על רקע הירידה במחירי הדירות, לפי הנתונים שפורסמו היום (שישי) על ידי הלמ"ס, מדד מחירי השכירות עלה ב-0.5% בממוצע בלבד בחודש יוני, אך עבור דירות במדגם שבהן הייתה תחלופת שוכר נרשמה עלייה ממוצעת של לא פחות מ-9.8% בשכר הדירה החודשי. בלמ"ס התחילו לפרסם נתון זה לפני שנה בדיוק, ומאז נתון זה נע בין 5%-9% לחודש, כך שמדובר בזינוק הגבוה ביותר שנרשם עד כה. עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.9%, ונתון זה נע בשנה האחרונה בין 1%-4% בחודש.
1 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: אוראל כהן)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
נזכיר, מחירי השכירות הם חלק ממדד המחירים לצרכן, שמפורסם מדי חודש, ויש להם משקל לא קטן (כ-26% החל מהחודש הנוכחי) ב"סל" המוצרים שמשפיעים על המדד - שלפיו נמדדת האינפלציה בישראל.
במשך השנים הייתה ביקורת רבה על נתונים אלה, שלטענת רבים לא משקפים את המצב האמיתי בשוק, ומוטים כלפי מטה מכל מיני סיבות. ביקורת זו הוחרפה בשנה שעברה, אז שוכרים רבים מאוד העידו על העלאות מחירי שכירות בעשרות אחוזים.
בתגובה לביקורת, פרסמה הלמ"ס לראשונה לפני שנה ביחד עם הודעת המדדים החודשית, פירוט והסברים לגבי האופן שבו מחושב השינוי במחירי השכירות.
בלמ"ס הסבירו כי מדד שכר הדירה מבוסס מידי חודש על מדגם של כ-17 אלף תצפיות שאמור לייצג שלוש קבוצות אוכלוסייה בקרב שוכרי הדירות.
הקבוצה הראשונה היא שוכרים המצויים תחת חוזה, שעבורם כמובן המחיר לא השתנה באותו חודש, הקבוצה השנייה היא שוכרים שמחדשים חוזה שהסתיים והקבוצה השלישית היא השוכרים החדשים - שמייצגים דירות במדגם שבהן הייתה החלפת שוכר - כלומר אלה שחתמו על חוזה חדש.
כאמור, קבוצות אלו אינן משפיעות באופן אחיד על חישוב המדד, וזאת מכיוון שהקבוצה הראשונה, זו ששינוי המחיר לגביה תמיד יהיה אפס, מהווה חלק ניכר יותר מסך הדירות, בעוד שהקבוצות הנוספות, שרק אצלן ניתן לראות מה קורה בעצם בשוק, מהוות חלק קטן יותר.
מבחינת מחירי הדירות לקנייה, מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל – מאי 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מרץ - אפריל 2023, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.3%. בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל – מאי 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל – מאי 2022 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב- 7.6%.