לקראת עלייתה לאוויר, הסדרה החדשה "אסוקה" מותגה כספין-אוף של "המנדלוריאן". וזאת, גבירותי ורבותיי, היא עוד הפרעה בכוח. הלהיט שחנך את שירות דיסני+ מזוהה יותר מכל עם בשורת הסטרימינג, אבל חללית האם של "אסוקה" היא בכלל סדרת אנימציה שפותחה בשלהי עידן ג'ורג' לוקאס בחברת לוקאספילם ובברכתו, ויועדה לטלוויזיה. "מלחמת הכוכבים: מורדים", שיצרו יחדיו דייב פילוני וסימון קינברג, שודרה לאורך ארבע עונות לפני ירידתה ב-2018 והתמקמה בלבבות של צופים לא מעטים, בוגרים וילדים, בזכות האופן שבו שילבה קווי עלילה אישיים על רקע ההקשרים הפוליטיים שהוכתבו עוד במהלך הטרילוגיה הראשונה של "מלחמת הכוכבים".
הסיפור עסק בהתבגרות של צעירים אשר יוצאים לעשות מעשה ולעמוד באופן פעיל נגד האימפריה האפלה. המורדים, שבגלקסיה רחוקה רחוקה במזרח התיכון שעל פני כדור הארץ היו מכונים אולי "אנרכיסטים", הדגישו את האחריות האישית על כל אחד להתנגד לדיכוי ולמשטר אימים.
לביקורות טלוויזיה נוספות:
"מורדים" הייתה סדרה מצוינת שזכתה להערכה רבה, אבל בעידן החדש של דיסני+, נשיאת חברת לוקאספילם, קת'לין קנדי, מנהלת את העניינים ביד רמה. ולפחות מאז השקת השירות, נראה כי היא כמעט ומתכחשת למורשת של האב המייסד לוקאס, ומנסה ליזום בעצמה הפקות שמותאמות לרוח תאגיד הבידור שבשבילו היא עובדת כיום, במנותק מהתשתית הפוליטית שבבסיס "מלחמת הכוכבים". היא ירשה את המטרייה של אחד המותגים החזקים בתולדות התרבות המודרנית, אבל יוצאת איתה החוצה רק כשמזג האוויר בחוץ חמים, נעים ובעיקר לא סוער. באקלים החדש, ג'ון פאברו ופילוני המציאו עבורה שמשייה בדמות "המנדלוריאן". דומה למטרייה של לוקאס, אבל רק בסממנים החיצונים. סיפור אב (מאמץ) ובנו שיוצאים להרפתקאות מלהיבות ארעיות מפרק לפרק, ובכך סימנו לא רק את הנתיב לקפיצת החלל שלהם, אלא גם לתכנים האחרים שנוצרו בעקבותיהם. נתיב בטוח ומשורטט היטב. כאמור, בלי תקלות, בלי סערות.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמת הכוכבים: אסוקה"
מתוך "מלחמת הכוכבים: אסוקה"
חזרה למקורות. מתוך "אסוקה"
(צילום: באדיבות דיסני+ )
אבל הבחירה בנתיב בטוח בתוך היקום המדומיין של "מלחמת הכוכבים" לא מנע תקלות וסערות במציאות התאגידית של דיסני שחווה טלטלה לא קטנה על רקע האכזבות מהביצועים המסחריים של שירות הסטרימינג במסך הקטן, והכישלונות הקופתיים האחרונים על המסך הגדול. גם מעמדה של קנדי התערער, ואחרי המפלה של "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" המופרך שהיא חתומה על הפקתו, חוגת הגורל שלה הצביעה על פיטורים אפשריים. לא "אסוקה" תציל את נשיאת לוקאספילם, אבל לפחות על פי שני הפרקים הראשונים נראה שמדובר בסדרה שמכבדת את עצמה, את המורשת שעליה היא נסמכת, וגם את הצופים הנאמנים שגדלו בהשראתה. ולא, אני לא מדבר על "המנדלוריאן", אלא על סיפור המקור של לוקאס. לא בקטע נוסטלגי עם קריצות לדמויות וציטוטים מהקאנון של "מלחמת הכוכבים", אלא התייחסויות בוגרות ומורכבות, לעיתים אף חתרניות, למצב העניינים בגלקסיה, והאופן שבו הוא משקף את מצב העניינים שלנו.
היוצר שעומד מאחורי "אסוקה" הוא דייב פילוני שפיתח את "מורדים" בהשראת לוקאס, אבל עיצב את הדמות שבמרכזה עוד ב-2008 כשעבד צמוד עם האב המייסד על "מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים". סדרת האנימציה המלהיבה, שהושקה עם סרט טלוויזיה מונפש, הציגה לראשונה את אסוקה טאנו. קצת היסטוריה: אסוקה הצעירה הוצמדה לג'דיי אנקין סקייווקר כחניכתו (פדואנית בעגת הג'דיי) בעיצומה של מלחמת ההישרדות של הרפובליקה הגלקטית נגד הבדלנים שאיימו לפרקה מבפנים (התהליך כולו תואר בפרוטרוט בטרילוגיית סרטי הפריקוול של לוקאס). כמו אנקין, גם אסוקה הייתה פרחחית בטוחה בעצמה ולא ממושמעת במיוחד, ו"מלחמת המשובטים" נעה בין מערכת היחסים המורכבת בין החונך לחניכה לבין ההתמודדות שלהם ביחד ולחוד עם המציאות הפוליטית המשתנה סביבם. עלילת "מורדים" התחוללה לאחר קריסת הרפובליקה ועליית האימפריה, שצדה את מרבית אבירי הג'דיי. אסוקה ששרדה את הטיהור, צצה מדי פעם בסיוע לתא הטרור של גיבורי הסדרה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמת הכוכבים: אסוקה"
מתוך "מלחמת הכוכבים: אסוקה"
פרק הבא על ציר הזמן ההיסטורי של "מלחמת הכוכבים", אחרי הכרעת הקיסר פלפטין והאימפריה שלו. מתוך "אסוקה"
(צילום: באדיבות דיסני+)
מה שמביא אותנו ל"אסוקה". פילוני מעביר אותנו מהממד של אנימציה ממוחשבת לעיבוד לייב-אקשן וממקם אותנו בפרק הבא על ציר הזמן ההיסטורי של "מלחמת הכוכבים", אחרי הכרעת הקיסר פלפטין והאימפריה שלו (אירוע שהתרחש בסרט "שובו של הג'דיי"). ראשי המורדים שהפכו מלוחמי מחתרות למנהיגים פוליטיים מגלים שלשמור על משטר דמוקרטי היא משימה לא פחות מסובכת מאשר להיאבק בדיקטטורה. מוסדות השלטון עברו ארגון מחדש מתוך הקפדה על הפרדת רשויות - ממשלה, סנאט ובתי משפט - ורוב אנשי פלפטין נאסרו או נמלטו, אבל הסדר הציבורי נמצא בסכנה תמידית מכיוון שרבים בין תומכי הקיסר שהשתלבו בחברה לא איבדו את אמונתם בצדקת דרכו ופועלים בסתר לתחייה מחדש של האידיאולוגיה הפשיסטית שהציע להם. מי שעלול לממש אותה מחדש הוא מיטת'רואנורודו, המכונה ,ת'רואן. קצין בכיר בצבא האימפריה שנעלם מאז נפילתה, אך לפי כל הסימנים זומם הפיכה.
אסוקה (רוזריו דוסון), שהיא כאמור אחת מאבירי הג'דיי היחידים שנותרו, מקדישה עצמה לחיפושים אחר ת'רואן. הנבל כחול העור שרדף אחרי גיבורי "מורדים" באובססיביות עומד עכשיו בראש מעייניה (כפי שהיא עצמה הצהירה בהופעת האורח שלה באחד מפרקי העונה השנייה של "המנדלוריאן"). הפרק הראשון של "אסוקה" נפתח בדיווח על כך שהיא אף הצליחה לשים ידיה על בת בריתו מורגן אלסבת, ובמקביל הצליחה לאתר מפה מקודדת שעשויה להוביל אותה למקום המסתור של ת'רואן. לרוע המזל, ביילן סקול (ריי סטיבנסון שהלך לעולמו במפתיע מוקדם יותר השנה), ג'דיי לשעבר שהתפתה לצד האפל של הכוח, ובת לווייתו שין האטי (איוואנה סחנו האוקראינית), פושטים על החללית שבה מוחזקת אלסבת, ומחלצים אותה. מכאן ואילך מתחיל מרוץ בין אלסבת ונאמניה שחפצים בהפיכה צבאית בהובלת ת'רואן לבין אסוקה שרוצה לערוך סיכול ממוקד של הגנרל ולמנוע מלחמה נוספת.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמת הכוכבים: אסוקה"
מתוך "מלחמת הכוכבים: אסוקה"
מאחדת בין האישי והכללי, ובינתיים עושה זאת ברגישות ובטבעיות מעוררת הערכה, בלי לוותר על אקשן והרפתקאות. מתוך "אסוקה"
(צילום: באדיבות דיסני+)
סיפור הרקע הזה, שנוגע לגורל הגלקסיה כולה שנעה בין דמוקרטיה שברירית לגורמים החתרניים שרוצים להשיבה למתכונת אימפריאליסטית בראשות שליט יחיד, מביא לאיחוד מחודש בין אסוקה לבין סבין ריי (נטשה ליו בורדיזו) אחת מקבוצת גיבורי "מורדים", נערה ממוצא מנדלוריאני, שובבה וברוכת כישרונות עם חיבה לגרפיטי. אסוקה זיהתה את הפוטנציאל שלה להפוך לאבירת ג'דיי אך כשלה במאמציה להוציא את הכוח אל הפועל ואף נטשה את חניכתה. הנסיבות מפגישות בין השתיים, שייאלצו לשקם את האמון ביניהן ולחדש את שיתוף הפעולה והקרבה שחלקו בעבר. ולו רק בגלל שהמטרה מקדשת את האמצעים. אלא שהמטרה של סבין היא למצוא את חברה ואהובה מימי "מורדים" אזרה ברידג'ר שנעלם ביחד עם ת'רואן, בעוד שמטרת אסוקה הוא כאמור למנוע מלחמה. "אסוקה" צפויה לאחד בין שני הרבדים הללו, האישי והכללי, ובינתיים עושה זאת ברגישות ובטבעיות מעוררת הערכה, בלי לוותר על אקשן והרפתקאות.
הקשר בין אסוקה לסבין, מהדהד את זה שבין אובי וואן קנובי לאנקין סקייווקר או שבין כל חונך חניך, כמקובל ברוב רובם של המיתוסים מקדמת דנן. גם "המנדלוריאן" נשען על אחד כזה ביחסי דין דז'ארין וגרוגו (בייבי יודה), וכך גם במקרה של אובי וואן והילדה ליה אורגנה ב"אובי וואן קנובי" המעליבה. שתי הסדרות הללו מחזרו דמויות של אבות מאמצים שמגוננים על בני חסותם חסרי הישע ועל הדרך מחנכים אותם. במקרה של "אסוקה" שתי הדמויות הנשיות עצמאיות ורבות עוצמה, ושיתוף הפעולה ביניהן אינו מבוסס תלות אימהית כמו חברות והערכה הדדית. זה לא עניין של תקינות פוליטית מהזן של העצמה נשית, אלא עיצוב שונה ומרענן של גיבורות נשיות חזקות, קצת כמו תלמה ולואיז בחלל החיצון (כך גם הגנרלית הרה סינדולה, שהכרנו ב"מורדים" ומגולמת פה על ידי מרי אליזבת ווינסטד). מבנה האישיות שלהן שונה, אסוקה מרוסנת ושקולה כמו ג'דיי בשל, בעוד שסבין פרועה ואימפולסיבית תכונה אופיינית לפדואנים בתחילת דרכם.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמת הכוכבים: אסוקה"
מתוך "מלחמת הכוכבים: אסוקה"
מתוך "אסוקה"
(צילום: באדיבות דיסני+)
האבסורד הוא שהדמויות הנשיות החזקות שמובילות את "אסוקה" עוצבו על ידי יוצר גבר (פילוני) ובהשראת אב קדמון (לוקאס) בסדרה המתחוללת בסביבה דמיונית וחותרת נגד הכיוון הכללי שהכתיבה אישה חזקה אחרת מן המציאות בחברת לוקאספילם (קנדי). תמרון ההתחמקות שלה ממורשת לוקאס עם "המנדלוריאן" הצליח לטווח הקצר (ותודה לפילוני וג'ון פאברו שהגו את הסדרה עבורה), אבל היא לא הצליחה למנף את מותג הדגל שלה ושל דיסני+ לתכנים אחרים שיבטאו את הריבונות שלה. הסדרה "אנדור" הייתה הברקה יוצאת מן הכלל, שאולי לא סחפה את ההמונים אבל זכתה לשבחים על מקוריותה וחתרנותה בתוך היקום של "מלחמת הכוכבים". אומנם "אסוקה" לא הולכת רחוק כל כך כמו קפיצת החלל של טוני גילרוי, אבל אפשר לקוות שהסדרה המרעננת הזו שנשענת על מורשת לוקאס לאורך השנים היא צעד מבטיח בכיוון הנכון, אחורה, בדרך חזרה אל המקורות.