכול להגיע עד ל-14 ימים.