בשיתוף אתר "המקצוענים"
המסדרון, הוא חלל שבבתים רבים נשכח מאחור ומוזנח מבחינה עיצובית. ביותר מדי בתים, קירות המסדרון נראים כמו לוחות קנבס ריקים שכמו מתחננים שמישהו יתייחס אליהם.
אמנם זהו אולי החלל שתגיעו אליו בסיום השיפוץ, ואולי אפילו כמה שנים לאחר המעבר, אך זה לא חייב להיות ככה. וגם אם כן, מוטב מאוחר מלעולם לא.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אז איך אפשר לשדרג את המסדרון בקלות? לפניכם מדריך ורעיונות להשראה שקל ליישם.

התחשבו ברוחב המסדרון ותנו עדיפות למעבר נוח

עשה: המסדרון מספיק רחב? תוכלו אפילו לנצל אותו לאחסון עם ארונות נסתרים שלא יגרמו לבית שלכם להרגיש כמו חדר ארונות אחד גדול.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אחד השימושים הנפוצים והמוצדקים ביותר למסדרונות הוא לאחסון של חפצים מאחורי ארונות נסתרים או אחסון של ספרים על מדפים או ספריות דומיננטיות.
ספרים, בעלי רוחב צר ממילא, ואינם מקטינים משמעותית את המעבר.
אל תעשה: המסדרון צר? זה לא המקום להוסיף ספסלים, מתלים מגושמים, מדפים בולטים וכל רהיט שקל (וכואב) להיתקל בו. במקרה הזה, פחות זה יותר. הרבה יותר מרווח.

קיר גלריה? זכרו שהמסדרון הוא לא מוזיאון

עשה: מסדרון הוא באמת אחד החללים המבוזבזים מבחינת אמנות. רבים ממהרים לתלות אמנות מעל הספה בסלון, אך מזניחים את חלל המעבר הזה, וחבל.
זה יכול להיות קיר גלריה שכולל שילוב של הדפסים, פורטרטים, משפטים שאתם מתחברים אליהם ויצירות של אמנים אהובים עליכם.
מנגד, זה יכול להיות גם בחירה בפריט אמנות ענק ומוגזם, אפילו שניים זה מול זה. אם המסדרון חשוך, כדאי לבחור אפשרות להאיר אותו בצורה שתחמיא לתמונות שבו.
אל תעשה: לא צריך להוציא מהבוידעם את כל התמונות שקיבלתם בירושה. אמנם אמנות לא אמורה "להתאים" כמו סט, אך כדאי שיהיה קשר הרמוני בין סוגי האמנות השונים, המסגור שלהם והמיקום שלהם.
עומס יתר לא בהכרח יעבוד טוב. ככל שאתם מעמיסים, כך תצטרכו להיעזר במי שיודע איך לחבר את הכל יחד לכדי אמירה אחת מגובשת.
אחרת, זה רק יראה כמו אוסף של פריטים לא קשורים, קצת כמו גלריית כל-בו שעושה חשק לצאת ממנה מהר.

שטיחים: מסדרון צר? מקסמו את השטיח עד לקירות. רחב? תוכלו לשלב כמה שטיחים
אל תעשה: שטיחים הם בהחלט פתרון שמוסיף חום לחלל הקר והמנוכר של המסדרון. ואולם, יש כמה כללי מפתח שכדאי להיצמד אליהם.
נתחיל הפעם מכללי האיסור: בטיחות לפני הכל. לכן, הקפידו למקם שטיח בחלל זה רק אם הוא כולל מתחת משטח מונע החלקה.
זכרו שזהו חלל שהולכים בו הלוך ושוב ביומיום (בשונה משטיח שממוקם מתחת לרהיטים בסלון, למשל), ומטבע הדברים הוא יכול להיות מאוד מסוכן להחלקה.
הקצוות שלו יכולים להתקפל, והוא יכול להתקפל במרכז ולגרום לכם למעוד.
לגבי רוחב השטיח, הרי שמומלץ להימנע מבחירה בשטיח צר יותר מרוחב המסדרון, אם המסדרון ארוך וצר ממילא. ככל שהשטיח יהיה רחב יותר וקרוב לקירות של צדי המסדרון, כך הוא ירגיש רחב יותר.
לגבי הגוון, הרי שגם אם הצבע החביב עליכם הוא לבן, לא בטוח שזהו הגוון המומלץ לשטיח מעבר שמרבים לדרוך עליו ביומיום. אחרת, הוא יהפוך מהר מאוד לחום.
עשה: התאם את אורך ורוחב השטיח לגודל המסדרון. ככל שהוא צר יותר, כך מוטב לבחור בשטיח מאורך וצר. אם לעומת זאת המסדרון רחב, בהחלט מוטב להשתמש בשטיח מרובע יותר, או עגול. הכל, בהתאם לתנאי השטח.

אל תשכחו את תקרת המסדרון: תוכלו אפילו לצבוע אותה בצבע הקיר שבקצה

עשה: גם אם נדמה לכם שאת הקיר העליון ממילא לא רואים, אתם טועים. בייחוד במסדרון, תקרה מעניינת יכולה לעשות את ההבדל בין חלל סתמי לחלל מעוצב. צביעה, תוספת של קורות עץ, טקסטורה מעניינת ותאורה שתדגיש זאת? לכו על זה. בלי להתלבט בכלל.
אל תעשה: לא כדאי לתלות גופי תאורה משתלשלים לגובה נמוך מדי. זכרו, מדובר בחלל מעבר ולא בפינת אוכל או בפינת טלוויזיה.

חצי-חצי: צבע, חיפויים, קרניזים ושילובים מעניינים על הקירות

עשה: אמנם באיחור, אבל גם לישראל הגיעו הקרניזים וחלוקת הקירות לשני חלקים באמצעות צבע ופס הפרדה מעניין. זה מוסיף תחכום, סטייל, מאפשר לבחור בצבעים דרמטיים מבלי שירגישו עמוסים מדי ולשלב אותם עם טפט מעניין.
קיר בגוון כהה יותר, בהחלט יוכל לשמש רקע טוב לאמנות, ולהדגיש אותה לא פחות ואף יותר מקיר קנבס לבן.
אל תעשה: אל תבחרו בצבע שקשה לנקות. קיים כיום מגוון גדול של צבעים אקריליים רחיצים.
חלל זה, לרוב נוטה להתלכלך מהר יחסית עם סימני ידיים. לכן, לא משנה מהו הגוון שאתם בוחרים מתוך מניפת הגוונים, חשוב יותר סוג הצבע.

הקיר בקצה המסדרון: הקיר הבולט בחלל זה הוא זה שממול

עשה: גם אם הקיר הזה מרגיש קטן מדי, הוא למעשה בולט הרבה יותר מהקירות שמשני צדי המסדרון.
אם יש בו נישה, תוכלו למקם בקצה המסדרון ספסל, כריות, מדפים, עציצים, גוף תאורה, פסל... כל דבר שאתם אוהבים ושמתאים לסגנון העיצוב של הבית.
אל תעשה: אם קצה המסדרון הוא ממש בפינת הכניסה לחדר, תנו עדיפות לגישה נוחה אל החדר על פני העמסת הקיר הסופי בעודף פריטים. העיצוב, במקרה הזה, בהחלט בעדיפות שנייה אחרי פרקטיות.

האור בקצה המסדרון: אל תשכחו תאורה

עשה: תאורת התמצאות בתקרה, שכוללת כמה גופי תאורה זהים, יכולה ליצור קו המשכיות יפה ומסוגנן.
גם גופי תאורה תלויים בצדדים, פמוטי תאורה או גופי תאורת אווירה צמודי קיר (אפ-אנד-דאון) שזורקים הילת אור לעבר הקיר, יכולים להתאים.
אם יש בקצה המסדרון חלון, תוכלו לשלב תחתיו ספסל ישיבה מואר ונעים, ואף לשלב גוף תאורה עומד שיהיה נעים לקרוא בו גם כשמחשיך.
אל תעשה: הימנע מתאורה מסנוורת, העדיף תאורה חסכונית שכן זהו חלל שבו גם אם תשכחו את האור דולק מרבית שעות הערב, כדאי שהוא לא יעלה לכם בחשבון החשמל.
כמו כן, היזהר בבחירת גובה תליית גופי התאורה. גופי תאורה משתלשלים ונמוכים מדי, או גופי תאורה בולטים במסדרון צר מדי, לא רק יפריעו לניידות, אלא גם מסוכנים אם מדובר בגוף תאורה מזכוכית שקל להתנגש בו.

מראה מגדילה מוטב למקם בצדי המסדרון ולא בקצהו

עשה: היתרון הגדול של מראות הוא ההשתקפות שלהם. ככל שהחלל צר וחשוך יותר, כך מראה תסייע ביצירת אשליה של גודל.
השילוב של גופי תאורה ומראות, בהחלט יעניקו חיים לחלל הכבוי של המסדרונות, אשר לרוב אין בהם פתחים טבעיים בשל העובדה שהם ממוקמים במרכז הבית, בדירות ובבתים פרטיים רבים.
מראות מחזירות אור מגופי תאורה או מחלונות שממול, מה שבהחלט יאיר את החלל בצורה טובה יותר.
מעבר לכך, ביומיום תוכלו ליהנות גם מהצד הפרקטי של המראות (התארגנות זריזה בדרך החוצה, במקום לחזור לחדר השינה או לחדר הרחצה).
אל תעשה: הימנע מתלייה רשלנית של מראות. כלל זה נכון תמיד, אך בייחוד בחלל מסדרון צר שבו התנועה רבה יותר, ובו כל היתקלות עם המראה יכול לגרום לנפילתה אם אינה תלויה ומחוזקת היטב לקיר.
הימנע ממיקום מראה בקצה מסדרון צר. אמנם בבתים רבים עושים זאת, אך הדבר רק גורם לחלל הארוך ממילא להרגיש אינסופי.
במסדרון צר יותר, זהו פתרון אפשרי, אך במסדרון שאורכו כ-10 מטרים, מוטב לתלות אמנות או למקם מדפים בקצה, מאשר מראה.

מסדרון רחב יחסית? נצלו אותו להיות מעין 'חדר' נוסף בבית

ישנם מסדרונות שהם בהחלט חדר של ממש. אמנם חדר פתוח, אך כזה שבהחלט יכול לשמש כפינת עבודה, פינת קריאה, פינת צפייה בטלוויזיה, פינת מוזיקה וכן הלאה.
עם תכנון נכון, שילוב של רהיטים ותאורה ייעודית, תתפלאו כמה החלל הזה יהפוך מחלל מעבר סתמי לפינה שיכולה להיות 'לב הבית'.