שביתת התסריטאים ההוליוודיים נמשכת, וכעת גם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נדרש לעניין.
ביידן נאם אמש (ב') בפני ראשי התעשייה באירוע הקרנה של הסדרה החדשה "להיות סיני אמריקאי" (שתשודר בדיסני+), והביע תמיכה בדרישותיהם של התסריטאים. "אני מקווה בכנות ששביתת התסריטאים בהוליווד תיפתר", אמר ביידן, "ושהכותבים מקבלים את העסקה ההוגנת שמגיעה להם מהר ככל האפשר".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: AP)
כזכור, גילדת התסריטאים האמריקנית החליטה לשבות בשל כישלון המו"מ בינה ובין איגוד חברות ההפקה האמריקניות. התסריטאים דורשים הטבה בתנאיהם, כולל דרישה למספר מינימלי קבוע של שש עד 12 תסריטאים בכל הפקה טלוויזיונית נתונה, דרישה למספר מינימלי קבוע של שבועות הפקה (בין 10 ל-52 שבועות), ונתח מהכנסות הסטרימינג.
בנוסף, דורשת הגילדה את העלאת שכר המינימום המשולם לכותבים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, ומבקשת לקבוע פיקוח ורגולציה בכל הנוגע לשימוש בבינה מלאכותית - שלא תוכל "לכתוב או לכתוב מחדש תוכן ספרותי", ושייאסר על השימוש בה כ"חומר מקור". המטרה היא מניעת הכרסום בתחומי העיסוק של התסריטאים בהוליווד, ומניעת הפגיעה במקור פרנסתם.
"זוהי תעשייה אמריקנית אייקונית ובעלת משמעות,, הוסיף ביידן בנאומו, "ואנו זקוקים לתסריטאים - ולכל העובדים והמעורבים - כדי לספר את הסיפורים של האומה שלנו, הסיפורים של כולנו".
2 צפייה בגלריה
מתוך דברים מוזרים עונה 4
מתוך דברים מוזרים עונה 4
מתוך "דברים מוזרים" עונה 4
(צילום: Tina Rowden)
ובינתיים, עוד ועוד הפקות טלוויזיוניות הכריזו על עצירת העבודה בשל השביתה - וזאת פרט לתוכניות הטוקשואו והלייט נייט אשר הושפעו ממנה מיידית, כולל "סאטרדיי נייט לייב" שהפקתה נעצרה כליל. בערב יום א' האחרון פרסם הסופר ג'ורג' ר.ר מרטין פוסט שבו הודיע על עצירת עבודת הכתיבה של "אביר שבע הממלכות", סדרת-הבת החדשה של "משחקי הכס". במהלך השבוע האחרון הודיעו גם מפיקי "דברים מוזרים" (נטפליקס) ו"ניתוק" (אפל TV פלוס) על עצירת העבודה על העונות החדשות, וכך גם מארוול שהודיעה כי הפקת הסדרה "בלייד" תיעצר בשל השביתה, ושואוטיים שהודיעה על עצירת צילומי העונה החדשה של "מיליארדים".
ובינתיים, חלק מהאולפנים הגדולים וחברות ההפקה האמריקניות יצאו בדרישה לשואוראנרים של הסדרות שלהן למען ימשיכו לעבוד תחת תחומי האחריות שלהם, בכל מה שאיננו כולל כתיבה. חלק מהשואוראנרים שסירבו להיענות לדרישה גילו שהחברה המעסיקה אותם השעתה את החוזה שלהם. כך במקרה של דייויד סיימון, יוצרה של "הסמויה" ומי שב-25 השנים האחרונות כותב עבור HBO. אתמול (שני) פרסם סיימון בחשבון הטוויטר שלו את דבר ההשעייה.
"ביום שבו HBO קראו להשעות את הדיל שלי אחרי 25 שנים שבהן כתבתי עבורם טלוויזיה", כתב סיימון, "עשיתי את הדבר הנכון".