בשנת 2023 אנחנו כבר מכירים היטב את הטיקטוק שמביא למרכז הבמה טיפוסים מטורללים שעושים דברים מוזרים על מסך הסמארטפון שלנו. אבל בשנות ה-90, כשהאינטרנט היה חלום רחוק, וטלפונים ניידים היו קיימים רק בסרטי מדע בדיוני, תוכנית האירוח של ג'רי ספרינגר שהלך ביום ה' לעולמו, הייתה הפלטפורמה היחידה עבור נרקיסיסטים תאבי פרסום לפרוץ מאנונימיות לתודעת הציבור. לאורך 27 שנות קיומה, מסתיו 1991 ועד קיץ 2018, התוכנית הפרובוקטיבית הניבה אינספור רגעים טלוויזיוניים יוצאי דופן. התוכנית השנויה במחלוקת שימשה במת תצוגה לווירדוז מהשוליים בדרך למיינסטרים האמריקני, היא גם שימשה זירת התגוששויות אלימות של שונאים ושל אוהבים-שהפכו-שונאים - להעלאת מורל הצופים והרייטינג של ההפקה. במציאות הווירטואלית שלנו, המפגנים ההזויים הללו נראים מוגזמים ומאולצים, ובטעם רע. ועם זאת, כמחווה לספרינגר, הנה מקבץ של כמה מהם שיזכירו לכולנו שאקסהיביציוניסטים לא מתים, הם רק מתחלפים, עם פלטפורמות שונות.
4 צפייה בגלריה
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
(צילום: NBC)

חשפניות חושפות הכול, וגם שיניים

האתגר הגדול ביותר של ספרינגר ושל מפיקי התוכנית שלו, היה למצוא דמויות צבעוניות חפצות פרסום שמעוניינות לכבס את הבגדים המלוכלכים שלהם בחוץ - ואם אפשר גם לחשוף איך הם נראים בלי בגדים אז בכלל. וכשמחפשים, מוצאים, בעיקר במועדוני חשפנות שם המציגות לא מותירות הרבה מקום לדמיון, מה שהפך אותן באופן טבעי למועמדות לתוכנית. ואכן, לא מעט מהפרקים זימנו לבמה חשפניות, או לחילופין נערות ליווי, שאיכשהו עמדו בין גברים פתיים לבנות זוגן. כשהשילושים הלא קדושים הללו התכנסו יחדיו מול המצלמות, התוצאות המצופות התקבלו בלי מאמצים רבים, נישאים על תשוקות של קנאה והרס עצמי. אנרגיות נשיות שליליות התבקעו כ"קאט-פייט" אלים, בעוד שהגבר חסר הישע שבאמצע עומד כמו דחליל, וכך גם המאבטחים. כל זאת אל מול עיניו וחיוכו של המנחה הערמומי ספרינגר, שלרוב נהנה ללעוג לאנשים ולא פחות מכך מפולחן האישיות שלו, לקול שאגות הצופים הנלהבים בתוכניותיו "ג'רי, ג'רי, ג'רי".
כך קרה למשל בפרק My Man Slept With A Stripper ("האיש שלי שכב עם חשפנית") מ-2009 בו וידוי של גבר על בגידתו קבל עם ועדה התקבל במקבץ מהלומות מבת זוגו. כשהחשפנית עצמה נחתה על הבמה באמצעות עמוד מהסוג המוכר לה, הדו-קרב האמיתי מתחיל בין שתי הנשים. בפינה אחת אישה תמימה ומושפלת, בפינה השנייה חשפנית מנוסה. לא הייתה פה הכרעה ברורה, אבל בדעת הקהל זוהי בת הזוג הנבגדת שניצחה. בעודה מקיאה מאחורי הקלעים, הצופים באולם השמיעו קולם נגד החשפנית, שמצדה מלאה את החזה בגאווה ואז חשפה אותו לעיניהם. הם קראו לעברה "זונה, זונה", אבל "בושה, בושה" לא הייתה פה.
הטרנד הזה נמשך לאורך כל שנות קיומה של התוכנית שניזונה מרגשות קנאה עזים, בעיקר של נשים. וכך גם במקרה של שתי אחיות, שאחת מהן, גם היא חשפנית במקצועה, נהגה לשכב דווקא עם הגברים שניהלו זוגיות עם אחותה. זה התחיל בבכי ונגמר בחלופי מהלומות ובמשיכות בשיער. כלומר בהארכת שיער. לא משהו שקורה במשפחות הכי טובות, וזו כנראה לא דוגמה לאחת כזאת.
ואם חשבתם שזה מה שקורה לפני החתונה, הפרק I Spent It All On The Hooker ("בזבזתי את הכול על היצאנית") מ-2010 הוכיח שגם זוגות נשואים נופלים לתהומות האלה. מילא לבגוד, אבל לדבר על זה בתוכנית של ג'רי ספרינגר נראה כמו נקודת שפל שממנה אין חזור. כשאמא לארבעה מגלה שאבי ילדיה רועה בשדות זרות כבר שנים, הלסת שלה נשמטת. כשספקית שירותי המין מופיעה מולה לפתע, האישה המהוגנת למראה שולחת אגרוף ללסת של השנייה. עוד עימות אלים בלתי נמנע, במהלכו נפלטו השיניים התותבות של היצאנית. כשהמתח בשיאו מישהו מיהר להביא לה כוס מים, לא כדי לשתות ולהירגע, אלא כדי שיהיה לה איפה לאכסן את הפרוטזה שנפלה על הרצפה.

האהבה מנצחת?

לא רק ריבים וסכסוכים, ומכות. בתוכנית של ג'רי ספרינגר היה מקום גם להצהרות אהבה, והצעות נישואין - כל עוד כמובן שהן ביזאריות מספיק. לא בטוח שהפרק Naked Peek-A-Boo ("קוקו בעירום") היה נחשב לעניין יוצא דופן בימינו, אבל כך הוא נתפס ב-2016. לפני עידן MeToo והפרוגרסיביזם האמריקני, הצהרת נישואין של שני גברים גדולי גוף, מזוקנים וארוכי שיער - האחד לבן עם שיער כהה, השני שחור עם שיער בלונדיני שהוא גם ראפר חובב וגם מאוהב - לא היה דבר שבשגרה בטלוויזיה. אחרי ריקוד פתייני, הוא דקלם הצעת נישואין היפ-הופית בליווי טבעת ואחרי הצגה כזאת אפשר להגיד רק Yes.
ומזל שהוא אמר Yes כי בפרק I Live in a Box ("אני גר בקופסה") מ-2001 התברר מה יכול לקרות כשזוג אוהבים נפרד, והאישה מתעקשת להגיד 'לא, לא ולא', לקריאות החוזרות ונשנות של האקס שמעוניין בקאמבק. אחרי האכזבות הרבות, הברנש התימהוני החליט להכריז כי מעתה ואילך הוא מתכוון להתגורר בתוך קופסת קרטון על מפתן ביתה של פרודתו. קצת כמו "רומיאו ויוליה", אבל מטרידן. ההומלס המטורלל הופיע ללא חולצה כשהוא "לובש" את הקופסה, ואיים להתפשט גם במרחב לתוך האולפן. הוא לא הסכים להתפנות ממנו עד לתשובה חיובית מאהובתו.
גם בתוך המשפחה - ליידי אייסקווין ופרינסס הן אמא ובת, ולשם שינוי הן לא רבות ביניהן גם כשהן חולקות גברים. הן מקצועניות. מלכה ונסיכה בעסק משפחתי של דומינטריקס. הן נוהגות לשתף פעולה כשהן משפילות ומתעללות בעבדים-לקוחות שלהן. אחד מהם הגיע לתוכנית כדי להדגים את פועלם בפרק Outrageous Guilty Pleasures מ-2012. אחרי כניסתו של הגבר גדול הממדים, כשהוא עם הרגליים על הקרקע, הוא הוריד את החולצה וירד על ארבע, בעוד שפרינסס רוכבת על גבו כאילו היה סוס ממושמע במיוחד ברודיאו. אפשר להגיד שגם זו אהבה, עם ובלי רסן.
הסיפור הידוע על הקיסר המטורף קליגולה גורס כי הוא מינה את סוסו אינקיטאטוס לנציגו בסנאט ברומא העתיקה. ובכן, מערכת היחסים של מארק עם סוסתו האהובה הייתה אף יותר קרובה, שלא לומר חולנית. אחרי חמש שנות אינטימיות הוא ביקש את פרסתה והשניים באו בברית הנישואין. בדיעבד, ספרינגר הודה כי הפרק I Married My Horse מ-1998 הוא המוזר ביותר בו אי פעם השתתף. זאת למרות שבזוגיות הזאת לא היו בעיות, ריבים אין וגם לא ויכוחים מי למעלה ומי למטה. במקרה זה האיום על האהבה הגיע מבחוץ, מהשכנים העצבנים.

יותר מדי שנאה עצמית

אחת התופעות הדוחות והבלתי נסבלות ביותר שג'רי ספרינגר קידם בברכה בתוכניתו היא של אנשים שהחליטו לפגוע בעצמם ולקטוע אברים מגופם, והוזמנו לדבר על כך באריכות בלי שאף אחד יקרא לעברם קאט! זהו המקרה של גבר בשם ארל, שלטענתו סבל מהטרדות חוזרות ונשנות של אדם אחר. הסטוקר אמנם לא גר בקופסה אבל הנוכחות שלו הייתה עד כדי כך בלתי נסבלת מבחינת ארל, שהוא החליט לקטע את אבר מינו באמצעות מגזמה. כמובן שלא בטוח שהוא בכלל עשה זאת, הוא לא הראה הוכחות בקטע I Cut Off My Own Manhood מ-1997, אבל מבחינת ג'רי זה היה סיפור טוב מדי מכדי לוותר עליו, שגם התיישב היטב עם הסנטימנט הציבורי בזמנו שראה בהומואים פריקים מוזרים.
4 צפייה בגלריה
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
מזמרה אחת - אפס הוכחות. מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
(צילום: NBC)
מקרה אחר, נורא לא פחות, נחשף עם ראיות חותכות בפרק I'm Happy I Cut Off My Legs מ-2007. במהלכו ספרינגר פנה לקהילת הטרנסג'נדרים החביבה עליו בחיפוש אחר סיפורים מטורפים ושלף משם אישה טרנסית בגיל 35. הניתוח לשינוי מין בוצע על ידי רופאים ועבר בהצלחה. החולה לא מתה אך לקתה בנפשה וקולות ששמעה בראשה הורו לה לבצע ניתוח עצמי להסרת רגליה. כך לפחות היא העידה כשהיא על כיסא הגלגלים ולבושה בחצאית קצרה שחשפה ירכיים וברכיים.
4 צפייה בגלריה
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
ללא גבולות. מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
(צילום: NBC)

למה לי פוליטיקה עכשיו?

לא בטוח עד כמה מדובר בשנאה עצמית, או במגלומניה נרקיסיסטית חסרת גבולות, אבל ספרינגר היהודי, בן למשפחת ניצולי שואה, הגדיל לעשות כשזימן לאולפן את אירב רובין, ראש הליגה להגנה יהודית מיסודו של הרב מאיר כהנא, למפגש פסגה עם שלושה חברי קלו-קלוקס-קלאן בפרק Klanfrontation מ-1997. הסכמי שלום לא יצאו משם, אפילו לא הידברות כלשהי. רובין הגיע מלווה בשומרי ראשו מוכן ומזומן להפגין עוצמה יהודית. במקום להסיר את הכובע בפניו, אחר מהפעילים הלבנים הסיר את המסכה שלו וחשף כיפה לבנה תחתיה, בניסיון להתגרות שהביא מיד לקטטה אלימה שהלכה והתרחבה לקהל. בעוד שהמנחה מעלה את "דאגתו" על ראש שמחתו לתפארת עם ישראל, והתוכנית שלו.
4 צפייה בגלריה
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
מוכן ומזומן להפגין עוצמה יהודית. מתוך "המופע של ג'רי ספרינגר"
(צילום: NBC)
ואין דרך יותר טובה כדי להתריס נגד הפוליטיקלי קורקט האמריקני מאשר הפרק I Slept With A Midget Stripper שנשען שוב על משולש אהבים מסוכן, הפעם של אישה אחת ושני גברים, אחד מהם נמוך קומה. להזכירכם, אין מדובר ב"משחקי הכס" אלא בתוכנית אירוח, אבל גם היא נישאת על הרגשות העזים של אהבה, קנאה, סקס, אלימות. וגם חשפנות, בנוהל. הזוג הנשוי עומד בפני משבר ידוע מראש ("זה לא יכול להיות טוב כי זאת התוכנית שלך", אומר הבעל כשנשאל על ידי ספרינגר אם הוא יודע למה הוזמן לאולפן), זהו משבר גדול שנובע מגילוי של האישה על כך שקיימה יחסי מין עם חשפן קטן ממדים אך רב און. וכרגיל, על פי אותו השטיק, החשפן דופק כניסה ומסיר את בגדיו. מה שמתחיל בחילופי דברים נבזיים, מתפתח כרגיל לעימות אלים, על פי המסורת שביניהם חוצץ "מאבטח" לקול צהלת הקהל, ששואג "ג'רי, ג'רי, ג'רי". עכשיו הוא כבר לא יכול לענות לקריאות.