ההופעה הפנומנלית של נועה קירל בחצי גמר האירוויזיון הראשון אומנם העלתה את ישראל למקום השישי בטבלאות ההימורים המשוקללות, אבל השיר הישראלי רחוק מאוד משבדיה ופינלנד שמובילות את הטבלה - וגם הן עלו לגמר, שיתקיים במוצ"ש (וישודר בכאן, 22:00).
2 צפייה בגלריה
נועה קירל בחצי גמר אירוויזיון 2023
נועה קירל בחצי גמר אירוויזיון 2023
נועה קירל בחצי גמר אירוויזיון 2023
(צילום: רויטרס)
על פי אתר eurovisionworld, המרכז את סיכויי הזכייה של אתרי הימורים, עולה כי הסיכוי של השיר הישראלי לזכות הוא שלושה אחוזים. באחד מאתרי ההימורים המובילים יחס הזכייה של נועה קירל הוא 1:13, כלומר מי שיהמר ב-10 אירו על השיר הישראלי יקבל 130 אירו אם היא תוכרז כזוכה. אתרים אחרים מציעים יחס זכייה נמוך יותר.
מי שמובילה את הדירוג כבר תקופה ארוכה היא הזמרת השבדית לורין, שכבר זכתה באירוויזיון שנערך בבאקו ב-2012. בסוכנויות ההימורים מעריכים כי השיר השבדי יזכה בתחרות המתקיימת בליברפול בסבירות של כ-49 אחוזים. אצל רוב הסוכנויות - אם תהמרו ב-10 אירו על השיר השבדי, תקבלו 16-14 אירו בלבד במקרה של זכייה.
הימורים מעודכנים לאירוויזיון 2023
במקום השני, בפער די גדול מהראשון, נמצאת פינלנד עם 20 אחוזים. לאחר מכן נמצאת אוקראינה, הזוכה הגדולה של האירוויזיון בשנה שעברה עם שבעה אחוזים. במקום הרביעי מדורגת צרפת עם ארבעה אחוזים - ממש כמו ספרד שבמקום החמישי, בעוד ישראל ונורבגיה (שממוקמות במקום השישי והשביעי בהתאמה) מסתפקות בשלושה אחוזים.
סוכנויות ההימורים מציגות את יחסי הזכייה על פי ההימורים שהתקבלו וגם לאחר קבלת ניתוחים של מומחים. כך שאם בשלב מסוים מתקבלים הימורים רבים על שיר מסוים - יחס הזכייה יירד. במקרה שמומחה נתונים מבחין בכך ששיר מסוים "מאבד גובה" באהדה ברשת – הוא יעלה את יחס הזכייה כדי למשוך מהמרים. לגבי השיר הישראלי הוא מדורג כבר זמן רב עם סיכויי זכייה של שלושה אחוזים.
אגב, באתר eurovisionworld ניתנה האפשרות לגולשים להצביע במדגם – מי לדעתם יזכה, מבלי לקבל פרס כלשהו. כלומר, מצד אחד מנוטרלת ההשפעה של הרצון לזכות בכסף, אך מצד שני לא מדובר ב"מדע מדויק" כי אנחנו לא יודעים מהיכן המצביעים ואם קבוצות ממדינה מסוימת ניסו להשפיע על התוצאות במדגם. כמו כן, בהצבעה בתחרות ניתנת לכל מדינה כוח שווה בניקוד - כך שמדינה כמו צרפת עם כ-67.5 מיליון תושבים מעניקה 12 נקודות, השוות לערך ל-12 נקודות שמעניקה סן מרינו, שם מתגוררים כ-34 אלף תושבים.
גם במדגם שבדיה מובילה עם 18 אחוזים, ובפער לא רחוק משם נמצאת פינלנד עם 16 אחוזים. במקום השלישי מדורגת נועה קירל עם שמונה אחוזים לזכות ואחריה נורבגיה, גרמניה וארמניה. שוב נדגיש כי מדובר במדגם שאינו מדעי.

אז האם ההימורים חוזים את הזוכים?

בשנה שעברה זכתה אוקראינה באירוויזיון, יותר בשל התמיכה במדינה הנמצאת במלחמה עם רוסיה ופחות בשל השיר של להקת קאלוש אורקסטרה. המהמרים באירוויזיון אשתקד נתנו גם סיכוי של 14 אחוזים לשבדיה לזכות, אך היא סיימה רק במקום הרביעי. מנגד, שישה אחוזים נתנו לבריטניה את הסיכוי לזכות, כשהשיר של סם ריידר הגיע למקום השני - ולכן כידוע האירוע מתקיים השנה בליברפול.
2 צפייה בגלריה
לורין, נציגת שבדיה, בחזרות על במת אירוויזיון 2023
לורין, נציגת שבדיה, בחזרות על במת אירוויזיון 2023
תיקח את המקום הראשון? לורין, נציגת שבדיה, באירוויזיון 2023
(צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)
בשנת 2021 התנהל קרב צמוד בצמרת ההימורים בין נציגי איטליה וצרפת, כשמלטה הייתה לא רחוק מהם. בפועל, איטליה ניצחה את צרפת בתום קרב צמוד ומלטה סיימה רק במקום השביעי. לנציגה הישראלית באירוויזיון זה, עדן אלנה, נתנו סוכנויות ההימורים פחות מאחוז אחד לזכות ובסך הכול היא דורגה במקום ה-19 בטבלה זו. בפועל, אלנה סיימה במקום ה-17 הכללי, הרחק מאיטליה וצרפת. בשנת 2020 לא התקיים האירוויזיון בשל מגפת הקורונה.
ב-2019 סוכנויות ההימורים נתנו 51 אחוזים לכך שהולנד תזכה באירוויזיון שנערך בתל אביב. ומי זכתה? הולנד. למקום השני הגיעה איטליה שקיבלה רק תשעה אחוזים לזכות בקרב סוכנויות ההימורים – אבל בתחרות עצמה הפער בין שתי המדינות היה די קטן. השיר של דאנקן לורנס קיבל 498 נקודות ואילו השיר של הזמר מחמוד קיבל 472 נקודות. קובי מרימי, שייצג את ישראל, לא קיבל סיכוי רב – ואכן הוא סיים בתחתית הרשימה.
ב-2018 סוכנויות ההימורים טעו לגבי הזוכה במקום הראשון. באירוויזיון הזה ניתן יחס זכייה של 37 אחוזים לקפריסין, בזמן שסיכויי הזכייה של נציגת ישראל, נטע ברזילי, עמדו על 24 אחוזים. בפועל, ישראל ניצחה וקפריסין סיימה במקום השני. למקום השלישי הגיעה אוסטריה, שסוכנויות ההימורים נתנו לה פחות מאחוז בודד לזכות. למה זה קרה? הודות לשופטים, שאם רק הם היו נותנים את הניקוד – אוסטריה הייתה זוכה בתואר.
חשוב לזכור כי המדינות מעניקות 1 עד 12 נקודות משופטים, והניקוד שלהם הוא שווה ערך לזה של הקהל בבית. כך שלפעמים, כמו באירוויזיון 2018, הניקוד של השופטים – שסוכנויות ההימורים פחות לוקחות בחשבון – שונה לחלוטין מזה של המצביעים בבית.
מהנתונים של האירוויזיון הנוכחי וטבלאות ההימורים, סביר להניח שנועה קירל תסיים בעשירייה הראשונה, ייתכן שאפילו תעלה למקום החמישי הודות להופעה הייחודית שלה, שהקהל בבית וגם באולם שבו נערך האירוויזיון בליברפול - אוהבים. מנגד, מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה עלול לפגוע בתמיכה בישראל ולדרדר את השיר הישראלי למקום נמוך בהרבה. ייתכן מאוד שאם קירל לא הייתה מייצגת את ישראל, אלא מדינה אחרת, הסיכויים שלה לנצח היו גבוהים בהרבה.
בינתיים, מסתמן שהאירוויזיון הבא יערך בסקנדינביה, כשרוב הסיכויים שנציגי ישראל ב-2024 ישמעו שבדית ברחוב.