אחרי שחצה את רף ה-3.75 שקלים, הדולר המשיך להתחזק גם היום (יום ג') ושערו היציג נקבע על 3.763 שקלים - עלייה של כ-1% ביחס לשער היציג אתמול, ולאחר שטיפס מוקדם יותר היום מעל ל-3.77 שקלים. גם האירו מתחזק מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.1144 שקלים - עלייה של כ-0.915%.
אתמול הדולר שבר שיא של ארבע וחצי שנים מול השקל, וחצה את רף ה-3.75 שקלים. ההתחזקות של הדולר נרשמה משעות הבוקר אתמול בהמשך לעליות בסוף השבוע, אך היא התמתנה מעט אחרי פרסום הדוח של חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ', שהודיעה כי היא אינה מורידה את הדירוג של ישראל. אחרי קביעת השער היציג על 3.72 שקלים, הדולר קפץ והגיע ל-3.75. גורמים בשוק טוענים כי הנדנדה בשערי המט"ח מקורה בספקולנטים שמנצלים את אי-הוודאות וחוסר היציבות הפוליטית.
בתוך כך, כלכלנים בבנקים ובבתי ההשקעות הגדילו הבוקר את הסיכויים לחידוש העלאות ריבית של בנק ישראל כבר בהחלטה הקרובה ב-4 בספטמבר, נוכח ההתחזקות הרבה של המטבעות הזרים מול השקל.
האנליסטים צופים שהריבית תעלה "כמעט בטוח ברבע אחוז נוסף" בשל העלייה בשער הדולר שחצה כבר הבוקר את רף ה-3.77 השקלים. כל מחירי חומרי הגלם והמוצרים המיובאים מתייקרים בשל הפיחות בשער השקל, ולכן האינפלציה עלולה לזנק במדד חודש אוגוסט. בנק ישראל, לדעת הכלכלנים, לא יוכל להישאר אדיש למצב הזה. העלאה נוספת של הריבית ברבע אחוז תעלה את הריבית במשק ל-5%, שתקפיץ את ריבית פריים ל-6.5%, ותקשה מאוד על ההחזרים של נוטלי המשכנתאות.
במקביל, נציין כי נגידת הבנק המרכזי של רוסיה הפתיעה היום כאשר העלתה את שיעור הריבית ברוסיה בבת אחת מ-8.5% ל-12%, נוכח המשבר הכלכלי המתגבר ברוסיה על רקע המלחמה שהיא מנהלת נגד אוקראינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
הנסיגה של השקל מגיעה על רקע פרסום שלל נתונים חשובים במשק השבוע: אתמול פורסם כאמור הדוח של חברת הדירוג פיץ', שלא הוריד את הדירוג של ישראל אך הזהיר באופן נחרץ מההשלכות של המשך החקיקה וכן של הגדלת הגירעון.
היום בשעה 18:30 יפורסמו מדד המחירים לצרכן ומחירי הדירות, מחר יפורסמו נתוני הצמיחה הראשונים של הרבעון השני וכמות המשרות הפנויות תפורסם ביום חמישי.
מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום צפוי לעלות בכ-0.3%-0.4%, ומאחר שיהיה נמוך בהרבה ממדד חודש יולי 2022, שעלה בשיעור שיא אשתקד של 1.1%, צפויה ירידה בשיעור האינפלציה השנתי מ-4.2% לכ-3.5% (ההפרש בין מדד יולי 2022 למדד יולי 2023 יהיה כ-0.7%).
אולם, האינפלציה השנתית צפויה שוב לעלות בפרסום מדד אוגוסט בחודש הבא, שכן מדד חודש זה ירד אשתקד ב-0.3% והשנה התחזית היא שמדד אוגוסט 2023 יעלה בכ-0.4%.

מי מרוויח ומי מפסיד מהתחזקות הדולר?

המשמעות של העלייה בדולר מול השקל היא שהישראלים הנופשים כעת בחודש שיא החופשות בחו"ל משלמים עוד מאות ואף אלפי שקלים יותר בהוצאותיהם במדינות אירופה, בארה"ב ובארצות רבות אחרות, לעומת הקיץ שעבר.
לעומת זאת, היצואנים והתעשיינים דווקא שבעי רצון מעלייה ברווחיהם בשל התחזקות הדולר, האירו והמטבעות הזרים האחרים מול השקל, שנחשב בחודשים האחרונים לאחד המטבעות החלשים ביותר בעולם ופוחת אף מול הלירה הלבנונית והדינר הירדני. היחלשות השקל נובעת, כדברי בכירי בנק ישראל, מהשפעת הליכי חקיקת הרפורמה המשפטית, ולפחות כ-10% ממנה נובע רק בגינה.
יוסי פרנק, מנכ"ל ובעלים של אנרג'י פייננס לניהול סיכונים פיננסיים, אמר ל-ynet כי "אני המום מבנק ישראל שישן בעמידה ומאפשר לספקולנטים לעשות ככל העולה על רוחם. כאשר הבורסה בארה"ב עולה - לא קורה כלום. כאשר היא יורדת - השקל נחלש. כאשר הדולר נחלש בעולם - פה לא קורה כלום. כאשר כמו היום, הדולר בעולם מתחזק קצת - פה הדולר מזנק. הגענו כבר ל-3.75 שקל נטו לדולר בעיקר כתוצאה מפעילות של ספקולנטים, שמנצלים גם את השקט בחודשי הקיץ. לצערנו, בנק ישראל ישן ונגרמים בשוק המט"ח נזקים בלתי הפיכים".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות ציין כי "בימים האחרונים הזרימו גופים מוסדיים עודפי ביקוש לדולר בשוק המקומי". לדבריו, "גופי השקעה זרים, החלו לצמצם את חשיפתם לריבית השקל, תוך כדי ביצוע רכישה של מט"ח. מהלך זה מוסיף שמן למדורה, ותורם לפיחות השקל. המהלך של הגופים הזרים, גורר את פיחות השקל, בעקבות משבר חוקתי. להערכת הגופים הזרים וכלכלנים בכירים, משבר כזה עלול להזניק את רמות המחירים והאינפלציה. לכן הגופים המוסדיים הזרים מעדיפים לצמצם את החשיפה לריבית השקלית, כלומר לאג"ח של ממשלת ישראל. עד כה, על רקע הירידה המתמשכת בלחצים האינפלציוניים, הגדילו הגופים הזרים את החשיפה לריבית השקלית. אולם כעת, הם מעדיפים לנקוט במשנה זהירות ולצמצם את החשיפה".
פורסם לראשונה: 08:48, 15.08.23