מעבר לנטייה הבלתי נשלטת של היוצרים להוסיף את המילים "סקס, שקרים" לשם של כל דוקו שקשור בכתות, יש משהו דומה בין כל סדרות הז'אנר. ראית אחת, ראית את כולן. בכולן יש אדם כריזמטי, מניפולטיבי, עם שגעון גדלות כלשהו, שמאתר קהל יעד קל להשפעה ומתביית על חולשות. לאט ובהדרגה הוא מביא אותם למצב של תלות וקריאת מציאות מעוותת לחלוטין ותוך כדי זה מנצל אותם לצרכיו – כסף, תחושת שליטה ומין. במבט מהצד זה נראה מטורף; אנשים לכודים בקורים בלתי נראים שלצופה נראים לא הגיוניים – איך הם נופלים בזה? איך הם לא קמים והולכים? אבל המנגנון המוכר, ועם זאת החמקמק, עובד תמיד באותה שיטה ומשאיר אחריו קורבנות שבורים וצופים שבורי לב.
פרשייה מזעזעת כזאת התרחשה בקולג' לאמנות "שרה לורנס" במדינת ניו-יורק לפני יותר מעשור, והיא נמצאת במרכזו של הסרט "סקס, שקרים וכת הקולג'", שעלה אמש (ג') ביס דוקו. לארי ריי, אביה של אחת הסטודנטיות בקולג', השתחרר מהכלא לאחר מאסר על עבירות שחיתות וביקש להיזרק על הספה בדירת המעונות שהבת שלו, טליה, חלקה עם כמה סטודנטים אחרים. לילה אחד הפך לכמה לילות, ועד מהרה הפך ריי למעין מנטור של הסטודנטים הצעירים, שהרביץ בהם הרצאות על שיפור עצמי ומיצוי הפוטנציאל האישי. אף אחד כבר לא ציפה שהוא יפנה את הספה בסלון. להיפך, בשלב מסוים עברה כל החבורה לדירה במנהטן וריי כבר הכפיף את כולם למרותו המלאה. במשך כמעט עשור הוא השפיל אותם, סחט מהם הודאות על עבירות שלא ביצעו וגרם להם לרוקן את החשבונות של הוריהם. ריי העביד אותם בבית אחר שהיה בבעלותו ועל אחת הסטודנטיות הוא אף כפה עבודה בזנות כשאת כל הכסף היא העבירה אליו - שגרה שנמשכה כחמש שנים ללא הפסקה.
הסיפורים האלה תמיד קשים לצפייה, ואלה שמתוארים ב"סקס, שקרים וכת הקולג'" קשים במיוחד, לא רק בגלל האלימות הנפשית והפיזית שמופעלת בהם – דווקא הסקס לא קיים שם בכלל - אלא בגלל הקלות הבלתי נסבלת בה אנשים צעירים עם עתיד מבטיח ויתרו על עצמם מול אדם שמבוגר מהם בכמה עשורים, והאכזריות בה הוא שיסע את חייהם. קשה גם העובדה שאף מבוגר אחראי מהנהלת הקולג' לא טרח לבדוק התראות מסטודנטים, שהצביעו על העובדה שאין שום דבר הגיוני באדם מבוגר שמתגורר במעונות, עד שזה נהיה מאוחר מדי. למעשה הסיפור לא יצא החוצה עד ש"הניו-יורק מגזין" פרסם כתבה על המקרה ב- 2019. לארי ריי נהנה מחופש תנועה מוחלט ולא השאיר שום גזרה חשופה. הוא השקיע זמן בלמידת האופן בו נוהלו כתות אחרות כדי לייעל את שיטות העבודה שלו, והיה לו חומר לימוד בלתי מוגבל.
2 צפייה בגלריה
מתוך "סקס, שקרים וכת הקולג'"
מתוך "סקס, שקרים וכת הקולג'"
קשה לצפייה. מתוך "סקס, שקרים וכת הקולג'"
(צילום: Peacock באדיבות yes דוקו)
יש משהו מאוד מתסכל בצפייה באנשים שזקוקים לחילוץ מנטלי – הם יכולים לקום וללכת אבל הם שבויים - והתסכול הזה גדל כשהסדרות והסרטים שמספרים את הסיפור שלהם לא מספקים איזה ערך מוסף מעבר לתיאור האירועים המזעזעים. להזדעזע זה לא מספיק. חייבת להיות דרך לסייע לאנשים לזהות סיטואציות מהסוג הזה כשהם גולשים אליהן. דגלים אדומים שמזדקפים בהמוניהם כשהם נתקלים באדם כזה. המניפולטורים אינם מכשפים. אין להם כוח עליון. הם לוחצים על נקודות עיוורות ומעוררים רגשות אשם ונחיתות, ואפשר לפרק לגורמים את השיטות שלהם ולהשתמש בסדרות האלו כהזדמנות לספק תובנות ולא רק זעזוע.
ביקורות טלוויזיה נוספות:
"סקס, שקרים וכת הקולג'" מסמן וי גם על הנישה הזאת. מתראיינת אצלו לפחות מומחית אחת לכתות שמסבירה את אופן הפעולה של לארי ריי ואת הדרכים בהן הגמיש את התודעה והתפיסה העצמית שלהם עד שהן יכלו להכיל הכול. מלבדה אפשר למצוא בסרט גם חברים לשעבר של ריי, שגם אותם הוא ניצל, חברים של הקורבנות וכמה עיתונאים שסיקרו את הפרשה כולל זה שפרסם את הכתבה הראשונית. בין לבין משולבים קטעי וידאו קצרים מארכיון התיעוד הפרטי של ריי, שגם שימשו כראיות במשפט שנערך לו, וקריינות של עדות הקורבנות כפי שניתנה במשפט שהסתיים בינואר 2023, עם עונש של 60 שנות מאסר.
בסך הכול הדוקו מספק תמונה סבירה ואינפורמטיבית של המקרה, אבל ביקום טלוויזיוני בו גופי שידור עטים על כל סיפור עם פוטנציאל לסחיפת קהל, קיימת סבירות גבוהה שבעורפך ינשוף מישהו שיעשה את זה טוב יותר ממך. "נעורים גנובים: בתוך כת שרה לורנס" היא מיני סדרה בת שלושה פרקים שעלתה בהולו (בארץ בדיסני+), שהיוצרים שלה הצליחו להניח יד על מגוון הרבה יותר מרשים של חומרי גלם. הקלטות וצילומים של ריי גם מחוץ לגבולות הכת, שיחות טלפון שלו עם הקורבנות והחומר האפקטיבי ביותר – ראיונות עם הסטודנטים שנשלטו על ידו במשך עשור ועם ההורים שלהם, כשהם מספרים את הסיפור מבפנים וגם מתארים את ניסיונות השיקום שלהם לאחר שהפרשייה התפוצצה וריי נאסר.
2 צפייה בגלריה
מתוך "סקס, שקרים וכת הקולג'"
מתוך "סקס, שקרים וכת הקולג'"
מספק תמונה סבירה ואינפורמטיבית של המקרה. מתוך "סקס, שקרים וכת הקולג'"
(צילום: Peacock באדיבות yes דוקו)
השפע הזה מספק תמונה עגולה יותר, גם אם לא קלה יותר לעיכול, ובעיקר נותן יותר מקום לניצולים ולתהליך ההתגברות שלהם, לחיים שאחרי, ולא רק מניד בראשו בחוסר אמון מול עוד סיפור מזעזע. אם סיימתם את התיכון של "סקס, שקרים וכת הקולג'" ואתם רוצים להעמיק בחומר, "נעורים גנובים" בהחלט תקפיץ אתכם כיתה.