בשיתוף אתר "המקצוענים"
האלומיניום הפך לחומר הגלם המועדף ביותר בענף הבנייה. זהו חומר שנחשב לקל להתקנה, הוא עמיד לתקופה ארוכה גם בתנאי מזג האוויר הקיצוניים של ישראל, ומשמש כאלמנט עיצובי של ממש. ניתן לצבוע אותו בגוונים שונים המותאמים לחללים השונים ולעיצוב הכולל של הבית.
אז מהם היתרונות והחסרונות שלו, מהם התקנים שחובה לעמוד בהם ומה כדאי לדעת לפני ההזמנה? לפניכם המדריך.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סמל סטטוס: מעקה אלומיניום בבנייני מגורים

האלומיניום הוא החומר שמאפיין את סטנדרט הבנייה העכשווי ואת המרפסות בבנייני המגורים בפרט.
התקנה של מעקה אלומיניום (המשלב בתוכו זכוכית) מייצר בטיחות ומרחב מוגן עבור ילדים ומבוגרים כאחד. האלומיניום קל וגמיש ולכן, העבודה איתו קלה ומהירה יחסית לחומרים אחרים. מצד אחד, הוא חזק מאוד ומצד שני, קל משקל. בנוסף, רמת הגימור של מעקה האלומיניום, איכותית מאוד. האלומיניום ניתן לצביעה ולעיצוב בהתאם לטעמכם וצבעו אינו מתקלף, מתיישן או דוהה. לכן, הוא מעניק אסתטיקה גבוהה למרפסת ומראה יוקרתי גם שנים לאחר התקנתו.

מבטיח יציבות ועמיד לשנים ארוכות

הבחירה במעקה אלומיניום במרפסות השונות מגיעה בעיקר מצורך בטיחותי. כפי שכבר הזכרנו, האלומיניום הוא חומר חזק ויציב המשלב בתוכו זכוכית חזקה. לכן, הוא הופך לבחירה האולטימטיבית הן עבור הדיירים והן עבור הקבלנים. מעקה האלומיניום לא מחליד או מתבלה, ולכן מעניק שקט נפשי לתקופה ארוכה.

חביב הבנייה בקרב הקבלנים: מבטיח התקנה מהירה וקלה

ההתקנה של מעקה האלומיניום תהיה קלה ומהירה עבור קבלן האלומיניום. במסגרת ההתקנה, יחבר הקבלן את מסגרת המעקה ישירות לעמודי המרפסת הקיימים ולכן, הוא יחסוך מעצמו עבודת קידוח בזכוכית המשלימה.
הנוחות של מעקה באה לידי ביטוי גם מהצד של הדייר כיוון והמעקה לא דורש תחזוקה שוטפת ויכול להתאים מבחינה עיצובית לכל סוגי המבנים בעזרת שילוב של פרזולים וצבעים משתנים.

בטיחות לפני הכל: גובהו של מעקה האלומיניום במרפסת

תקני הבטיחות תופסים נתח חשוב בכל סוגי ההתקנות אולם, בהתקנת מרפסת יש לזה חשיבות עליונה. גובהו של המעקה חייב להיות 110 ס"מ מינימום ואת המדידה, מתחילים ממקום המדרך. לכם, אם במרפסת קיימת הגבהה, גובה המעקה ימדד מגובה ההגבהה. זאת, בכדי למנוע מצב שילד מטפס על ההגבהה, והמעקה אינו גבוה מספיק כדי למנוע את נפילתו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

שקופה אך חשובה: תקני הזכוכית לבניית מעקה

מלבד תקן הבטיחות של המעקה עצמו חשוב להתייחס גם לתקן הזכוכית ולסוג שלה. בהתקנה של מעקה אלומיניום על הזכוכית להיות בעובי מינימלי של 8 מ"מ (כלומר, שתי שכבות צמודות של זכוכית, שכל אחת מהן בעובי של 4 מ"מ). סוג הזכוכית הוא טריפלקס (או בשמה הנוסף, זכוכית רבודה).
אם המרפסת ממוקמת בקומה חמישית ומעלה, הזכוכית אמורה להיות עבה אף יותר: שתי שכבות של 5 מ"מ לכל שכבה (כלומר עובי כולל של 10 מ"מ) לזכוכית המעקה.
תקן הזכוכית הינו תקן חובה והוא שומר על בטיחות הדיירים ומגן עליהם מפני מקרים של סדקים ושברים בזכוכית. התקן מתייחס גם לסוג הזכוכית וגם לעובי הזכוכית.

מחוסמת או רבודה: הזכוכיות שמרכיבות את מעקה האלומיניום

זכוכית רבודה (טריפלקס): הזכוכית הרבודה היא זכוכית הנפוצה ביותר בתחום מעקבות האלומיניום. היא מורכבת משתי שכבות של זכוכית המופרדות באמצעות שכבת פלסטיק. במקרה שבו הזכוכית מקבלת מכה, השברים שבה לא מתפזרים למרחקים והם נכלאים בתוך שכבת הפלסטיק.
כדי להימנע משברים כאלה, מומלץ שלא להפעיל כוח בסביבתה או לזרוק לעברה חפצים. אם זיהיתם סדק בזכוכית, הקפידו לתקן אותו במהירות כדי שהוא לא יתפשט לכל אורך הזכוכית.
זכוכית מחוסמת: זוהי זכוכית חזקה במיוחד שעברה תהליך חימום ב-700 מעלות וקירור מיידי. התהליך הופך אותה לחזקה פי כמה מהזכוכית הרגילה שמשתמשים בה בשאר הבנייה כמו חלונות או ויטרינות ענק.
לעומת הזכוכית הרגילה, הזכוכית המחוסמת לא נשברת לרסיסים קטנים אלא מראה סימנים של סדקים וזה מה שהופך אותה לבטיחותית ואמינה לשימוש בקרב כל הגילים.
זכוכית מחוסמת רבודה: זכוכית המשלבת את שני סוגי הזכוכית יחד. שימוש בזכוכית רבודה ומחוסמת תעניק לכם את הביטחון המלא ואת השקט הנפשי שאתם מחפשים במרפסת שלכם. העלות תהיה יקרה יותר מהזכוכיות האחרות, אך בהחלט מדובר בהשקעה בבטיחות של יקיריכם למשך שנים ארוכות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

זהירות חשמל: שמרו על מרחק בין נקודות החשמל לבין המעקה

ישנו חיסרון אחד בולט שחשוב לקחת אותו בחשבון. האלומיניום מוליך חשמל. לכן, לפני שאתם מזמינים מתקין סרקו היטב את שטח המרפסת ומפו את כל השקעים החשמליים שקיימים בה. בזמן ההתקנה, על המתקין לוודא שכל השקעים רחוקים מספיק מהמעקה כדי להימנע מסכנות (כולל מתגי הפעלה של תריסים חשמליים).
מעקה מאלומיניום חייב להיות רחוק ככל שניתן ממגע עם סביבה חשמלית כדי למנוע מאנשים במרפסת כולה (ובעיקר לאלה הנשענים עליה) להתחשמל. תכנון נכון ויעיל שלכם אל מול מתקין המעקה יעזור לכם ליהנות מהיתרונות הרבים של המעקה ויפחיתו ככל שניתן את האפשרות לפגיעות בזמן ההתקנה והשימוש.

כיצד מתבצעת התקנת המעקה?

בשלב הראשון: המתקין יגיע לצורך מדידות של שטח המרפסת. שלב המדידות הוא שלב שחייב להיות מדויק ככל שניתן כיוון ועל פי מדידות אלה, תותקן המסגרת של המעקה.
בשלב השני: בסיום המדידות ואחרי קבלת העמודים על פי מידות הנדרשות, יחזור המתקין ויבנה את התשתית של המעקה. התשתית מורכבת מעמודי אלומיניום ומחיזוקים של בטון לצורך העמקת החוזק של הבנייה. ברוב המרפסות, קיים שימוש בשיש נמוך שמקיף את המרפסת כולה ולכן, במצב כזה, המתקין יקדח בשיש לטובת התאמת התשתית בצורה מדויקת.
בשלב השלישי: יותקן המעקה לתוך הזכוכית המקיפה את המרפסת. תהליך הרכבת המעקה יימשך כשבועיים ולכן, ככל שההזמנה תהיה מדויקת לאורך כל הדרך, החל מהמידות ועד הצבע הסופי כך העבודה תהיה מהירה ותעמוד בזמנים שנקבעו מראש.
פורסם לראשונה: 10:55, 21.07.23