בכמה שכונות בכרמל הפכו חזירי הבר לדיירים של קבע. הם מסתובבים בלהקות ברחובות, נכנסים לחצרות בתים ופעם אחת אפילו תועדו נהנים להם בבריכה של פעוטות. למרות המטרד שמרו חזירי הבר על מרחק מדיירי השכונות בחיפה, אבל השבוע מפגש בין חזיר בר לבת 14 הסתיים בפציעתה של הנערה.
נוי פידלמן מחיפה סיפרה בריאיון לאולפן ynet על המפגש, שאירע ביום ראשון האחרון: "חזרנו הביתה לקראת 21:30 בערב, הוצאתי את הכלב שלי לסיבוב בגינה מתחת לבניין. שמעתי צעדים וישר הסתובבתי, ראיתי חזיר עצום. רציתי לרוץ הביתה. כשהתחלתי לרוץ, נפלתי, כנראה בגלל הרצועה של הכלב. נפצעתי בברך ובשתי הידיים. באותו רגע לא חשבתי כל כך על הפציעות ועל המכות, חשבתי על לחזור הביתה. קמתי וניסיתי לרוץ הכי מהר שיכולתי, למרות שהסתבכתי עם הרצועה ועם הכלב, רצתי הביתה וממש צרחתי".
נוי סיפרה כי היא מעולם היא לא הייתה במרחק קרוב כל כך לחזיר בר: "בסביבה ראיתי חזירי בר, אבל בגודל כזה וקרוב כל כך - לא. הייתי ממש מטרים ספורים ממנו".
3 צפייה בגלריה
נוי פידלמן וחזיר בר בחצר הבניין שבו היא מתגוררת
נוי פידלמן וחזיר בר בחצר הבניין שבו היא מתגוררת
נוי פידלמן וחזיר בר בחצר הבניין שבו היא מתגוררת
(צילום: משפחת פידלמן)
נירית, אמה של נוי, אמרה כי חזירי הבר הפכו לחלק משגרת החיים בכמה שכונות בחיפה: "לא מפנים אותם, לא עושים איתם שום דבר, גם כשאני פונה לעירייה אומרים לי 'תמתיני, ואנחנו נזמין את הסיירת העירונית' ומה הסיירת העירונית תעשה בדיוק? תפחיד אותם? אנחנו עומדים למטה, אנחנו עושים רעש, אנחנו רוקעים עם הרגליים, מוחאים כפיים כדי שילכו. אבל שום דבר לא מרתיע אותם, שום דבר לא מפחיד אותם. הם פשוט חלק מהסביבה, הם באים, מטיילים על השביל, כמו שאנחנו הולכים על השביל".

נירית, אמה של נוי, אמרה כי חזירי הבר הפכו לחלק משגרת החיים בכמה שכונות בחיפה: "לא מפנים אותם, לא עושים איתם שום דבר, גם כשאני פונה לעירייה אומרים לי 'תמתיני, ואנחנו נזמין את הסיירת העירונית' ומה הסיירת העירונית תעשה בדיוק? תפחיד אותם? אנחנו עומדים למטה, אנחנו עושים רעש, אנחנו רוקעים עם הרגליים, מוחאים כפיים כדי שילכו. אבל שום דבר לא מרתיע אותם, שום דבר לא מפחיד אותם. הם פשוט חלק מהסביבה, הם באים, מטיילים על השביל כמו שאנחנו הולכים על השביל".
האם הגיבה לטענות, שלפיהם חזירי הבר היו לפני התושבים בשכונות בכרמל ליד ואדיות. "הבתים, איפה שאני גרה לפחות, הרחוב והשכונה קיימים מעל ל-30 שנה, אין איזו בנייה חדשה שלוקחת לחזירים את השטחים", היא אמרה. "השכונה עצמה היא בתוך ואדי ואין גדרות, אין שום דבר, ניסו לגדר אותם והם שברו את הגדרות. אתם צריכים להבין אלו חזירים בגדול עצום, זה לא הקטנים שאנחנו מראים בסרטון. היה מדובר בחזירה ששוקלת לא פחות מ-300-250 קילו, לדעתי, מרץ זה אזור ההמלטה שלהם, אז לדעתי היא בהיריון והיו איתה שלושה, לא גורים, הם היו בגודל בינוני ומעלה. היא ענקית. זה מאוד מפחיד, הם יוצאים בלילה, מאחורה. אני שמעתי את החזירה מהחלון של הבית, הילדה הייתה למטה, אני שמעתי את הנחירות שהם עושים, זה היה יכול להסתיים בתקיפה. הילדה הייתה או יכולה לאבד את העשתונות או להסתבך עוד יותר עם הרצועה, אפילו לא להצליח לקום ולרוץ הביתה".
3 צפייה בגלריה
החבלות ביד וברגל
החבלות ביד וברגל
החבלות ביד וברגל
(צילום: משפחת פידלמן)

3 צפייה בגלריה
"חזיר בגודל עצום"
"חזיר בגודל עצום"
"חזיר בגודל עצום"
(צילום: משפחת פידלמן)
נוי ואמה אמרו כי מעתה הנערה לא תצא בשעות החשיכה לבד: "הם יוצאים בכל שעה. נורא מעציב לראות שלטים של 'זהירות, חזיר בר לפניך', מה אנחנו אמורים לעשות עם השלטים האלה? כאילו, איפה ההתמודדות עם הבעיה?"
האם נירית אומרת שיש אובדן שליטה: "יש איזשהו רצון לארגן הפגנה, לא יודעת כמה זה יעזור, אני יודע שאלו חיות בר. אין לנו שום דבר נגד בעלי חיים, אבל לדעתי איבדנו את השליטה כאן, באמת. או שצריך להרדים ולקחת למקומות מרוחקים יותר, לא חלילה להרוג, אבל להרחיק אותם מהאוכלוסייה. זה לא הגיוני זו כיכר בכרמליה שבה חזירים משחקים עם ילדים, עם עגלות, בשבת, בפירוש זאת המציאות. אין פה שום דבר מוגזם".
מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה פועלת בכל האמצעים המוכחים להרחקתם של חזירי הבר משכונות המגורים על בסיס המידע המועבר לידיה. את הפעילות מובילים האקולוגית העירונית ופרוייקטור, האחראי על טיפול בחיות הבר, אשר מונו על ידי העירייה, במטרה לרכז את כל פעילות העירייה בנושא. הפעילות מתמקדת במניעת מקורות מזון ומים בשטחי שכונות המגורים, המהווים את גורמי המשיכה העיקריים של חזירי הבר לשכונות. במסגרת זו קובעו כבר כל פחי האשפה בשכונת רוממה ומרבית הפחים הפתוחים בגנים הציבוריים בשכונה הוחלפו באשפתונים המונעים גישה של חזירי בר. בתוך כך הקימה העירייה קרן עירונית המסייעת במימון גידור חצרות פרטיות משותפות למניעת כניסת חזירי בר".
עוד נמסר כי "במקביל הקימה העירייה קן חירום עירוני (שמספרו 5911*) המרכז בין היתר פניות תושבים שנתקלים בחזירי בר ומזניק בכל שעות היום את מפקחי העירייה על פי הצורך. מדובר בפעילות כלל עירונית המתבצעת בכל מקום בו אדם נתקל בחזיר בר החוסם את דרכו ללא כל קשר למקום מגוריה של ראש העיר או כל אדם אחר. לאחרונה אישרה רשות הטבע והגנים לעירייה לפעול ללכידתם של חזירי בר המאיימים על התושבים. בעקבות קבלת ההיתר הזמינה העירייה כלובים ללכידת חזירים שפרישתם החלה השבוע במקומות בהם דווח על מפגש בין חזירי הבר לתושבים. הפעילות מתבצעת בהתאם להיתר והנחיות רשות הטבע והגנים. יצוין כי לכידת חזירי הבר והרחקתם מגבולות העיר מתבצעת לאחר שהירי בחזירי הבר התגלה כבלתי יעיל לטווח ארוך, אסור ומסוכן".