מנכ"ל IBM ארווינד קרישה הודיע כי החברה מתכוונת לעצור גיוס עובדים חדשים, שעבודתם יכולה להתבצע באמצעות טכנולוגיית AI (בינה מלאכותית). הכוונה היא בעיקר לתפקידים "עורפיים" כמו, למשל, משאבי אנוש.
בראיון שנתן קרישה ופורסם בסוכנות הידיעות בלומברג, הוא סיפר כי ב-IBM יש כ-26 אלף עובדים שעונים על הקריטריונים הללו: "אני יכול לראות בקלות ש-30% מהם יוחלפו ע"י AI ואוטומציה בתקופה של חמש שנים". מעשית, זה אומר ש-IBM מתכוונת לבטל תקנים של 7,800 משרות לאורך התקופה הזאת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
IBM
IBM
IBM
(Photo: Investopedia)
טכנולוגיית AI מציתה את הדמיון בחודשים האחרונים לאור היכולת שלה, בין השאר, לכתוב טקסט לבד באמצעות מספר הוראות בסיסיות או ליצור קוד, והדאגה לגבי הפוטנציאל שלה לשנות את שוק העבודה רק הולך וגדל. התוכנית של מנכ"ל IBM שמה דגש בדיוק על העניין הזה, והחברה היא מהראשונות שמצהירה על כך באופן רשמי.
IBM מעסיקה כיום כ-260 אלף עובדים ברחבי העולם, וכן ממשיכה בגיוס מהנדסים לצד תפקידים פרונטליים מול לקוחות. "למצוא אנשים כישרוניים קל יותר היום מאשר לפני שנה", אמר קרישנה, כשהוא מתייחס להיצע הגדול שנוצר בעקבות הפיטורים המסיביים בשוק הטכנולוגיה. IBM בעצמה פיטרה כ-5,000 עובדים מוקדם יותר השנה, אבל לטענת המנכ"ל הוסיפה לכוח העבודה הכולל שלה יותר מ-7,000 אנשים ברבעון הראשון של 2023.
לאחרונה אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'יימס קוואנו, שהקיצוצים שביצעה בהוצאות שלה מתחילת השנה, בין השאר פיטורי עובדים וצעדי התייעלות נוספים, יניבו לה חסכון של 2 מיליארד דולר עד סוף 2024.

גם עובדי הבנקים סובלים

אחד הבנקים הגדולים להשקעות בעולם, מורגן סטנלי, מתכוון לפטר כ-3,000 עובדים עד סוף חודש יוני, בסבב שני של קיצוצים תוך חצי שנה, כך פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס.
הסיבה היא האטה בעסקאות שביצע הבנק והמצב הכלכלי הקשה. בדוחות הרבעון הראשון של השנה דיווח מורגן סטנלי על ירידה בעמלות, שכתוצאה מכך גררו ירידה בסך ההכנסות של כמעט 2 אחוזים ל-14.5 מיליארד דולר. נכון לסוף מרץ לבנק היו יותר מ-82 אלף עובדים, והפיטורים ישפיעו על כ-4 אחוזים מכוח האדם.
בנקים בוול סטריט מתחום ההשקעות סבלו מירידה משמעותית בעסקאות, כאשר המשקיעים נזהרו יותר מהשווקים ההפכפכים והריביות שעולות במהירות, ולצד זה בוצעו פחות הנפקות בבורסה של חברות, ובראשן חברות סטארט-אפ, וכן פחות מיזוגים ואקזיטים.