האתר ההיסטורי יהפוך ל"סנטרל פארק": הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רחובות אישרה השבוע תוכנית להקמת פארק הגדול ביותר בעיר, שישתרע על פני שטח של כ-300 דונם במערב רחובות, ויפותח בהיקף השקעה של כ-30 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
מדובר באתר "תל שלף", הממוקם על שטחים חקלאיים במקביל לכביש 411 הסמוך לעיר יבנה, הכולל ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת מלכי יהודה ותקופת הברונזה, וכן שני בתים לשימור שנבנו בתחילת המאה ה-20 ושימשו כאתרים לצילומי הסדרה "פאודה".
5 צפייה בגלריה
הדמיה של הפארק שיוקם
הדמיה של הפארק שיוקם
הדמיה של הפארק שיוקם
(הדמיה: מיכל טורנר)
5 צפייה בגלריה
הדמיה של הפארק שיוקם
הדמיה של הפארק שיוקם
(הדמיה: מיכל טורנר)
5 צפייה בגלריה
הדמיה של הפארק שיוקם
הדמיה של הפארק שיוקם
(הדמיה: מיכל טורנר)
במסגרת התוכנית יוקמו בפארק החדש שבילי אופניים ושבילי הליכה, שיחברו את הפארק לשכונות מערב העיר, בהן רחובות ההולנדית, אבן גבירול ושכונת קריית משה המתחדשות. עוד יכלול הפארק פינות ישיבה ומתחמי חקלאות אורבנית שיאפשרו חקלאות פעילה.
באזור זורם נחל גמליאל ומזין אגם חורף, שאותו העירייה תפתח כאגם ניקוז ואגם נופי, אשר אמור לספק מענה להצפות בימי החורף. המבנים לשימור באתר נבנו על אדמות היישוב הערבי אל קוביבה על ידי האחים מוסא ורפעת שהין בתקופת המנדט הבריטי. על אדמות הכפר, ממנו נותרו רק שני המבנים, הוקם כפר גבירול - שבשנות ה-50 של המאה הקודמת סופח לעיריית רחובות והפך לשכונת אבן גבירול.
במהלך השנים משכו המבנים המפוארים מטיילים רבים, אבל גם פולשים וחסרי בית. על מנת להילחם בתופעה, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שפכה בתוך המבנים כמויות עצומות של בטון, שפגעו בהם קשות. מקדמי התוכנית הכינו תיקי תיעוד ושימור למבנים במטרה לשקם אותם, לפרק את הבטון ולהפוך אותם למבני ציבור, שישמשו בין היתר כחללי עבודה משותפים וכמבנים לפעילויות חינוך, תנועות נוער ופעילות ספורט.
5 צפייה בגלריה
תל שלף
תל שלף
אחד המבנים בתל שלף
(צילום: עיריית רחובות)
5 צפייה בגלריה
תל שלף
תל שלף
תל שלף כיום
(צילום: עיריית רחובות)
התוכנית קודמה על ידי העירייה והחברה לפיתוח רחובות (ה.ל.ר) בשיתוף עם מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, אדריכלית יעל סולומון, ומתכנן מחוז מרכז ברמ"י, אדריכל דוד אמגדי, ובשיתוף עם רשות הניקוז.
לדברי ניסים סלמן, מנכ"ל ה.ל.ר, "בניגוד להרבה ערים גדולות, שתוכננו על קרקע מדינה והוקצו בהן שטחים פתוחים מרובים המשמשים כפארקים עירוניים גדולים, רחובות נבנתה ברובה על קרקע פרטית – ולכן הרשות המקומית לא יכולה להקים פארקים גדולים ברחבי העיר באמצעות הפקעת קרקעות פרטיות".
ניסים סלמן מנכ"ל החברה לפיתוח רחובותניסים סלמן מנכ"ל החברה לפיתוח רחובותצילום: אלירן אביטל
בשיחה עם ynet הוסיף סלמן כי "במסגרת החתימה על הסכם גג עם המדינה לפיתוח שכונת קריית משה בעיר, אחד היעדים שלנו כרשות מקומית היה לשפר את איכות חיי התושבים באמצעות הקמת מגה פארקים. ואכן, התוכנית להקמת פארק תל שלף כפארק טבע עירוני עוגנה בהסכם הגג, באופן שמסדיר את המימון לפיתוח הפארק בהיקף כספי המוערך בסכום של 30-40 מיליון שקל, וגם מסדיר סטטוטורית את הקמתו והקמה של פארקים נוספים בעיר".
ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, ציין כי "פארק תל שלף הוא אחד הפרויקטים המשמעותיים והמורכבים שקידמנו. מדובר בגבעה החולשת על שטחים חקלאיים, כאשר בראשה שני מבנים גדולים לשימור. אנחנו מתכוונים להפוך אותה לפארק טבע עירוני גדול ולשלב חינוך, פנאי, ספורט, טבע וחקלאות, ולחבר את העיר לפארק ברשת שבילי אופניים. אישור הוועדה המקומית מהווה אבן דרך משמעותית בקידום התוכנית ואנחנו מעריכים שהיא תאושר בקרוב בוועדה המחוזית. העבודות להכשרת הפארק צפויות להתחיל בחודש אוגוסט והפארק צפוי להיפתח בשנת 2024".