ועידת הנדל"ן מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, יצחק מויאל, סיפר הבוקר (שני) בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות" על המחסור בידיים עובדות והקשר למחירי הדירות. "ממשלות ישראל כשלו בכל דבר שקשור להכשרה מקצועית בענף הבנייה", טען מויאל.
בוועידה השתתפו שרים, מומחים ובכירי ענף הנדל"ן בישראל. לדברי מויאל, "במהלך היום שמעתי על בניית 150-120 אלף יחידות דיור, יש את נושא עליית הריבית ובעיות של תשתיות - אבל זו הבעיה המרכזית שהממשלה לא טיפלה בה. חסרים בענף הבניין יותר מ-40 אלף עובדים מקצועיים, בהם 4,500 מנהלי עבודה וצריך לבנות תוכנית חומש להכשרתם".
1 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
מויאל בועידת הנדל"ן. "מקווה ששר העבודה יטפל במחסור בעובדים"
( צילום: עוז מועלם)
מויאל הסביר כי "בענף יש 42 מקצועות, יש עובדים זרים ועובדים פלסטינים. אבל איפה הישראלים? יש המון ישראלים שמוכנים לבוא לעבוד בענף בגלל התנאים אבל אין איפה ללמד אותם. סגרו את כל ההכשרה המקצועית ועכשיו פותחים אותה וצריך להביא מדריכים שלא קיימים. יש קבוצה מאוד ותיקה של עובדים שהגיעה לפה בשנות ה-90 ושאוטוטו יוצאת לפנסיה".
מה צריך היום לעשות בשביל לטפל בזה? "ברגע שראינו שהממשלות הקודמות לא עושות מספיק הוצאנו לפועל כמה הכשרות מקצועיות, למשל שלשילדאים ומנהלי עבודה שחסרים והיום יש כל מיני מסלולים. אני בתפקיד 15 שנה, שר העבודה הנוכחי מרים את הכפפה, אבל זה לא יעזור לו אם הוא לא יקבל תקציבי עתק להכשרת הדור שרוצה להיכנס לענף הבניין".
מויאל ציין כי על אף שזה לא התפקיד של ההסתדרות "באמצעות הקרן ובמימון שלנו בנינו מסלולים עם הטבות מסוימות, עשינו קורסים למנהלי עבודה בכירים שאף אחד לא טיפל בהם שנים. למה אנחנו צריכים לממן את זה? זה משהו שהמדינה צריכה לעשות. אני מקווה ששר העבודה עם הצוות של המשרד שלו ידפוק על השולחן במשרד האוצר ושיתנו לענף הבניין את החוסר המטורף של עובדים מקצועיים".
מה מצפה לעובדים הישראלים בענף הבנייה? "לפני פחות משנה חתמנו על הסכם קיבוצי חדש שמעלה את שכר המינימום מ-5,000 ל-6,300. אם השר יחתום על צו הרחבה בתקופה הקרובה יותר מ-200 אלף עובדים בתקופת ההסכם יקבלו תוספת שכר של 1,000 שקלים. השכר הבסיסי של מנהלי עבודה בתקופת ההסכם יעלה מ-10,000 ל-16 אלף שקלים. איפה עוד יש הסכם קיבוצי כזה במדינת ישראל שנותן בתקופת ההסכם תוספת של 60%?".
מויאל הוסיף: "חתמנו על הסכם קיבוצי ייחודי בעולם שגם העובדים יקחו אחריות על גורל הבטיחות ואם גם הוא יורחב מצד אחד יהיה לנו הסכם קיבוצי שיעודד את הצעירים לבוא לעבוד, יש להם מסלול קידום, שכר, תנאים, פנסיה, תוספת שכר של 10% בקרן השתלמות, ולצד זה את כל סוגי הביטוחים עד אופק ניהולי, עתיד מקצועי, ושכר מאוד גבוה. מצד אחד אם הצו הרחבה ייחתם, אין לי ספק שאלפי ישראלים ירצו להיכנס לענף הבנייה, אבל מצד שני, צריך להכשיר אותם".
מה הקשר בין הכשרה למחירי הדירות? "עובד מיומן ומקצועי תורם לאיכות הבנייה ולקיצור זמן העבודה. בגלל שחסרים עובדים מקצועיים, המעסיקים מביאים עובדים ללא שום הכשרה מקצועית. אין להם ברירה, אין להם ידיים עובדות, אז הם מתפשרים. במקום לקחת עובד אחד מקצועי לוקחים שלושה - אחד שמחזיק, אחד שמרים ואחד שמסתכל. בגלל שאין מספיק עובדים מקצועיים זמן העבודה מתארך וגם האיכות. אחת הבעיות הקשות שחברות הבנייה וקבלנים מתמודדים איתן זה כל מה שקשור לליקויי בנייה, ומי שעושה אותם אלה העובדים. אם העובד לא מיומן, אתה לא מתפלא שיש בעיות. לכן היום חברות הבנייה הגדולות, כדי לא לפגוע באף אחד, הצליחו לפתוח כיתות לימוד אצלן. ותראה מה - פלא".