כמעט יממה אחרי שלא לחצה את ידו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בטקס החגיגי בבית הנשיא בשל הישמרותה מנגיעה, יובל דיין מגיבה למבקריה ומבקשת בדמעות - הפסיקו לעסוק בכך.
בפוסט חריף שפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה כתבה דיין שהתלבטה עמוקות בין שני הערכים לדבריה - שמירת נגיעה אל מול הלבנת פני אדם ברבים. "לפני שבוע שאלו אותי, האם תלחצי את ידו של הנשיא? וחשבתי על זה לעומק. שמירת נגיעה - שאצלי מגיעה גם ממקום דתי, וגם ממקום שרבים לא יבינו, כשמגיל 16.5 אני חשופה לכל כך הרבה אנשים ויש לי רצון לשמור על עצמי באופן מסוים דרך לבוש ומגע, מעולם לא נגעתי בסמים מעולם לא עליתי שיכורה על במה, מעולם לא ראיתם אותי מבזה מישהו. אצילות וכבוד האדם הם ערכי יסוד עליהם התחנכתי ובעתיד עליהם אחנך את ילדיי.
אל מול הערך השני - של לא להלבין את פניו של האדם ברבים. החלטתי בסופו של דיון פנימי ארוך להודיע מפורשות: אני שומרת נגיעה ולא אוכל לשבור את המילה שלי. מה יגידו כל אלו שסירבתי ללחוץ את ידם? שאין לי מילה".
דיין הוסיפה כי "התייעצתי רבות איך לעשות זאת בצורה הכי מכובדת ובבקשה תאמינו לי. אני בן אדם רגיש נורא. הבטן התהפכה לי יותר מהפחד הזה של לבייש אותו מאשר מגודל המעמד. והבנתי שכבוד הנשיא בעצמו ביקש במפורש, לא לגעת בו ולא להצטלם איתו. נרגעתי. בכל זאת עקבתי אחר העדכונים באדיקות מרגע הנחיתה שלו בארץ, דעתי נחה כשהודיעו לי שליאיר לפיד לא לחץ את היד, ולבכירים רבים אחרים הושיט אגרוף, אך שוב נלחצתי כשחיבק את ניצולות השואה היקרות.
3 צפייה בגלריה
יובל דיין בהופעה בפסטיבל פתאל ספיריט
יובל דיין בהופעה בפסטיבל פתאל ספיריט
יובל דיין בהופעה
(צילום: עזרא לוי)
"לא נרדמתי כל הלילה, הלב שלי היה על מאתיים ואמרתי לעצמי: מחר כשאת מגיעה לבית הנשיא לחזרה הגנרלית - תדגישי שוב בפני כולם שאת שומרת נגיעה, שיהיה ברור ולא תביכי אף אחד! וזה מה שעשיתי. דובר הנשיא, מנכ"ל בית הנשיא, יחסי ציבור, כל העובדים והפקידים בבית הנשיא, ויש גם בדיחה שאפילו עצי הזית בבית הנשיא יודעים - שיובל דיין שומרת נגיעה.
"רק לאחר שווידאתי, קרוב ל-500 פעמים שכולם יודעים ומבינים, ושלא תבוא שום תקלה על ידי, ואני מבטיחה לכם עוקבים יקרים שמגודל המעמד הייתי לחוצה פחות מאשר לחיצת היד הזאת. זה כל כך הבהיל אותי בנפש, שאצטרך לבייש מישהו, לא משנה כמה גדול הוא, בפניי כולם, הייתי רגועה ובטוחה שיהיה בסדר. ושגם אם יקרה משהו, תבינו אותי".
דיין גם ביקשה בתקיפות "אני מבקשת מכל מי שטען שאין לי דרך ארץ, שיחזור בו מדבריו ויתנצל, לא בפניי, אלא בפני ההורים שלי. הם אלו שאמונים על החינוך שלי והם מקבלים ברחוב תמונה שמנותקת מהמציאות ברשתות החברתיות שנות אור. כולם מחבקים אותם ומבקשים למסור לי אהבה. יותר קל לעשות מדורות ברשת, כי לא רואים אתכם. אבל יש פה בית שלם מאחוריי ושני הורים שיקרים לי מפז, אז אנא מכם".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
דיין, דנקר, הרצוג וביידן בבית הנשיא
(צילום: יונתן זינדל)
הזמרת הצעירה כתבה עוד על תחושותיה מהסערה שנוצרה: "כל מי שמכיר אותי מגיל אפס יודע שלא עשיתי את זה בזדון ומעולם לא אהבתי להיכנס להיסטריות ציבוריות. ירדתי מהבמה מרוגשת ונסעתי להופעה נוספת, הייתי פשוט בשוק מעוצמת הסערה שנכנסתי אליה".
דיין ביקשה לתהות: "דתיים, חילוניים, יהודים, נוצרים, מוסלמי, שמאלנים, ימניים, לאחר שצפיתם בסרטון, האם שפת הגוף שלי הייתה נראית לכם מתנשאת או מוקירת תודה? האם נהגתי בברוטליות על הבמה, האם ביזיתי, האם אני, שקדתי בפניו שלוש פעמים והסמקתי, האם אני הלבנתי את פניו ברבים? אני הייתי שם ברגע הזה על הבמה, והוא עבר את נשיא ארצות הברית? לאורך כל ביצוע השיר חייכתי אליו, והעיניים שלי שידרו אחדות. אני הייתי שם ברגע הזה על הבמה, והוא עבר בצורה טבעית ורגועה. ועוד שאלה: אם הייתי לוחצת את ידו והולכת נגד העקרונות שלי, אשכרה הייתם מעריכים אותי יותר? מה היו הכותרות אז, 'דתייה רק לפעמים', 'דתיה לפי דעתה?'".
הזמרת גם הרחיבה כי ביקשה מחברה שעמו הופיעה, רן דנקר, לגבות אותה על הבמה ולהושיט יד במקומה. "הדבר היחיד שאני מצטערת עליו, זה שהשם שלי קשור במחלוקת. אני כותבת את זה בדמעות ומבקשת מכם בכל לשון של בקשה, אם אתם רואים עוד אש סביב הנושא הזה פשוט אל תשתתפו. אל תגיבו ותנו לנושא לדעוך מעצמו. המטרה שלי היא לעשות טוב. אני שרה מהלב ומהנשמה. אני פשוט לא יודעת לשקר, לא לעצמי ולא לנשיא ארצות הברית.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
(צילום: יונתן זינדל)
"אני מצטערת בפני כל מי שהרגיש מובך, חוזרת ואומרת שלא הייתה לי כל כוונה לפגוע, ואני יודעת שאם התקשורת לא הייתה דוגמת את הרגע הזה ומעלה אותו לכותרות הוא היה עובר לכם בגרון הכי חלק ואינטואיטיבי שיש. כי אתם מכירים אותי. גדלתי על ערכים ועקרונות יפים ויקרים מפז אני אוהבת אתכם ומעריכה את כל אלפי ההודעות והטלפונים שקיבלתי, בין אם זה ממוסדות דתיים, חילוניים, ארגוני נשים בינלאומיים שמבינים שגוף האישה הוא ברשותה, ואנשים פשוטים כמוני וכמוכם. בבקשה, בואו נשים את זה מאחורינו. לו יהי".
גורם בבית הנשיא אישר ל-ynet את דבריה של דיין ואמר: "היא עדכנה מראש על כך שהיא שומרת נגיעה ולא תוכל ללחוץ את ידו של הנשיא ביידן ואף ביקשה שיועדכן על כך מראש, וכך גם נעשה. צר לנו כי נגרם עוול שלא בצדק".