קבינט הדיור התכנס היום (שלישי) לראשונה מאז הוקמה הממשלה, ואישר תוכנית מענקים לרכישת דירות מיד שנייה במסגרת של הגרלות ואת הגדלת המענקים לרכישת דירות במסגרת תוכנית "דירה בהנחה" בפריפריה - שתי ההצעות המרכזיות של משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל עליהן פורסם אתמול לראשונה ב-ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויצחק גולקנופף
בנימין נתניהו ויצחק גולקנופף
בנימין נתניהו ויצחק גולקנופף
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
כאמור, אחת התוכניות שאושרה ותקודם בשלב זה כפיילוט תהיה תוכנית למתן מענקים בגובה של כ-50 אלף שקל לרכישת דירות מיד שנייה באמצעות הגרלות, אולם מדובר בדירות ספציפיות שמחיריהן ינועו בין 600-300 אלף שקל בלבד, ולכן מדובר בנכסים ביישובי הפריפריה, ובחתך אוכלוסייה רלוונטי שבו נמצא חלק גדול מהמגזר החרדי.
זכאי דירה בהנחה (מחוסרי דירה, על פי הכללים) הם אלה שיהיו זכאים להירשם להגרלה. ההרשמה להגרלה ייעודית לתוכנית מענקים לדירות יד שנייה. הזכייה בהגרלה בסבב הראשון תכלול כ-1,000 זוכים, כאשר כרגע יש קנה 2,000 דירות כאלה. הרוכשים יקבלו את המענק מהבנקים רק אחרי זכייה בהגרלה, והמענק מהבנק יועבר למוכר. נבחנת אפשרות שהמענק יחשב כחלק מההון העצמי של הרוכש.
גורמים המעורים בתוכנית מסבירים כי נעשתה עבודת מטה בנושא ונמצאו דירות בטווח המחירים הזה, כאשר מטרת התוכנית בעיקר "להעיר את שוק הנדל"ן" שסובל מקיפאון בהיקף העסקאות. ואולם, מדובר בפיילוט שכן אם לא יהיו מימושים של הזכאות, ייתכן שטווח המחירים יעלה. בסביבת המחירים כיום בישראל, מדובר בדירות ספורות בטווח המחיר הזה.
תוכנית נוספת שאושרה מבקשת להגדיל את המענקים שניתנים לזוכי תוכנית דירה בהנחה בפריפריה מ-40 אלף שקל ל-50 אלף שקל, וכן להגדיל את סבסוד עלויות פיתוח התשתיות של הקבלנים שיבנו את הפרויקטים של תוכנית דירה בהנחה בעוד 30 אלף שקל מ-50 אלף שקל ל-80 אלף שקל. זאת, על רקע כישלונות המכרזים של רמ"י לאחרונה ביישובי הפריפריה, ומתוך מטרה להשלים מכרזים בהצלחה כדי להגדיל את התחלות הבנייה.
בקבינט הוצגו ואושרו יעדי הממשלה לגבי הגדלת היצע הדיור עד סוף 2023, בין היתר שיווק קרקעות למגורים לבנייה של כ-90 אלף יחידות דיור חדשות וקידום עסקאות להקמת 60 אלף יחידות דיור אחרי השלמת המכרזים על ידי רמ"י; ואישור תוכניות לבנייה של כ-115 אלף דירות על ידי מינהל התכנון; עוד הוחלט להוריד את מחיר המינימום במכרזי רמ"י ל-15% מהשומה העדכנית על הקרקעות לעומת 50% מהשומה כפי שנהוג כיום על מנת לשחוק את ערך הקרקע ולאפשר למכרזים להיסגר בהצלחה. וכן להקצות תקציבים לתשתיות תחבורה והקמת כיתות בשכונות חדשות תחת אחריות משרד האוצר.
נזכיר כי בסוף ינואר השנה אישרה הממשלה להקים ועדת שרים לענייני דיור, בנייה ומקרקעין - למעשה קבינט דיור חדש - בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף. זאת לאחר שבהסכמים הקואליציוניים בין סיעת הליכוד לסיעת יהדות התורה, שנחתמו בדצמבר אשתקד, נכלל סעיף 175 הקובע כי יש להקים "ועדת השרים לענייני מקרקעין ודיור".
בוועדה חברים גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הפנים משה ארבל, שרת התחבורה מירי רגב, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שר האנרגיה ישראל כץ, שר החינוך יואב קיש, השר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל יצחק וסרלאוף, שרת ההתיישבות אורית סטרוק ושר החקלאות אבי דיכטר.
שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף: "מטרת העל של הקבינט הזה היא לזרז, לפשט, ולקדם תהליכים על מנת לפתור את הבעיה מהשורש ולהתקדם בדרך ליעד שכולנו מכוונים אליו והוא פתרון מצוקת הדיור בישראל, שנמשכת כבר יותר מידי זמן. אנחנו הולכים לבצע בעזרת השם מהפכה בדיור שתלויה בכל המשתתפים כאן. זה בידיים שלכם ושלנו יחדיו. האחריות לכך היא על כל היושבים כאן. המחויבות שלנו ליעדים ולהגדלת ההיצע בעת הזאת היא בראש ובראשונה של משרד הבינוי והשיכון, אך לא רק".