בשיתוף מרגלית סטארטאפ סיטי
בשנתיים האחרונות עולם הרפואה עובר מהפכה חסרת תקדים. החזון: לייעל את ענף הבריאות ולהפוך אותו לתחום המונע מחלות, ולא רק מגיב להן ולאפשר קבלת שירותים רפואיים איכותיים גם בקהילה ובבית. בחזית המהפכה הזו עומדות חברות טכנולוגיה ויזמים שמפתחים מוצרים המאפשרים לזהות מחלות בשלבים מוקדמים ולמנוע אותן, ולהנגיש את השירותים הרפואיים לכל אחד ובכל זמן.
לא מפתיע שגם בתחום הזה ישראל הפכה למובילה עם לא מעט חוקרים, יזמים וקרנות שזיהו את הפוטנציאל האדיר של תחום הבריאות הדיגיטלית. לפני מספר חודשים הושקה בחיפה תוכנית אקסלרטור ייחודית לבריאות דיגיטלית Startup City Haifa.
6 צפייה בגלריה
Startup City Haifa - הסטארטפים ושותפי האקסלרטור לבריאות דיגיטלית
Startup City Haifa - הסטארטפים ושותפי האקסלרטור לבריאות דיגיטלית
Startup City Haifa - הסטארטפים ושותפי האקסלרטור לבריאות דיגיטלית
(צילום: מיכה בירקמן)
את התכנית מובילים קרן JVP, קרן Road2 ,NVIDIA Inception, מרגלית סטרטאפ סיטי, רשות החדשנות בשותפות עם סופר-פארם, קופת חולים כללית, IBM, פיליפס, U-BANK, קרן טקווין, הטכניון, אוניברסיטת חיפה, בית חולים רמב"ם, בני ציון, AWS, Asensus, ושותפים נוספים.
מעל 120 חברות הגישו מועמדות, מתוכן נבחרו שמונה חברות לקחת חלק בתוכנית שנמשכה ארבעה חודשים.

האקוסיסטם בחיפה יהיה דומה למהפכת הפודטק בגליל

תוכנית האקסלרטור פועלת וממוקמת במרכז החדשנות של מרגלית סטארט אפ בעיר התחתית בחיפה. "חיפה הופכת להיות מרכז עם אקו-סיסטם מקומי מרתק, שסולל ליזמים המקומיים את הדרך להפוך לשחקנים בינלאומיים בעולם הרפואה.
האקו-סיסטם בחיפה יהיה דומה למהפכת הפודטק שאנחנו מחוללים בגליל", מסביר מרגלית את הבחירה בעיר הצפונית לקיום התוכנית. "עולם הבריאות חייב לעבור מהפיכה. ממרכזי רפואה גדולים לטכנולוגיות שמגיעות לטיפול בקהילה ובבית, מרחוק ובאופן אישי ומדויק. זו המהפכה שישראל צריכה להוביל מכאן ומחיפה".
השבוע (ה') נערך אירוע מיוחד במרכז החדשנות בחיפה שחשף את 8 הסטארט אפים, את המוצרים שפיתחו ואת התהליכים ושיתופי הפעולה שאליהם נחשפו במסגרת התוכנית. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
"אנחנו מאוד שמחים על הפעילות ההולכת וגדלה של רוד2 בתחום הבריאות הדיגיטלית וגאים בהישגים של החברות בתוכנית", אמר איתן קייט, מנכ"ל Road2, "אנחנו מצפים, ביחד עם השותפים הנהדרים שלנו, לראות גם את המחזורים הבאים עולים ומצליחים בעיר חיפה ונהנים מכל מה שיש לעיר להציע בעולם החדשנות הרפואית".
הסטאטרפים שהשתתפו זכו להישגים משמעותיים בהם: פיילוט בארה"ב, סגירת סבב גיוס, פיילוט עם רשת גדולה בישראל, סגירת חוזי הפצה ושיתופי פעולה גלובליים כמו גם התחלות של מחקרים קליניים בישראל. לאור הצלחת התוכנית, תפתח בימים הקרובים ההרשמה למחזור השני של התכנית.
"השותפות באקסלרטור מאפשרת לנו להעריך באופן מקצועי את הצורך הקליני בטכנולוגיות ואת הפוטנציאל שיש לסטארט אפים בתחומים הללו. לראיה, חמש מתוך שמונה החברות שנבחרו כבר נמצאות בהליכי התקשרות בשלבים שונים עם כללית", אמר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית ומנהל מכון כללית למחקר.
6 צפייה בגלריה
מציגים את הדור הבא בבריאות דיגיטאלית - הסטארטאפים של - סטארטאפ סיטי חיפה
מציגים את הדור הבא בבריאות דיגיטאלית - הסטארטאפים של - סטארטאפ סיטי חיפה
מציגים את הדור הבא בבריאות דיגיטאלית - הסטארטאפים של - סטארטאפ סיטי חיפה
(צילום: מיכה בירקמן)
6 צפייה בגלריה
אראל מרגלית,  מייסד ויור קרן JVP ומרגלית סטארטאפ סיטי
אראל מרגלית,  מייסד ויור קרן JVP ומרגלית סטארטאפ סיטי
אראל מרגלית, מייסד ויור קרן JVP ומרגלית סטארטאפ סיטי
(צילום: מיכה בירקמן)
"היזמים שהשתתפו בתוכנית והפתרונות החדשניים שהם מציעים לבעיות בתחום הבריאות מהווים השראה עבורנו. אנו נרגשים לפתח שיתופי פעולה עם כמה מהסטרטאפים שהשתתפו במחזור 2022 של התוכנית, ומצפים להזדמנויות נוספות בעתיד", אמר שון קופלר, מנהל החדשנות בסופר פארם.
מרוקחות בהתאמה אישית ועד אבחון מחלות בקול - הכירו את שמונת הסטארט אפים שנבחרו השנה לתוכנית האקסלרטור לבריאות דיגיטלית בחיפה.
חברת רויטל ויז'ן (RevitalVision) פיתחה תוכנת אימון לשיפור הראייה ללא התערבות פולשנית. התוכנה הוכחה קלינית ומדעית בשיפור ראייה בעין עצלה למבוגרים, מחלות עיניים וליקויי ראייה. יאיר יהב, מייסד ומנכ"ל רויטל ויז'ן, מספר כי זהו הטיפול היחיד בעולם המאושר על ידי ה-FDA לטיפול בעין עצלה בילדים מעל גיל 9 ובמבוגרים. "הטכנולוגיה שלנו משפרת את איכות חייהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם, שסובלים מראייה ירודה כתוצאה ממחלות עיניים ולקויות ראייה שונות, לרבים מהם אין טיפול חלופי אפקטיבי".
Apowiser Ltd היא פלטפורמה דיגיטלית המסייעת לחולים לאתר מרחוק תרופות OTC (ללא מרשם), המתאימות ביותר למצבם. מייסד החברה, פרופ' אייל שוורצברג, לשעבר הרוקח הראשי במשרד הבריאות, והמנכ"ל אלדד אהרני מסבירים כי הפלטפורמה נועדה לענות על ריבוי התרופות ותוספי התזונה ללא מרשם בשנים האחרונות. "הפתרון שפיתחנו עונה על הצורך של טיפול עצמי רפואי בקרב צרכנים שאינם מחזיקים בידע רפואי, ושזקוקים להכוונה בתהליך רכישה של תרופות ללא מרשם. התוכנה מכוונת את הצרכן לרכישת התרופות הנכונות לו וגם מזהה מצבים שדורשים בירור והפנייה לגורם רפואי מקצועי".
6 צפייה בגלריה
איך פורצים לשווקים הבינלאומיים בבריאות דיגיטאלית
איך פורצים לשווקים הבינלאומיים בבריאות דיגיטאלית
איך פורצים לשווקים הבינלאומיים בבריאות דיגיטאלית
(צילום: מיכה בירקמן)
חברת סיקוול קר (Sequel.Care) פיתחה מערכת חכמה מבוססת בינה מלאכותית המיועדת לאנשים הנמצאים בתהליך טיפולי או שיקומי. "המערכת מבוססת על מידע שנאסף על ידי שאלונים וסנסורים המותקנים על הטלפון הסלולרי. המידע מנותח על ידי האלגוריתמים שפיתחה החברה ומציג למטפלים התראות ותובנות המאפשרות להם ליצור תכנית טיפול מותאמת אישית, לבצע שינויים בתוכנית במידת הצורך והכי חשוב - לזהות מטופלים בסיכון ולנבא אם המטופל נמצא בפתחו של משבר נפשי והדרדרות שעשויה להוביל לאשפוז או לאובדנות", אומר אמיר נתן, שותף מייסד של החברה.
OpenDNA היא מערכת לבדיקה גנטית מבוססת בינה מלאכותית, שמסייעת לרופאים לזהות חולים בסיכון בשלבים מוקדמים. ד"ר ערן פלדחי, מייסד ומנכ"ל החברה, מספר כי היישום הראשון של המערכת נעשה אצל אנשים הסובלים מתסמונת קרדיומטבולית, החשופים למחלות לב וכלי דם פי שניים. היא פועלת גם ליישם את הטכנולוגיה במחלות אחרות אחרים כמו סרטן, מחלות אוטואימוניות ומחלות שרירים ושלד. "הרפואה של היום אינה מותאמת לגנטיקה האישית של כל מטופל. החזון שלנו הוא לאפשר לכל רופא בכל מקום להשתמש במערכת שלנו, כך שיוכל לקבל החלטות יותר טובות בטיפול בחולים".
6 צפייה בגלריה
מרגלית סטארטאפ סיטי חיפה
מרגלית סטארטאפ סיטי חיפה
מרגלית סטארטאפ סיטי חיפה
(צילום: מיכה בירקמן)
הטכנולוגיה שפיתחה חברת קרדיוקול (Cardiokol) מאפשרת לזהות פרפור פרוזדורים על ידי הקשבה לקול של המטופלים. מייסדי החברה פיני סבח, אלון גלר ואלי עטר מספרים כי תהליך הבדיקה הוא פשוט ביותר וניתן לבצעו מכל מקום על ידי השמעת קול לתוך אפליקציה וגם בטלפון הביתי. החברה ערכה עד כה ניסויים קליניים בקרב למעלה מ-700 משתתפים. "אנחנו משתמשים בסימנים מבוססי קול לגילוי מחלות קשות והתחלנו בתחום של פרפור פרוזדורים", מסביר מנכ"ל החברה, ג'יימס עמיהוד. "הטכנולוגיה שפיתחנו משלבת בין עיבוד אותות, למידה עמוקה וטלה-רפואה".
BOB (Balance Better) הוא מכשיר מבוסס שיווי משקל לטיפול בתחומי הפיזיותרפיה, הפיטנס, השיקום ובעיות קשב וריכוז. הטכנולוגיה מבוססת על חיישן תנועה המוצמד לגוף המטופל ומעביר את נתוני התנועה שלו לאפליקציה האינטראקטיבית. יאיר אגמי, שותף מייסד ו-CTO, מספר כי במסגרת האקסלרטור של חיפה סיטי החברה פיתחה מאמן ביתי למניעת נפילות אצל מבוגרים ואף ביצעה פיילוט. "המאמן הביתי יודע לבצע הערכת שיווי משקל של המשתמש ולהמליץ על תוכנית אימון אינטראקטיבית. האימון מדיד ומותאם באופן דינאמי לקצב השיפור של המתאמן תוך שימוש בפרוטוקולי אימון ידועים".
6 צפייה בגלריה
מייסדי הסטארטפ BoBo Balance Better  -
מייסדי הסטארטפ BoBo Balance Better  -
מייסדי הסטארטפ BoBo Balance Better -
(צילום: מיכה בירקמן)
סנולה (Sanolla) הוא הסטטוסקופ החכם הראשון בעולם המזהה צלילי אינפרה סאונד. בשנה האחרונה סנולה קיבלה את אישור ה- FDA. מייסדי החברה ד"ר דורון אדלר ודוד לינהרד מספרים כי הטכנולוגיה של סנולה מסוגלת לאבחן מחלות לב-ריאה והחמרה של מצבים שונים בתחום הלב-ריאה. "המוצר שפיתחנו מספק אבחון מידי בתוך פחות משנייה, והיא איננה מבוססת על אפליקציית ענן בניגוד למוצרים שמפתחים חברות אחרות. במהלך האקסלרטור נחשפנו לגורמים מובילים בתעשיית הבריאות, כולל יצרנים אסרטגיים וספקי שירותי בריאות מובילים".
MDIHealth היא חברה המאפשרת לרופאים ולרוקחים לוודא שהטיפול התרופתי שהם נותנים למטופל יעיל ובטוח. "החברה פיתחה פלטפורמת בינה מלאכותית שמדמה את עבודתו של הרוקח הקליני ומאפשרת התאמה אישית של הטיפול התרופתי על ידי ניתוח של אלפי משתנים פרמקולוגיים ואישיים של המטופל", מסביר אבישי בן טובים, מנכ"ל החברה. "החברה מתבססת על מידע המגיע מהמטופל עצמו או מהתיק הרפואי שלו ומשקללת אותו לתוך מערכת. המערכת משמשת קלינאים כמערכת תומכת החלטה על מנת להנגיש רפואה מותאמת אישית לחולים כרוניים מרובי תרופות".
בשיתוף מרגלית סטארטאפ סיטי